شماره تماس

051-38762118-19

روش صحیح منجمد کردن انواع میوه ها

یکی از روش های پرکاربرد برای نگهداری طولانی تر انواع میوه ها، روش انجماد است. این روش بسیار ساده و مقرون به صرفه است.

معمولاً انواع میوه ها با روش اضافه کردن شکر و مواد افزودنی و یا ایجاد تغییراتی در بافت آنها برای مدت طولانی نگهداری می کنند.

اما روش انجماد بدون آنکه در بافت میو تغییری ایجاد کند، امکان نگهداری میوه ها در فصولی که کمیاب یا گران تر می باشند را فراهم می کند. این روش بخصوص برای نگهداری میوه هایی که کمتر در سبد خرید شما جای می گیرند نیز کاربرد دارد.

بعلاوه نگهداری انواع توت، سیب، گیلاس و حتی موز برای درست کردن انواع دسر ها مثل پای سیب، کیک و گرانت میوه ای ساده تر است.

برای درست کردن انواع اسموتی و شیک ها نیز می توان از میوه های یخ زده به عنوان طعم دهنده و البته جایگزین یخ نیز بهره برد. بعلاوه برخی میوه ها که طول عمر کمتری دارند مثل انگور و موز را می توان با روش انجاد برای مدت بیشتری نگهداری کرد.

روش گام به گام منجمد کردن انواع میوه ها

این روش ساده تقریباً برای فریز کردن هر نوع میوه کاربرد دارد. اولین و مهم ترین نکته در منجمد کردن میوه ها آماده سازی آنها قبل از انجماد است. فراموش نکنید رطوبت و هوا دشمن میوه های منجمد شده است.

  1. ابتدا میوه ها را به طور کامل بشویید.
  2. اگر میوه دارای پوست است، پوست آن را بگیرید. هر نوع لکه را از بافت میوه جدا کنید.
  3. اگر سایز میوه بزرگ است آن را به ابعاد یکسان خورد کنید.
  4. تکه های میوه را توسط حوله یا کاغذ خشک کنید. تا آنجاییکه امکان دارد رطوبت میوه ها را بگیرید.
  5. تکه های میوه را بر روی یک سینی و کاغذ پوستی به صورت یکنواخت در یک لایه پخش کنید و سپس روی آن را با پلاستیک بپوشانید. سینی را داخل فریزر بگذارید و اجازه دهید برای چند ساعت در فریزر باقی بماند.
  6. سینی را از فریزر خارج کنید و به آرامی میوه ها را از کاغذ پوستی جدا کنید و در کسیه های فریزر بسته بندی کنید. تا آنجاییکه می توانید هوای داخل کیسه فریزر را خالی کنید. با این روش میوه ها را بدون تغییر رنگ و مزه از ۶ تا ۹ ماه نگهداری کنید.

این نکات مهم را به یاد داشته باشید:

به دلیل تفاوت بافت انواع میوه ها، در ادامه نکاتی برای منجد کردن انواع میوه بر اساس بافت و نوع آنها ارائه می شود.

سیب:

سیب های شیرین معمولاً بهتر از انواع ترش آن در فریزر طعم و مزه شان را حفظ می کنند. قبل از منجمد کردن سیب ها همواره پوست آنها را کاملاً بگیرید و به قطعات ریز تر خورد کنید.

اگر قرار است مقدار زیادی سیب را همزمان منجمد کنید، هر سیب را بعد از خورد کردن در آب و نمک خیس کنید تا مانع قهوه ای شدن آنها شود. سپس بقیه ی سیب ها را با خیال راحت خورد کنید.

موز:

همواره قبل از منجمد کردن موز پوست آن را بگیرید و به صورت خورد شده منجمد کنید.

انواع توت ها:

هر نوع توت شامل تمشک، توت فرنگی، زغال لخته و غیره را قبل از انجماد به خوبی بشویید و خشک کنید. سپس ساقه های آنها را بگیرید (توت فرنگی را می توانید به صورت خورد شده منجمد کنید) .

مرکبات:

بهترین روش برای جلوگیری از بین رفتن مزه ی لیمو، گریپ فروت، پرتقال و نارنگی، بهتر است آب آنها را منجمد کنید. برای اینکار می توانید آب مرکبات را بگیرید و سپس در قالب یخ بریزید. همچنین می توانید آب مرکبات را در داخل کیسه ی فریزر بریزد و پس از گره زدن کیسه، کف فریزر پهن کنید. توجه داشته باشید که آب مرکبات را باید بر حسب هر بار میزان مصرف تقسیم بندی کنید.

بهترین روش برای جلوگیری از بین رفتن مزه ی لیمو، گریپ فروت، پرتقال و نارنگی، بهتر است آب آنها را منجمد کنید. برای اینکار می توانید آب مرکبات را بگیرید و سپس در قالب یخ بریزید.

همچنین می توانید آب مرکبات را در داخل کیسه ی فریزر بریزد و پس از گره زدن کیسه، کف فریزر پهن کنید. توجه داشته باشید که آب مرکبات را باید بر حسب هر بار میزان مصرف تقسیم بندی کنید.

کیوی:

قبل از منجمد کردن پوست کیوی را بگیرید و به صورت خورد شده منجمد کنید.

انبه:

قبل از منجمد کردن پوست و هسته ی آن را بگیرید و به صورت خورد شده منجمد کنید.

طالبی:

طالبی، خربزه و گرمک ها به خوبی در فریزر منجمد می شوند، اما هندوانه به سبب آب میان بافتی بالایی که دارد گزینه ی مناسبی برای انجماد نمی باشد.

آناناس:

قبل از منجمد کردن پوست آناناس را بگیرید و به صورت خورد شده منجمد کنید. آب آناناس را نیز می توانید جداگانه منجمد کنید.

انواع دیگر میوه ها:

میوه هایی مثل هلو و آلو که بافت مشابه دارند را قبل از منجمد کردن پوست کنده و خورد کنید. زردآلو نیازی به پوست کندن ندارند. هسته ی گیلاس را قبل از انجماد بگیرید.

از خرید میوه های یخ زده ی صنعتی اجتناب کنید

میوه های یخ زده صنعتی که در سوپرمارکت ها به فروش می رسند معمولاً در مقایسه با میوه هایی که خودتان منجمد می کنید از کیفیت کمتری برخوردار هستند. این موضوع را حتی از مقایسه ی ظاهر آنها در تصویر زیر نیز می توان متوجه شد.

در تصویر بالا انبه ی منجمد شده ی خانگی در سمت راست و انبه ی منجمد صنعتی در سمت چپ قرار دارد.

بسته ی میوه های منجمد صنعتی معمولاً با تیکه های یخ پر شده است و نسبتاً مقرون به صرفه نیستند. میوه های منجمد خانگی که به روش مناسب منجمد شده باشند کمتر دچار یخ زدگی می شوند.

منابع:سایت صنایع غذایی

یکی از محصولات شرکت صنایع برودتی برادران حقیقی، تونل انجماد iqf می باشد.


تونل انجماد iqf صنایع برودتی برادران حقیقی

سرفصل [نمایش]

ابداع روش مکانیکی تولید سرما با استفاده از آمونیاک در سال ۱۸۷۵ میلادی و احداث سردخانه های صنعتی و عرضه گوشت قرمز و سفید به صورت منجمد در نیمه دوم قرن نوزدهم در آمریکا برای اولین بار منتهی به عرضه مواد منجمد آماده مصرف در حدود ۳۰ سال پیش گردید.

روش های نوین انجماد نظیر IQF، هم اکنون روش های تکامل یافته انجماد می باشند که کاربرد فراوانی در صنایع غذایی و نگهداری محصولات غذایی دارند.
تونل انجماد iqf سریع

روشی که در آن دمای درونی محصول طی مدت کمتر از ۲ ساعت از منطقه بحرانی عبور می‌نماید در اصطلاح انجماد سریع گفته می‌شود.

در این روش از طریق افزایش سرعت عبور هوای سرد از ورای محصولات غذایی (تونل انجماد)، حرارت به سرعت از محصول گرفته شده و محصول منجمد می‌گردد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

ثبت سفارش و درخواست مشاوره رایگان

نوع درخواست