شماره تماس

051-38762118-19

ساخت سردخانه لبنیات – نکات نگهداری لبنیات در سردخانه

سردخانه-لبنیات

مواد مختلفی در سردخانه ها نگه داری می شود مثل: انواع میوه ها، سبزیجات، گوشت، ماهی و انواع لبنیات. برای نگهداری لبنیات در شرایط مناسب، نیازمند ساخت سردخانه لبنیات هستیم. سرد خانه لبنیات به منظور نگهداری از مواد غذایی استفاده می شود و با توجه به افزایش جمعیت، تعداد سردخانه های صنعتی رو به افزایش است. سردخانه صنعتی از اتاق هایی تشکیل شده است که هر کدام متناسب با موادی که در آن نگه داری می شود دمای مخصوص به خود را دریافت می کند.

سردخانه لبنیات یکی از انواع ساخت سردخانه ها است که جهت نگهداری لبنیات در فریزر های بزرگ و صنعتی و در شرایط انجماد استفاده می گردد. جهت خرید و استعلام قیمت همچنین مشاوره رایگان با کارشناسان سردخانه حقیقی در ارتباط باشید.

سردخانه لبنیات چیست؟

برای نگهداری طولانی مدت لبنیات نیاز به شرایطی است که مواد غذایی فاسد و خراب نشوند. که این نگهداری با استفاده از سردخانه لبنیات (Dairy cold storage) به وجود می آید. لبنیاتی مانند ماست، دوغ، شیر و پنیر و غیره نمی توانند در یخچال ها و فریزرهای خانگی به مدت طولانی نگهداری شوند و باعث خرابی آنها می شود. 

دمای سردخانه لبنیات  

دمای-سردخانه-لبنیات---انواع-سردخانه-لبنیات

برای نگه داری این محصولات لبنیاتی نیازمند سردخانه لبنیات می باشیم تا لبنیات را صحیح و سالم نگه داری کرد چون بعضی از این لبنیات نیاز به دمای بالای صفر و بعضی دیگر نیاز به دمای زیر صفر دارند. از محصولات برجسته شرکت صنایع برودتی برادران حقیقی می توان به سردخانه زیر صفر  و سردخانه بالای صفر اشاره کرد.

2 روش برای نگهداری لبنیات در سردخانه وجود دارد:

  • نگهداری لبنیات به صورت سرد (بالاتر از صفر درجه سانتی گراد)
  • نگهداری لبنیات به صورت یخزده (زیر صفر درجه سانتی گراد)

انواع سردخانه لبنیات

نگه داری لبنیات در سردخانه با توجه به نوع لبنیات مراقبت های ویژه ای می خواهد. در ادامه به انواع سردخانه لبنیات می پردازیم.  

سردخانه شیر خام 

سردخانه-برای-انواع-شیر

با توجه به اینکه شیر پایه اصلی تمام لبنیات است مراقبت و نگه داری از آن اهمیت زیادی دارد. نکته ایی که در مورد شیر وجود دارد این است که میزان فساد و خراب شدن شیر بسیار بالا است از این رو در مراقبت و نگه داری از شیر در سردخانه لبنیات باید دقت کرد. دمای شیر خام را باید بلافاصله بعد از شیر دوشی در دامداری‌ ها در مدت 2 الی 3 ساعت با دستگاه سرما زا ( مثل مبدل صفحه ای و یا لوله‌ای آب سرد) تا دمای 4 درجه سلسیوس کم کرد. بعد آن را به مخازن عایق کاری شده فرستاد و تا فرستادن به کارخانه شیر پاستوریزه و انجام فراوری در همان دما نگه داری کرد.

شیر خام هنگام رسیدن به کارخانه، اگر تا چند ساعت فراوری نشود باید دوباره دمای آن را با بهره گیری دستگاه سرما زا ( مثل مبدل صفحه ای یا لوله‌ای ) تا دمای 4 درجه سلسیوس کم کرد و در مخازن نگه داری کرد.
نکته : شیر خام بیشینه 24 ساعت مانده را باید بی درنگ پاستوریزه کرده و در کمتر از دمای 4 درجه سلسیوس سرد کرد.

سردخانه شیر پاستوریزه

نگه داری شیر پاستوریزه با شیر خام متفاوت است و معمولا دمای شیر خام را با استفاده از آب سرد کاهش می دهند. شیر یک ماده بسیار مفید و در عین حال حساس به ورود میکروب ها و باکتری‌ ها است. پس باید شرایط برای نگه داری فرآورده های لبنیاتی به گونه‌ای فراهم بشود که کمترین امکان رشد و تکثیر آلودگی‌ ها در آن فراهم شود. روش‌های مختلفی برای نگهداری لبنیات در سردخانه ها است.

شیر پاستوریزه در سردخانه لبنیات

دمای شیر پاستوریزه را با آب سرد کم می کنند و با آب یخ، به دمای دلخواه (۵ درجه سلسیوس) می‌رسانند، سپس شیر، در پر کردن، بسته‌بندی و نگه داری در سردخانه (تا تاریخ مصرف) در همین دما میماند. شیر خام را قبل از یخ زده کردن باید پاستوریزه و همگن کرد. شیر پاستوریزه یخ زده را می‌توان در دمای 20- درجه سلسیوس به مدت 4 ماه نگه داری کرد.

شیر پاستوریزه غلیظ یخ زده

شیر خام را پیش از یخ زده کردن باید پاستوریزه و همگن و غلیظ کرد. این شیر را را می‌توان در دمای 20- درجه سلسیوس به مدت 10 ماه نگه داری کرد.

سرد خانه خامه پاستوریزه 

سردخانه-خامه

در سردخانه لبنیات، خامه تازه با 50% چربی شیر را در دمای 90 درجه سلسیوس پاستوریزه، سرد کرده، با دستگاه سرما زا ( مثل هوای سرد، صفحه تماسی و نوار تسمه‌ای و استوانه‌ای) به شکل قالبی یخ زده می‌کنند. خامه پاستوریزه یخ زده شده قالبی و صفحه‌ای را با کیسه پلاستیکی از جنس پلی اتیلن با چگالی بالا پوشانده، نمای حبه‌ای آن را در کیسه با همان جنس بالا ریخته، در بسته های کارتنی بسته بندی می‌ کنند. در این حالت‌ ها می‌توان خامه پاستوریزه یخ زده را در دمای 18- الی 30- درجه سلسیوس 38-26 هفته نگه داری کرد.

سردخانه پنیر یخ زده

سردخانه-پنیر-یخ-زده

سرما زایی عموما بعد از تولید پنیر مورد نیاز است. پنیرسخت مثل چدار و امنتال را پس از یخ زده کردن می‌توان در دمای 20- درجه سلسیوس و مدت یک سال، در بسته بندی‌ های کوچک نگهداری کرد. همچنین می توان پنیر نرم یخ زده شده و پنیرهای رسیده با کپک یخ زده شده را نیز در دمای 20- درجه سلسیوس و مدت 6 ماه نگهداری کرد. بهترین دما برای نگه داری پنیر  خصوصا پنیری که آب زیادی دارد، بین 5 درجه سلسیوس است.

سردخانه کره

سردخانه-کره-پاستوریزه

در کره گیری از خامه، باید استوانه مربوطه را سرد کرد، کره بسته بندی شده را در بین دمای 0 الی 4 درجه سلسیوس به مدت 3 الی 2 هفته و در گستره دمایی 15- الی 20- درجه سلسیوس به مدت 1 سال می‌توان نگه داری کرد.

سردخانه لبنیات برای ماست یخ زده

سردخانه-برای-ماست-یخ-زده

ماست ترکیبی با میوه و مواد خشک و سفت کننده پذیرفتنی را، بعد از یخ زده کردن، در دمای 20- درجه سلسیوس و مدت زمان 3 ماه نگه داری کرد. سرد کردن ماست برای کم کردن اثر اسیدی آن و پایداری ماست ضروری است.

فروش سردخانه لبنیات  

تکنولوژی که وارد سردخانه های لبنیاتی و سردخانه مواد غذایی شده است، باعث شده که در بهترین شرایط از مواد غذایی و انواع لبنیات نگه داری شود و از خراب و فاسد شدن آنها جلو گیری شود و لبنیات را با بالاترین کیفیت به دست مشتری برساند.
هزینه ساخت سردخانه لبنیات مشخص نیست چون هر فردی نسبت به نیاز خود، سردخانه لبنیات مخصوصی را خریداری می کند.

قیمت سردخانه لبنیات

قیمت سردخانه لبنیات بستگی به مواردی مانند نوع تجهیزات، ابعاد، کارایی آن و نوع برند و تجهیزات و ده ها مورد دیگر دارد. شرکت سردخانه برادران حقیقی، در ساخت سردخانه لبنیات با مراجع قانونی ذیربط همکاری داشته و همچنان انجام وظیفه می کند.

شماره تماس برای خرید سردخانه لبنیات؟

جهت خرید سردخانه لبنیات و استعلام قیمت با کارشناسان سردخانه حقیقی در ارتباط باشید.
شماره تماس:09159171605

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

ثبت سفارش و درخواست مشاوره رایگان

نوع درخواست