شماره تماس

051-38762118-19

نگهداری گوجه فرنگی در سردخانه ها همراه با 4 جدول مهم دما و زمان

نگهداری-گوجه-فرنگی-در-سردخانه-ها

روش های بسیاری برای نگهداری محصولات کشاورزی و غذایی وجود دارد. اما برای نگهداری گوجه فرنگی در سردخانه ها، ارائه روشی برای برداشت لازم است. همچنین عملیاتی باید برای حفظ کیفیت و جلوگیری از فاسد شدن گوجه فرنگی انجام شود.

صاحبان توزیع کننده، برای نگه داری گوجه فرنگی در سردخانه ها نیاز به تونل انجماد و ساخت سردخانه میوه دارند. گروه صنایع برادران حقیقی، با بیش از 30 سال تجربه در خدمت شما عزیزان است. برای مشاوره طرح و ساخت سردخانه با همکاران ما در تماس باشید.

شرایط انبارداری و نگهداری گوجه فرنگی

شرایط-انبارداری-و-نگهداری-گوجه-فرنگی

زمان کاشت تا برداشت گوجه فرنگی، با توجه به شرایط آب و هوایی که دما و طول روز می باشد 60 الی 90 روز وقت می برد. همچنین قرار گرفتن در معرض نور برای تشکیل رنگدانه قرمز، لیکوپن لازم است.

گوجه فرنگی را معمولا در مرحله سبز بالغ برداشت می کنند و در دوره انبار داری می رسد. در مرحله رسیدن باید دمای محل بالای 10 درجه که سرعت رسیدگی با افزایش دما افزایش می یابد، باشد چون گوجه فرنگی در پایین تر از این دما سرما زده می شود و نمی رسد.

برای نگهداری گوجه فرنگی در سردخانه ها (store tomatoesگوجه های سبز بالغ را باید در دمای 13 تا 18 درجه و رطوبت 85 تا 90 درصد نگه داشت. زیرا در این شرایط سرما زده نمی شوند و گوجه ها می رسند. همچنین سرعت رسیدن گوجه در دمای 18+ درجه سانتی گراد بالا است. اما اگر گوجه ها زیاد در دمای 30+ درجه سانتی گراد نگهداری شوند رنگدانه قرمز تشکیل نمی شود و گوجه های رسیده زرد و نارنجی می شوند. گوجه ی قرمز رسیده را حتما باید در دمای 3 تا 4 درجه سانتی گراد نگهداری کرد.

دما و مدت زمان نگهداری گوجه فرنگی در سردخانه ها

دما-و-مدت-زمان-نگهداری-گوجه-فرنگی-در-سردخانه-ها

 جدول نگهداری گوجه فرنگی سبز

 

دما (سانتی گراد)

رطوبت (درصد)

مدت زمان (روز)

12

92

38

15

92

30

20

92

24

دمای بهینه که در زمان ترابری و نگه داری باید استفاده شود بستگی به درجه رسیده بودن و روش نگهداری گوجه فرنگی کال و مدت مورد نظر برای ترابری و نگهداری دارد

جدول نگهداری گوجه فرنگی رسیده سفت

دما (سانتی گراد)

رطوبت (درصد)

مدت زمان (روز)

7 الی 10

85 تا 90

4 تا 7

بطور کلی, هر چه گوجه فرنگی ها رسیده‏ تر باشند دمای پایین ‏تر را بهتر تحمل می‏کنند.

جدول دمای بهینه نگهداری گوجه فرنگی در سردخانه ها

درجه رسیده بودن گوجه فرنگی

دما (سلسیوس)

1 (شروع به تغییر رنگ)

12 الی 13

2 (صورتی روشن)

10 الی 12

3 (صورتی تا نارنجی روشن)

9 الی 10

4 (نارنجی تا قرمز روشن)

8 الی 10

5 (قرمز)

6 الی 8

این جدول، دمای توصیه شده در رابطه با میزان درجه رسیده بودن گوجه فرنگی را مشخص می‏کند.

شرایط نگهداری گوجه فرنگی 

برای نگه داری گوجه فرنگی در سردخانه 3 مرحله وجود دارد که به توضیح انها می پردازیم.

شرایط نگهداری گوجه فرنگی ؛ برداشت

شرایط-نگهداری-گوجه-فرنگی-؛-برداشت

برای نگهداری گوجه فرنگی در سردخانه ها باید آنها را در هوای خشک برداشت کرد. رنگ گوجه فرنگی مشخص می کند که کی زمان برداشت آن است. مقدار رسیده بودن گوجه فرنگی در زمان برداشت به عواملی مانند : مدت ترابری، موارد مصرف، مدت مورد نظر برای نگهداری گوجه، شرایط ترابری، مقصد ترابری و زمان مورد نظر برای عرضه به بازار بستگی دارد

بعد از برداشت باید بلافاصله گوجه فرنگی را بسته بندی و برای نگهداری در سردخانه ارسال کرد. گوجه فرنگی های برداشت شده باید ویژگی ها و کیفیت مورد نیاز بازار را داشته باشد.

گوجه فرنگی‏ ها باید سالم و سفت و با درجه رسیده بودن مناسب و عاری از رطوبت سطحی باشد. وجود دم روی گوجه فرنگی اختیاری است و شرطی برای نگهداری در سردخانه نمی ‏باشد. اطمینان از یکنواختی رنگ و مقدار رسیده بودن گوجه فرنگی‏ ها اهمیت فراوان دارد.

شرایط-نگهداری-گوجه-فرنگی-؛-بسته-بندی

اگر نگهداری گوجه فرنگی در سردخانه ها ضروری است باید پیش از نگهداری در سردخانه آنها را خنک کرد.

برای نگهداری گوجه فرنگی در سردخانه ها و ترابری با وسایلی با تجهیزات سرما زا، می‏توان آنها را در انواع بسته ‏ها مانند چوبی، مقوایی و پلاستیکی بسته بندی کرد. لازمات گردش هوا در اطراف بسته ‏ها و داخل آن باید فراهم شود. و فشاری که بر روی میوه ‏ها وارد می‏ شود باید موجب کاهش کیفیت گوجه فرنگی در طی ترابری و نگهداری نشود.

بعد از برداشت گوجه فرنگی و دسته بندی باید آنها را به اندازه ‏ای خنک کرد که دمایی بیشتر از ۲ درجه سلسیوس با دمای بهینه ترابری و نگهداری اختلاف نداشته باشد. وسیله ترابری باید از قبل برای جلوگیری از تراکم بخار آب روی میوه خنک شود.

شرایط نگهداری گوجه فرنگی ؛ ترابری

شرایط-نگهداری-گوجه-فرنگی-؛-ترابری

گوجه فرنگی باید ظرف 24 ساعت بعد از برداشت، در سردخانه و وسیله ترابری که مجهز به تجهیزات سرمازا است بارگیری شود. بسته ‏های گوجه فرنگی باید به دقت جابجا شوند. هر سالن نگه داری سردخانه یا هر وسیله ترابری سرمازایی باید با گوجه فرنگی هایی پر شود که از نظر رسیده بودن و اندازه یکسان هستند. بعد از بارگیری در سردخانه ها اطمینان از گردش مناسب هوا الزامی است.

کیفیت گوجه فرنگی ها در صورتی که دمای آنها به مدت چند ساعت به بالاتر از ۲۵ درجه برسد بطور قابل توجه ای کاهش می‏ یابد. اگر نتوان دمای بهینه و مناسب نشان داده شده را حفظ کرد، می‏توان نگهداری گوجه فرنگی در سردخانه ها را در دمای بین 6 الی 25 درجه تنظیم کرد. به طور کلی گوجه فرنگی ها را در خارج از دمای بهینه آنها نباید بیشتر از 12 ساعت نگه داری کرد.

دمای بهینه و مناسب برای وسایل ترابری و درجه رسیده بودن و مدت حمل گوجه فرنگی ها

درجه رسیده بودن در هنگام بارگیری

مدت ترابری 2 تا 3 روز

 

مدت ترابری 4 تا 6 روز

 

 

درجه رسیده بودن بعد از ترابری

دما در هنگام ترابری

درجه رسیده بودن بعد از ترابری

دما در هنگام ترابری

1

4

12 تا 14

5

12 تا 14

2

4

12 تا 14

5

12 تا 14

3

5

10 تا 12

5

10 تا 12

4

5

8 تا 10

5

6 تا 8 یا 8 تا 10

5

5

8 تا 10

5

6 تا 8 یا 8 تا 10

این جدول دمای توصیه شده در زمان ترابری و درجه رسیده بودن گوجه فرنگی و مدت ترابری را مشخص می کند

 اگر رسیده بودن کامل گوجه فرنگی قبل از توزیع آن ضروری است، توصیه می ‏شود که در دمای حداقل 18 درجه تا حداکثر 25 درجه سلسیوس به مدت 12 ساعت نگه داری شوند.

نکاتی برای نگهداری گوجه فرنگی در سردخانه ها

نکاتی-برای-نگهداری-گوجه-فرنگی-در-سردخانه-ها

  • در طی نگهداری گوجه فرنگی در سردخانه ها، باید کیفیت گوجه فرنگی دائما کنترل شود. در پایان مدت نگه داری و ترابری برای دوری از تراکم بخار آب روی سطح گوجه فرنگی ها باید آن ها را تا اندازه‏ ای گرم کرد.

  • رطوبت نسبی هوا باید ۳±۹۰ درصد باشد. گردش هوا در زمان ترابری و نگهداری گوجه فرنگی در سردخانه ها باید طوری باشد که دما و رطوبت محیط مورد نظر بطور یکنواخت حفظ شود.

ساخت سردخانه گوجه فرنگی – قیمت سردخانه گوجه فرنگی

سرد کردن گوجه در سردخانه گوجه فرنگی مانع رشد مواد فاسد کننده می شود و اگر شما جزو توزیع‌کنندگان گوجه فرنگی هستید و می‌‍ خواهید در فصول مختلف گوجه فرنگی را، به فروش برسانید تا سود بیشتری نیز کسب کنید، نیاز به سردخانه میوه برای شرایط نگهداری گوجه فرنگی در سردخانه ها دارید در این خصوص با همکاران ما در صنایع برودتی برادران حقیقی تماس بگیرید. همکاران ما به صورت رایگان مشاوره جهت طرح و ساخت سردخانه را می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

ثبت سفارش و درخواست مشاوره رایگان

نوع درخواست