شماره تماس

051-38762118-19

چگونه می توان مبرد ایده آل برای سردخانه را تعیین کرد؟

مبرد-ایده-آل-برای-سردخانه

سردخانه هارا از نظر گاز مبرد استفاده شده در آنها می توان دسته بندی کرد. اما گاز مبرد چیست؟ و دلیل استفاده از آنها در سردخانه ها چه می باشد؟ چگونه می توان مبرد ایده آل برای سردخانه را تعیین کرد؟ در ادامه این مقاله به این سوالات پاسخ می دهیم. با ما همراه باشید. گروه صنایع برادران حقیقی، با تولید انواع سردخانه و تونل انجماد با بیش از 30 سال تجربه در خدمت شما عزیزان است. 

مبرد ایده آل برای سردخانه چیست؟

سردخانه هارا از نظر گاز مبرد ایده آل برای سردخانه می توان دسته بندی کرد. اما گاز مبرد چیست؟ و دلیل استفاده از آنها در سردخانه ها چه می باشد؟ گاز مبرد ماده ای است که خاصیت گرماگیری دارد و در زمانی که از مایع به بخار تبدیل می شود، میزان زیادی از گرمای محیط را به خود جذب می کند اینگونه باعث کاهش دمای سردخانه می شود.

در ایران دو نوع سردخانه با گاز های مبرد آمونیاک یا گاز های فریونی استفاده می شوند. هر کدام از این نوع گاز ها معایب و مزایای خود را دارا می باشند، استفاده درست از هرکدام باعث بهترین عملکرد برای سردخانه می شود.

نکاتی برای انتخاب مبرد ایده آل برای سردخانه ها  

نکاتی-برای-انتخاب-مبرد-ایده-آل-برای-سردخانه-ها  

یکی از مهم ترین بحث ها در سردخانه این است که سردخانه صنعتی از نوع آمونیاکی یا فریونی باشد. یکی از خاصیت های ترمودینامیکی مبرد ایده آل برای سردخانه، دمای جوش و دمای انجماد آنها است. دمای جوش مبرد باید در فشار اتمسفر پایین باشد، تا نیازی به ایجاد خلأ نداشته باشیم و دمای انجماد آن هم زیر دمای کارکرد سیستم باشد.

  • مبرد ایده آل دارای ضریب هدایت بالایی باید باشد، تا سرعت انتقال حرارت در اواپراتور و کندانسور بالا باشد.
  • ویسکوزسیته ی مبرد باید تا حد امکان پایین باشد، تا افت فشار کم شود و در نتیجه مقاومت و اصطکاک به هنگام حرکت مبرد کم شود.
  • مبردایده آل باید از لحاظ شیمیایی ثابت باشد، دچار تجزیه حرارتی نشود.
  • مبرد مورد نظر در صورت ترکیب با رطوبت نباید قابلیت خورندگی داشته باشد.
  • حرارت نهان در تبخیر مبرد باید بالا باشد، در این صورت مقدار کمی از آن حرارت زیادی را جذب می کند. این موضوع از لحاظ اقتصادی نکته مهمی است.
  • گرمای ویژه مبرد مایع تا حد امکان پایین و گرمای ویژه بخار آن بالا باشد.

بررسی سیکل تبرید در سردخانه ها

وظیفه سیستم های تبریدی مانند سردخانه های صنعتی، گردش جریان مبرد در یک سیکل بسته است. به این صورت که مبرد 4 فرایند اصلی از جمله ؛ تراکم، انبساط، تقطیر و تبخیر را طی می کند. 

سیستم دو مرحله ای: در این نوع سیستم ها، تراکم گاز از فشار اواپراتور به فشار کندانسور در دو مرحله انجام می شود. در سیکل تبرید دو مرحله ای، گاز خروجی از کمپرسور فشار کم، توسط پاشش مایع مبرد در آن که در سیستم های فریونی کاملا رایج است و یا توسط تخلیه در یک مخزن مایع با فشار میانی (اینترکولر) که در سیستم های آمونیاکی رایج است، خنک می شود. از سیستم های دو مرحله ای در دماهای پایین در سردخانه های زیر صفر، تونل های انجماد و چیلر های زیر صفر استفاده می کنند.

سیستم یک مرحله ای: در این نوع سیستم ها عمل تراکم در یک مرحله انجام می شود.

مبرد ایده آل برای سردخانه: سردخانه آمونیاکی

یک نوع از گاز های استفاده شده در سردخانه ها گاز آمونیاکی می باشد و در سردخانه های بزرگ قابل استفاده هستند ولی در سردخانه های کوچک مقرون به صرفه نیستند.

مزایای گاز آمونیاک برای سردخانه

  1. عدم اختلاط با روغن
  2. نیاز به لوله هایی با قطر کمتر که باعث کاهش هزینه در سردخانه های بزرگ می شود.
  3. ارزان قیمت 
  4. بدون خطر برای محیط زیست و لایه اوزون
  5. آسان بودن تشخیص نشتی به دلیل بوی شدید آمونیاک 

معایب گاز آمونیاک: سمی بودن گاز آمونیاک و امکان آسیب به انسان.

مبرد ایده آل برای سردخانه: سردخانه فریونی

مبرد ایده آل برای سردخانه: سردخانه فریونی

در مقابل سردخانه‌های آمونیاکی سردخانه‌های فریونی قرار دارند. گازهای فریونی بر خلاف آمونیاک برای استفاده در سردخانه‌هایی با ابعاد متوسط یا کوچک کاربرد بیش‌تری دارند.

مزایای گاز فریونی برای سردخانه

  1. غیر سمی
  2. غیر قابل اشتعال
  3. افزایش ایمنی

معایب گاز فریونی در سردخانه

  1. مضر بودن برای محیط زیست
  2. دارای هزینه زیاد سخت و غیر قابل فهم بودن نشتی گاز فریونی به دلیل بی بو بودن آن

نتیجه گیری انتخاب مبرد ایده آل برای سردخانه

همان‌طور که در مقاله بالا گفته شد، سردخانه‌ها یکی از اجزای حیاتی کارنخانجات، انبارها، رستوران‌های بزرگ و هتل‌ها هستند. سردخانه را می‌توان از نظر دما به دو دسته بالای صفر و زیر صفر تقسیم نمود. علاوه بر این می‌توانید از سردخانه‌های ثابت یا متحرک نیز استفاده کنید. اما مهم‌ترین دسته‌بندی سردخانه‌ها، دسته‌بندی آن‌ها از نظر گاز مبرد ایده آل برای سردخانه است که در این مقاله به توضیح کامل آن‌ پرداختیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

ثبت سفارش و درخواست مشاوره رایگان

نوع درخواست