شماره تماس

051-38762118-19

سردخانه آمونیاکی چیست؟ اساس کار و تجهیزات سردخانه آمونیاکی

سردخانه-آمونیاکی

تقاضا برای نگه داری مواد غذایی در حجم بزرگ، منجر به ساخت میلیون ها فوت مربع از سردخانه های عمومی و خصوصی مانند سردخانه آمونیاکی شده است. برای تأسیسات سردخانه بزرگ، آمونیاک به مبرد انتخابی تبدیل شده است.

گروه صنایع برادران حقیقی، با تولید انواع سردخانه مانند سردخانه جسد و همچنین تونل انجماد با بیش از 30 سال تجربه در خدمت شما عزیزان است. سردخانه آمونیاکی، از مدل‌های سردخانه ای است که گروه برادران حقیقی برای نگهداری مواد غذایی در حجم بزرگ به بازار عرضه داشته است.

در این مقاله با سیستم سردخانه آمونیاکی و اساس کار سیستم تبرید آمونیاکی آشنا می شویم با ما همراه باشید. جهت خرید و استعلام قیمت همچنین مشاوره رایگان با کارشناسان سردخانه حقیقی در ارتباط باشید.

سردخانه آمونیاکی چیست ؟ | کاربرد سردخانه آمونیاکی

سردخانه-آمونیاکی-چیست

 تقاضا برای غذاهای راحت منجر به ساخت میلیون ها فوت مربع از سردخانه های عمومی و خصوصی مانند سردخانه های آمونیاکی شده است.  این انبارهای سردخانه دارای یخچال و کولرهای وابسته به سیستم های تبرید آمونیاک برای کنترل دمای داخل فضاها و حفظ کیفیت و طراوت محصول تا زمان حمل است.

سردخانه آمونیاکی سابقه ی چند صد ساله دارد. در اولین یخچال های صنعتی ساخته شده از گاز آمونیاک (NH3) به عنوان سیال مبرد استفاده می شد. امروزه سیستم های تبرید مدرن که از اصول طراحی، مصالح ساختمانی و کنترل هایی استفاده می کنند که به ما امکان می دهد مواد غذایی را با موفقیت در بازارهای جهانی ذخیره و توزیع کنیم.

 برای تأسیسات سردخانه بزرگ، آمونیاک به عنوان مبرد انتخابی تبدیل شده است زیرا بیشترین اثر خنک کننده خالص و اغلب کمترین اسب بخار ترمز در هر تن تبرید  را دارد. نگرانی اصلی هر صاحب تاسیساتی که از سیستم تبرید آمونیاک استفاده می کند باید ایمنی کارکنان باشد، اگرچه حفظ محصول، به ویژه هنگامی که در مقادیر بالا ذخیره می شود، نیز باید به دقت مورد توجه قرار گیرد.

تفاوت سردخانه آمونیاکی و فریونی در چیست ؟

تفاوت-سردخانه-آمونیاکی-و-فریونی-در-چیست-؟

  1. سردخانه آمونیاکی سابقه استفاده بیشتری در صنایع دارد و از آن در سردخانه های صنعتی و بزرگ استفاده می شود چون هم ارزان تر است و هم بیشترین اثر خنک کننده را دارد.
  2. یونیت تبرید آمونیاکی فضای بیشتری را نسبت به سردخانه فریونی اشغال می کند بنابراین در سردخانه های کوچک یا اتاقکی و کانکسی از مبرد فریونی استفاده می شود.
  3. گاز آمونیاک سمی و کشنده است اما اگر نشتی اتفاق بیفتد به دلیل بوی تند آن سریع متوجه شده و آن را برطرف می کنند. همچنین ضریب انتقال حرارت گاز آمونیاک بالا است که باعث می شود از کنداکسور و اواپراتور های ضعیف تری نسبت به فریونی استفاده شود که باعث کمتر شدن هزینه ها می شود.
  4. گاز های فریونی معمولا مخرب لایه اوزون هستند. همچنین غیرقابل اشتعال وغیر سمی هستند و برخلاف گاز آمونیاک در سردخانه آمونیاکی قوانین سرسختانه ای ندارند.
  5. سردخانه آمونیاکی در مقایسه با سردخانه فریونی مصرف برق و انرژی کمتری دارد و بادوام تر است.

تجهیزات سردخانه های آمونیاکی | طرز کار سردخانه آمونیاکی

تجهیزات-سردخانه-های-آمونیاکی

تجهیزات سردخانه آمونیاکی شامل قطعات : کمپرسور، کندانسور، سپراتور، مخزن رسیور، اواپراتور، کول آیس بانک، پمپ آمونیاک و مخزن روغن گیر است. در ادامه به تعریف کار هر کدام از این قطعات می پردازیم.

  • کمپرسور در سیکل تبرید سردخانه آمونیاکی | کمپرسور آمونیاکی

کمپرسور در سیکل تبرید تراکمی، گاز سرد شده از فشار پایین سیکل (فشار اواپراتور) تا فشار بالای سیکل (فشار کندانسور) را متراکم می کند. در سیستم های آمونیاکی کمپرسور از سپراتور (جداکننده بخار از مایع) مکش می کند و وظیفه ثابت نگه داشتن فشار سپراتور، با توجه به دمای کاری مورد نیاز را دارد. کمپرسور ها در سیکل آمونیاکی معمولاً از دو نوع سیلندر پیستونی و اسکرو می باشند.

  • کندانسور در سردخانه آمونیاکی

وظیفه کندانسور تقطیر گاز خروجی از کمپرسور، بوسیله انتقال حرارت با محیط می باشد. کندانسور های سیکل تبرید به سه نوع هوایی ، آبی و تبخیری دسته بندی می شوند که در سیکل تبرید آمونیاکی از نوع تبخیری استفاده می گردد.

کندانسور تبخیری ترکیب یک کندانسور آبی و برج خنک کن در یک مجموعه می باشد. یک کندانسور تبخیری از کویل لوله، طشتک آب، فن (ها)، پمپ آب، نازل پاشش آب، قطره گیر و هیتر تشکیل یافته است. ظرفیت کندانسور به دمای خیس هوای ورودی وابسته است و هرچه این دما پایین تر باشد ظرفیت کندانسور بیشتر می گردد.

  • سپراتور یا جداکننده بخار و مایع

وظایف سپراتور در سردخانه آمونیاکی عبارت است از : جدا کردن فاز بخار از مایع ها، ایجاد تناسب فشار در مدار خود، ایجاد توان موتوری از طریق پمپاژ مایع به اواپراتور و برگشت مبرد دوفازی خروجی از اواپراتور به سپراتور

  • مخزن رسیور

وظیفه مخزن، نگهداری مایع آمونیاک، دریافت و نگهداری مایع تقطیر شده از کندانسور و نیز نگهداری مبرد برای تغذیه سپراتور می باشد.

  • اواپراتور در سیستم تبرید سردخانه

وظیفه اصلی اواپراتور در سیستم تبرید سردخانه آمونیاکی، جذب حرارت از محیطی است که باید سرد شود که این امر با تبخیر مبرد در اواپراتور صورت می گیرد. اواپراتور انواع مختلفی دارد مثل : ایر کولر که در سردخانه های زیر صفر و بالای صفر و تونل های انجماد استفاده می شود، و چیلر است

  • کویل آیس بانک

در سیستم تبرید جهت ذخیره انرژی دمایی آب، یخ صفر درجه سانتیگراد را تهیه و ذخیره می نماید و از طریق گرمای نهان تشکیل این انرژی سرمایی را به ۸۰ برابر بیشتر از آبسرد هم وزن خود خنک می کند.

سیستم آیس بانک انرژی را در ساعات غیر اوج مصرف برق ، به صورت یخ ذخیره می کند که معمولا در تاسیسات کوچک و بزرگ برودتی که نیاز به ذخیره سازی برودت دارند مانند: صنایع لبنی، نوشابه سازی و تهویه مطبوع صنعتی استفاده می شود همچنین از این کویل در تولید یخسازهای قالبی نیز استفاده می گردد.

  • پمپ آمونیاک

 وظیفه ی پمپ آمونیاک، پمپاژ مایع به اواپراتورها و جبران افت هد مایع در مسیر لوله کشی بین سپراتور و اواپراتور می باشد.

  • مخزن روغن گیر

چون آمونیاک با روغن قابل امتزاج نمی باشد و نیز تغذیه اواپراتورها، سیلابی می باشد برای جلوگیری از ورود روغن به اواپراتور، باید روغن را از مبرد جدا کرد. به همین منظور درسردخانه آمونیاکی زیر سپراتورها مخزنی نصب می شود که این وظیفه را انجام می دهد و به آن مخزن روغن گیر می گویند. 

چون چگالی روغن از آمونیاک بیشتر است روغن از کف سپراتور وارد مخزن روغنگیر شده و باعث می شود که روغن به سمت اواپراتورها پمپ نشود. هرگاه قسمتی از مخزن روغنگیر برفک نزند معلوم می شود که مقداری روغن در مخزن وجود دارد که با باز کردن شیر گاز داغ ابتدا روغن را شل کرده و سپس آن را تخلیه می کنند.

موارد ایمنی سیستم سردخانه آمونیاکی

موارد-ایمنی-سیستم-سردخانه-آمونیاکی

  •  کنترل نشت

گاز آمونیاک تمایل زیادی به رطوبت دارد و به راحتی توسط بسیاری از مواد جذب می شود. آمونیاک سمی تلقی می شود، بوی تند آن به کارکنان هشدار می دهد که منطقه را تخلیه کنند. با این حال، اگرچه سیستم سردخانه آمونیاکی مدرن برای جلوگیری از انتشار تصادفی آمونیاک طراحی شده اند، اما نشت هر ساله ادامه می یابد. برای جلوگیری از این امر، آموزش مناسب کارکنان ضروری است. اما هر کارمند باید نقش خود را درک کرده و آماده اجرای صحیح برنامه در مواقع مورد نیاز باشد.

  • آموزش اپراتورهای واجد شرایط

 مهم این است که یک سیستم به درستی بر اساس کدها و استانداردهای پذیرفته شده ساخته شود، اما هر سیستمی که به طور نامناسب کار کند می تواند خراب شود.  مزایای بسیاری برای داشتن اپراتورهای آموزش داده شده سیستم های تبرید وجود دارد.  اپراتورهای آموزش دیده می توانند اطمینان حاصل کنند که سردخانه آمونیاکی به طور کارآمد کار می کند و اغلب مشکلات را قبل از وقوع خرابی تشخیص می دهند. 

  •  برنامه ریزی برای مواقع اضطراری

 مهم نیست که چقدر به تجهیزات و پرسنل توجه می شود، هیچ تضمینی وجود ندارد که تاسیسات شما نشت تصادفی آمونیاک نداشته باشد. جابجایی محصول در داخل تاسیسات می تواند منجر به آسیب لوله های محافظت نشده یا اواپراتورهای سیستم شود. خوردگی، فرسایش، آشفتگی و ارتعاش از دیگر شرایطی است که می تواند باعث حادثه شود.

خرید سردخانه آمونیاکی

 سیستم های تبرید مکانیکی با استفاده از آمونیاک سالهاست که همراه ما هستند. در بیشتر موارد، آنها چندین ساعت کارکرد مطمئن را بدون هیچ گونه حادثه ای ثبت می کنند. استفاده از سیستم سردخانه آمونیاکی مزایای زیادی دارد که از مهم ترین این مزیت ها می توان به صرفه جویی در مصرف انرژی و هزینه اشاره کرد. جهت خرید و استعلام قیمت سردخانه آمونیاکی با کارشناسان سردخانه حقیقی در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

ثبت سفارش و درخواست مشاوره رایگان

نوع درخواست