شماره تماس

051-38762118-19

ویژگی سردخانه دومداره و انواع آن

 

در کشور ما و سایر کشورهای درحال توسعه و نیز کشورهای جهان سوم ، در حالی که کمبود عرضه کل در مقابل تقاضای کل کاملاً محسوس است.
بخش قابل توجهی از محصولات کشاورزی و فرآیند شده براثرمراقبت ناکافی ازبین می رود.سازمان ها و وزارتخانه های مربوط این مقدار را بین ۲۵ تا ۵۰ درصد ازکل برآورد میکنند. امیدوارم تا پایان مطلب همراه ایران صنعت باشید.
بدین ترتیب شکاف بین عرضه و تقاضا بیشتر می شود در صورت استفاده از امکانات مناسب و بجامثل انبار وسردخانه ها نه تنها باجلوگیری کردن ازضایعات غذا نیاز به کشت وداشت و برداشت محصول بیشتر برطرف می شود بلکه قیمت مواد اولیه و فرایند شده هم تا اندازه ی قابل ملاحظه ای کاهش خواهد یافت.
فعالیت انبارداری و سردخانه، هر چند به لحاظ ایجاد ارزش افزوده و اشتغال دارای اهمیت چندان زیادی در اقتصاد کشورمان نیست ،لیکن وجود آن از ضروریات می باشد.
به طوری که امکانات این فعالیت را می توان از جمله امکانات زیربنایی کشور درنظرگرفت گسترش کارخانجات و تولیدمواد غذایی خام وفراوری شده ،عدم تطابق زمانی ومکانی مصرف و تولید داخلی کالاها ، نداشتن انطباق زمان و ورودکالاهای وارداتی وزمان مصرف آنها (گندم ، روغن) تأمین ذخیره نیازهای استراتژیک کشور لزوم نگهداری بخشی از مواد و کالاهای مورد نیاز برای فرایند خط تولید واحدهای اقتصادی ، ویژگیهای نظام مبادلات داخلی وخارجی و … ازجمله عواملی هستند که لزوم فعالیت انبارداری وسردخانه و اهمیت نسبی آنرادر نظام عملکرد اقتصاد کشورنشان می دهد.

تعریف سردخانه :

به فضای دربسته (مسدود) ثابت یا متحرکی گفته می شود که دارای سامانه ویا دستگاه سرمازایی باشد .

سردخانه دومداره :

سردخانه ای است که شرایط ویژه نگهداری مانند : دمای بالا و یا زیر نقطه یخ زدگی خوراکی کمینه ۱۸- درجه سلسیوس ،دمه نسبی و در صورت نیاز موارد دیگر را تأمین کند.

انواع سردخانه از نظر فنی

از حیث فنی سیستمهای سردخانه به صورت زیر دسته بندی می گردد:

الف – سرمایش :

۱٫ سردخانه بالای صفر (۲ تا ۱۰ درجه سانتیگراد)Cold Room : سردخانه ای که شرایط ویژه نگهداری ماننددمای بالای نقطه یخ زدگی (انجماد) خوراکی ،دمه نسبی و در صورت نیاز موارد دیگر(مانند تیمار انگور باSO2) را تأمین می کند.
۲٫ سردخانه زیر صفر (۰ تا ۳۰- درجه سانتیگراد)Freezer Room : سردخانه ای است که شرایط ویژه نگهداری مانند دمای زیر نقطه یخ زدگی خوراکی کمینه ۱۸- درجه سلسیوس ، دمه نسبی و در صورت نیاز موارد دیگر(مانند یخ زده کردن خوراکیها) را تأمین می کند.
۳٫ سردخانه فوق سرد (۱۰- تا ۴۰- درجه سانتیگراد) Ultra_ low Freezer Room
۴٫ کانکس ایزوله محیطی (۰ تا ۵۰ درجه سانتیگراد) Chambre

ب – رطوبت :

۱٫ بدون کنترل رطوبت
۲٫ ۹۵% RH محدود به نقطه شبنمc 400 وc 30
۳٫ سیستم خشک کن شیمیایی با رطوبت فوق العاده پایین جهت استفاده از در موارد خاص

ج – ساختمان :

۱٫ کانکس یک پارچه (بدون روزنه)
۲٫ جداسازی فضا با استفاده از ساندویچ پانل
۳٫ ایزولاسیون(عایق بندی) ساختمان های سنتی

 

برخی از کاربردهای سردخانه

– سردخانه جهت نگهداری مواد غذایی(میوه جات، سبزیجات ، گوشت ، لبنیات و انواع فرآورده های غذایی)
– انبار دارو- واکسن
– بانک خون (فریزر پلاسما)
– اتاق تست محیطی ، چامبر (chambre)
– کانکس سیار قابل نصب بر روی انواع تریلر ، کامیونت ، وانت و ….
– کانکس سیار با قابلیت جابجایی با کشنده یا جرثقیل(بدون نیاز به دمونتاژ)
– انبار نگهداری گل ( رطوبت کنترل شده)

ویژگی سردخانه ها

الف : کنترل سیستم :

کلیه امورعملیاتی وسوئیچ های کنترل سیستم دریک تابلوقرار می گیرد. شرایط عملکرد سیستم توسط چراغ های نشانگر نصب شده بر روی تابلو قابل مشاهده است. جعبه فولادی کنترل با درب لولایی سیستم برقی را از گرد و غبار و آلودگی محیط و همچنین ضربات تصادفی احتمالی مصون نگه می دارد.
آژیر: درصورت نیاز مشتری، آزیر هشدار دهنده جهت تضمین حفظ محدوده حرارتی است .سیستم هشدار دهنده کاملاً مستقل از سیستم برقی عمل می کند و با اندازه گیری مستقیم دمای محیط ، در صورتی که دما، خارج از محدوده دلخواه باشد فرمان به صدا در آمدن آژیر را صادر می کند و تا زمانی که اپراتور اقدام به ریست سیستم نکند آژیربه صدا در می آید.
علاوه بر این کلیه سیستم ها مجهز به هشدار دهنده دیگری می باشد که با فشاردادن دکمه قرمز تعبیه شده در داخل سردخانه وارد عمل می شود. هنگامی که شخصی در درون سردخانه به هر دلیل محبوس گردد با فشار دادن این دکمه، آژیر به صدا در آمده و اعلام خطر می کند.

ب : ساختمان :

۱- کانکس یک پارچه : استفاده از کانکس های یک پارچه مزیت جابجایی بدون نیاز به دمونتاژ را در بر دارد.

کلیه اجزافیزیکی (دیواره ها ، کف ، سقف و درب) به صورت یکپارچه ساخته می شودوبسته به انتخاب مشتری ازورقهای گالوانیزه پیش رنگ شده و یااستیل جهت دیواره داخلی وخارجی استفاده می گرددوعایق پلی یورتان با حداقل دانسیته kg / m340 بادستگاههای High Pressure اروپایی به صورت اتوماتیک بین دیواره داخلی وخارجی تزریق میگردد.
در صورتیکه بعداً نیاز به جابجایی وجود داشته باشد امکان حمل و نقل با یک کشنده و یا جرثقیل به سهولت میسر می گردد.

۲- کانکس ساخته شده از ساندویچ پانل پلی یورتان (PU) :

استفاده ازپانل های پیش ساخته که بصورت ساندویچ پانل تولید می گردد ، شامل مزایای دیگری می شودکه به شرح ذیل است:

– مونتاژ و دمونتاژ سریع و آسان
– عایق پلی یورتان با دانسیته حد اقل kg / m340 با مقاومت حرارتی و فشاری بالا
– دیواره خارجی و داخلی ، از ورق گالوانیزه پیش رنگ شده و یا استیل می باشد.
– امکان افزایش و کاهش فضا
– امکان تغییر محل درب ورودی و یا افزایش تعداد دربها
قابل ذکر است ساندویچ پانل ها در ابعاد cm96 * cm196 ساخته می شوند و ضخامت آنها بسته به کاربرد، متفاوت می باشد.ساختار ساندویچ پانلها در شکل نمایان است.
قابلیت هدایت حرارتی ویژه (k) فوم پلی یورتان BTU/Hr/sq.ft 0.12 است و همچنین قابلیت انتقال حرارتی(u) این ماده کمتر از ۰٫۰۳ است.
برخی از ساندویچ پانل های موجود در بازار با چسباندن و پرس کردن ورقه پلی یورتان ما بین دو صفحه فلزی ساخته می شوند که به هیچ عنوان استفاده از آنها توصیه نمی گردد، زیرا معمولاً در فشار و رطوبت بالا ورقه دفرمه شده و درپی آن کل ساندویچ پانل معیوب می گردد.

ج : سیستم سرمایش :

۱- استفاده از انواع کمپرسور هرمتیک (Hermetic) و سمی هرمتیک (Semi Hermetic) اسکرو و اسکرال با برندهای معتبر Maneurope ، Bitzer ، DWM ….
۲- امکان استفاده از انواع کندانسور آب خنک و هواخنک در ظرفیتهای متفاوت بر حسب تناژ و منطقه آب و هوایی.
۳- کلیه لوله های مدار سرمایش با جوش نقره درصد بالا مونتاژ می گردد.
۴- مجهز به سیستم High & Low جهت کنترل فشار بالاوپایین سیستم جهت جلوگیری از آسیب احتمالی کمپرسور.
۵- استفاده از اکسپنشن والو (شیر انبساط) مناسب با انجام محاسبه جهت انتخاب دقیق.
۶- استفاده از انواع تله و اکومولاتور و فیلتر و درایر و اویل سپراتور جهت جلوگیری از ورود روغن واجسام خارجی به کمپرسور و در نتیجه افزایش عمر سیستم سرمایش.
۷- مجهز به سیستم Defrost جهت انجام عملیات یخ زدایی به صورت اتوماتیک.
۸- استفاده از درب های با یراق آلات خارجی و آب بندی با نوار درزگیر مرغوب.
منبع: ایران صنعت

 

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

ثبت سفارش و درخواست مشاوره رایگان

نوع درخواست