شماره تماس

051-38762118-19

نگهداری گیلاس پیوندی در سردخانه

استفاده از سردخانه میوه باعث افزایش عمر و کیفیت میوه می‌شود. همچنین توزیع میوه سردخانه ای، خارج از فصل تولید، سود بیشتری را برای کشاورزان و باغداران حاصل می‌کند.مقادیر دما و رطوبت درج شده در جدول زیر به نحوی است که به خواص ظاهری و شیمیایی و طعم میوه آسیبی وارد نشود.

۱ ـ هدف و دامنه کاربرد

منظور از تدوین این استاندارد ارائه نحوه چیدن , بسته بندی , حمل و نقل و نگاهداری گیلاس پیوندی و گیلاس مشهدی میباشد .

۲ ـ شرایط چیدن و بسته بندی در محل تولید

۲-۱ میوه‏ای که در نظر است نگاهداری شود لزومأ باید با دم از درخت جدا شود .

۳ ـ بسته بندی گیلاس

۳-۱ جعبه ‏های گیلاس باید با ابعاد کوچک و بخصوص ارتفاع آن از ۳۰ سانتی متر تجاوز نکند زیرا فشار وزن میوه موجب له شدن و خرابی محصول که در قسمت کف جعبه قرار دارد میگردد .

گیلاس مانند سایر میوه‏ها و سبزیها رطوبت خود را در مجاورت هوای معمولی از دست داده , از شفافیت رنگ آن کاسته شده و رنگ آبی به تیرگی میگراید بنابر این جعبه ‏های محتوی گیلاس که آماده حمل است و همچنین کامیون حامل میوه باید با چادر یا وسیله دیگری که از کم شدن رطوبت جلوگیری میکند پوشیده شود .

تاثیر-سردخانه-صنایع برودتی برادران حقیقی

۴ ـ پائین آوردن درجه حرارت

۴-۱ برای نگهداری گیلاس چه برای مدت کوتاه و چه برای مدت طولانی باید در همان ۲۴ ساعت اول در درجه حرارت پایین قرار گیرد و این درجه حرارت باید معادل درجه حرارت در سردخانه باشد پایین آوردن درجه حرارت باید در مدتی کمتر از ۲۴ ساعت انجام شود این عمل را میتوان در اطاق پیش سرد کن سردخانه انجام داد .

۵ ـ میزان رطوبت نسبی

۵-۱ میوه‏ها و سبزیها هنگامیکه احتیاطات لازم رعایت نگردد و شرایط صحیح مورد عمل قرار نگیرد در دوران نگهداری رطوبت و مقداری از وزن خود را از دست میدهند از دست دادن رطوبت و وزن رطوبت با نحوه بسته بندی بستگی دارد بعلاوه با طریقه سرد کردن و امکانات حفظ رطوبت در سردخانه و محل نگاهداری میوه ارتباط دارد .

گیلاس از میوه هائی است که بر رطوبت نسبی ۹۰ درصد یا بیشتر در محل نگاهداری احتیاج دارد در صورت وجود کلیه شرایط مساعد اگر برای نگهداری گیلاس از جعبه‏ های آستردار (Polyethylene) که کاملا در برابر سرایت هوا مقاوم است استفاده شود امکان نگهداری یک هفته افزایش می‏یابد .

۶ ـ درجه حرارت مورد عمل

۶-۱ گیلاس از میوه‏ هائی است که نگاهداری آن زیاد نمیباشد و برای اینکه بتوان آنرا بصورت میوه تازه عرضه کرد حرارت محل نگاهداری باید بین صفر و بعلاوه یک درجه سانتیگراد حفظ شود .

بهنگام نگاهداری در سرد خانه گیلاس نوسانات شدید درجه حرارت را تحمل نمی‏کند ولی یک تا دو درجه نوسان قابل قبول است بشرط اینکه نوسان بطرف زیر صفر نباشد زیرا گیلاس با در نظر گرفتن میزان آب و قند در دو یا سه درجه زیر صفر منجمد میگردد و به آن آسیب غیرقابل جبران وارد می‏شود .

درجه حرارت مورد توصیه برای نگاهداری گیلاس نوع پیوندی و نوع مشهدی تفاوت چندانی ندارد جز آنکه درصد آب محتوی گیلاس مشهدی بیش از نوع پیوندی باشد که در اینصورت منجمد میگردد .

با رعایت شرایط صحیح و با انبارنمودن محصول از هر جهت سالم و یکنواخت و از یک رقم جعبه ‏های آستردار گیلاس بر حسب میزان رسیدگی بین یک تا چهار هفته قابل نگهداری میباشد .

گیلاس پیوندی و مشهدی از میوه هائی هستند که بصورت منجمد نیز در صنایع غذایی مصرف میشوند .

اما انجماد آنها باید موقعی صورت گیرد که قبلا شسته دم و هسته آن جدا شده باشد برای حفظ رنگ گیلاس باید از شکر در موقع بسته بندی استفاده شود زیرا گیلاس بدون پوشش شکر دارای رنگ کدر خواهد شد . انجماد گیلاس باید با وسائل انجماد سریع انجام شود .

منبع:سایت صنایع غذایی

یکی از محصولات برجسته شرکت صنایع برودتی برادران حقیقی سردخانه دومداره می باشد.

ساخت سردخانه دو مداره چیست ؟

سردخانه دو مداره ، یکی از انواع سردخانه است که قابلیت عملکرد هر دو حالت سردخانه زیر صفر و سردخانه بالای صفر را داراست.

در سردخانه دو مداره بایستی پس از تخلیه سردخانه (بالای صفر یا زیر صفر) در یکی از این حالات و تغییر به حالت دیگر (بالای صفر یا زیر صفر) اتاق سردخانه را با مواد نانو ضدعفونی و شستشو کرد که پس از بارگیری مجدد باعث بو گرفتن محصول جدید نشود.

نگهداری محصولات مختلف در شرایط بهینه، نیاز به سردخانه های مجزایی دارد که از نظر اقتصادی امکان پذیر نیست.

به عبارت دیگر سردخانه دومداره انبارهایی هستند که توانایی نگهداری و ذخیره مواد غذایی را در دمای پایین دارند.

سردخانه ها معولا در انواع سردخانه های زیر صفر، بالای صفر، دو مداره و دو منظوره تولید می شوند. در این مقاله قصد داریم انواع سردخانه ها را بررسی کنیم.

گاهی اوقات شرایطی پیش می آید که در آن محصولات در سالن های زیر صفر یا بالای صفر کاهش پیدا می کند و ظرفیت سالن خالی می ماند.

در سردخانه های دو منظوره این قابلیت وجود دارد که دما به بالا یا زیر صفر قابل تغییر باشد تا بتوان از آن ها در ذخیره محصولات مختلف استفاده کرد.

انواع سردخانه دو مداره

سردخانه های زیر صفر : سردخانه های زیر صفر برای ایجاد شرایط انجماد و دمای زیر صفر طراحی و ساخته می شوند.

از سردخانه های زیر صفر برای ذخیره و نگه داری مواد غذایی فاسدپذیر مانند گوشت دام و طیور و محصولاتی مانند همبرگر، بستنی و پنیر پیتزا استفاده می شود.

در ایران سردخانه های زیر صفر با قابلیت ایجاد دمای حداکثر ۳۲ درجه زیر صفر و در ظرفیت های ۱.۵ تا ۷۰ اسب بخار تولید می شوند.

سردخانه های بالای صفر : سردخانه های بالای صفر برای ایجاد شرایط دمای سرد بالای صفر و معمولا ۱ تا ۵ درجه سانتی گراد ساخته می شوند.

از این سردخانه ها برای نگهداری موادی مانند میوه و سبزی استفاده می شود زیرا دمای زیر صفر منجر به فساد میکروبی، شیمیایی یا فیزیکی این مواد می شود.

استفاده از این سردخانه ها نیازمند اعمال فرایندهای سردکردن، درجه بندی، التیام، واکس زنی و بسته بندی محصولات است.

ساخت سردخانه دو مداره

صنایع برودتی برادران حقیقی با بیش از ۳۵ سال سابقه درخشان در امر اجرا و ساخت انواع طراح های سردخانه های صنعتی در کشور آماده ارائه مشاوره در فرایند راه اندازی و ساخت سردخانه زیر صفر و بالای صفر می باشد.

بارکد صنایع برودتی برادران حقیقی
بارکد صنایع برودتی برادران حقیقی

یک پاسخ

  1. با سلام
    سردخانه شما در کدام استان میباشد.
    شماره ای جهت تماس لطف بفرمایید.
    گیلاس را تا کدام ماه از سال در سردخانه میشود نگهداری کرد؟
    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

ثبت سفارش و درخواست مشاوره رایگان

نوع درخواست