شماره تماس

051-38762118-19

 بهترین روش نگهداری پسته چیست؟

روش-نگهداری-پسته-+-بسته-بندی

پسته یکی از آجیل های معروف خانواده ها است که برای نگهداری آن باید بسیار دقت کرد. خیلی از سردخانه ها و انبار های نگهداری پسته و حتی خانواده ها در ایران، برای نگه داری پسته دچار مشکل می شوند و طعم و مزه پسته در زمان نگهداری عوض شده یا مدت زمان نگهداری آن کوتاه می شود و در نتیجه پسته ها فاسد می شوند.

پسته ها را در ماه های مرداد و شهریور برداشت می کنند و در هنگام گرمی هوا از سردخانه ها استفاده می کنند. در این مقاله با بهترین روش نگهداری پسته و شرایط نگهداری پسته آشنا می شویم با ما همراه شوید. برای مشاوره خرید سردخانه با همکاران ما در گروه صنایع برادران حقیقی در تماس باشید.

شرایط نگهداری پسته

شرایط-نگهداری-پسته

شرایط نگهداری پسته (store pistachio) در دمای 0 تا 10 درجه سانتی گراد و رطوبت 70 – 65 درصد می باشد. زمان ماندگاری پسته بستگی به عواملی مانند مهار اکسیژن، میزان رطوبت پسته، رطوبت نسبی محیط و درجه حرارت انبار، کنترل فعالیت حشرات دارد. پسته با وجود درصد چربی زیاد مستعد فاسد شدن است که به دلیل فعالیت های هیدرولتیک و یا اکسیداسیون است.
استفاده از مواد اولیه و سیستم های مناسب می تواند موجب حفظ کیفیت پسته شود.امروزه استفاده از کیسه های پلاستیکی چند لایه حاوی OPP که در یک طرف آن آکریلیک و طرف دیگر پلی و ینیل الکل پوشش داده شده است، و استفاده از ماشین های FFS برای بسته بندی و نگهداری پسته خشک کاربرد زیادی دارد.

 بهترین روش نگهداری پسته چیست؟

احتمالاً بهترین و موثرترین روش نگهداری پسته در ظروفی است که از پسته ی شما در مقابل جذب رطوبت و کهنه شدن جلوگیری می کند. همچنین می توانید آنها را برای تازگی بیشتر در فریزر یا یخچال نگهداری کنید. حشرات باعث خرابی پسته می شوند، قطعا کرم مغز خوار نارنجی جزو این آفات است که با فومیگاسیون متیل برماید کنترل می شود.

2 روش نگهداری پسته تازه – چگونه پسته تازه را نگهداری کنیم

2-روش-نگهداری-پسته-تازه

خشک کردن پسته تازه – طرز نگهداری پسته تازه

برای نگه داری پسته تازه، پوست پسته ها را جدا کرده، جدا کردن پوست تا 24 ساعت بعد از چیدن پسته ها صورت بگیرد، زیرا اگر زمان بیشتری بگذرد پوست پسته ها لکه می افتد. اگر در زمان جدا کردن پوست آن از دستکش استفاده نمی کنید بعد از اتمام کار، دست های خود را با روغن مایع چرب کنید و بعد از آن از مایع ظرفشویی استفاده کنید.

برای جدا کردن پوست پسته، آنها را درون آب قرار بزارید، پسته های خالی روی آب شناور می مانند و پسته های دارای مغز، زیر آب می روند. برای خشک کردن پسته، آن ها را در آفتاب بزارید تا آنهایی که کمتر خندان اند، کامل خندان بشوند.

خشک کردن پسته ها به صورت کامل سه روز وقت می برد. رطوبت پسته تازه، 20 درصد است و این مقدار باید به 5 درصد برسد. اگر پسته کاملا ترد باشد، خشک است. پسته خشک ماندگار و ثابت است و مستعد پوسیدگی نیست.

انجماد پسته تازه – نحوه نگهداری پسته تازه

برای نگهداری پسته تازه در فریزر، آن را در ظروف پلاستیکی و شیشه ای قرار بدهید و  بعد در فریزر نگه داری کنید. البته نیم ساعت قبل از مصرف، آن را از فریزر خارج کنید تا از حالت انجماد خارج بشود. تقریبا طعم پسته در این روش حفظ می شود.

نگهداری پسته خام

نگهداری-پسته-خام

پسته خام بهتر است در پوسته سختی حفاظت شود و برای نگهداری طولانی مدت از پسته خام مغز شده استفاده نشود. نگه داری پسته با پوسته سخت در سرمای یخچال و فریزر بین 1 تا 3 سال دوام دارد. یکی دیگر از راه های نگهداری پسته خام پاکت های کاغذی است چون کیسه نایلونی مناسب نگهداری این محصول نیست.

نگهداری پسته شور

نگهداری-پسته-شور

نکته ای که برای نگهداری پسته شور  و طرز نگهداری پسته تازه با پوست در طولانی مدت است، این است که باید پسته را با پوست در ظروف دربسته قرار داد. بهتر است ظرف خشک و تمیز و در مکان تاریک و بدون رطوبت قرار بگیرد.

پسته شور را در کنار موادی مثل سیر و پیاز نگهداری نکنید، زیرا موجب تغییر طعم پسته می شود. برای نگه داری پسته باید آن را در محیطی با ظرف های شیشه ای یا پلاستیکی با درب محکم استفاده کنید. در شرایط مناسب پسته را تا سه ماه می شود نگهداری کرد، با جدا کردن پوست پسته، عمر نگه داری پسته افزایش می یابد.

امکان نگه داری پسته با و بدون پوست در فریزر وجود دارد. نگهداری پسته شور در فریزر بهترین روش نگهداری آن است که تا سه سال با بسته بندی مناسب می شود نگه داشت.

نگهداری پسته شور در یخچال، باعث نابودی تخم حشرات می شود. دمای مناسب برای نگه داری پسته در یخچال 4 درجه یا کمتر است. نگهداری مغز پسته حدود یک سال در یخچال امکان پذیر است.

نگهداری پسته خشک در منزل و انبار

نگهداری-پسته-خشک

زمان نگهداری پسته خشک (با 5 درصد رطوبت ) در 20 درجه سانتیگراد و رطوبت 70-65 درصدی به مدت 1 سال است.
نگه داری پسته در غلظت بالای دی اکسید کربن و اکسیژن به میزان کمتر از 5/0 درصد و دمای پایین ( از 0 تا 10 درجه سانتی گراد ) باعث پایداری و حفظ طعم پسته می شود.

از سیستم های واکیوم و تزریق گاز ازت می توان برای نگهداری پسته استفاده کرد. پسته به سرما حساسیت ندارد و می تواند در دماهای زیر انجماد نیز نگه داری شود. استفاده از گاز ازت در انبارهای نگه داری پسته قبل از بسته بندی به منظور افزایش زمان نگهداری پسته است. آب کم در پسته خشک و روش نگهداری آن، موجب خنثی شدن فعالیت متابولیکی می شود و سرعت تنفس پسته را خیلی کند می کند.

مشکلات نگه داری پسته

مشکلات-نگه-داری-پسته

  • چندین نوع حشره می توانند در پسته باعث خرابی شوند، اگر فعالیت حشره زیاد باشد فعالیت قارچ ها نیز باعث می شود که مغز پسته خسارت ببیند. کرم مغز خوار نارنجی (NOW) حشره ای است که پس از برداشت در پسته مشاهده می شود. فومیگاسیون با متیل برماید این حشره را از بین می برد. اما مقدار کمی از این حشره پس از خشک کردن نیز زنده باقی می ماند که از مشکلات جدی نگهداری پسته می باشد.
  • قارچ ها در محیط نگهداری پسته قادر به رشداند و باعث خسارت در پسته هستند. حمله قارچی با عمل خندان شدن و امکان فعالیت حشرات بیشتر می شود. وجود گونه های آلترناریا و کلادسپوریوم در پسته های خندان بسیار متداول است.
    مشکل اصلی توسط  قارچ آسپرژیلوس فلاوس به وجود می آید، خطر این قارچ آن است که می تواند آفلاتوکسین تولید کند که باعث بیماری ها و سرطان در انسان می شود.

بسته بندی پسته – بهترین مکان برای نگهداری پسته

بسته-بندی-پسته

پسته را باید در بسته بندی های مختلف مانند کارتن، جعبه های چوبی و کیسه پلاستیکی و کیسه کنفی نگهداری کرد.
پسته رطوبت هوا را جذب می کند که باعث افزایش رنسید شدن پسته می شود، پس بسته بندی های نفوذ ناپذیر به هوا برای نگهداری پسته توصیه می شود. مغز پسته در یخچال سه ماه می ماند اما بسته بندی در ظروف مناسب ماندگاری پسته را در حالت انجماد به بیش از یک سال می رساند.

در بسته بندی پسته از اتمسفر کنترل شده ( اکسیژن زیر 8 درصد و دی اکسید کربن بالای 1درصد ) استفاده کنید. اکسیژن کم و دی اکسید کربن زیاد ابزار مفیدی برای کنترل حشرات در میوه جات تازه و خشک است. میوه جات خشک مانند پسته در این انبارها بیشتر از 12 ماه قابل نگهداری هستند.

از مسائل مهم در بسته بندی پسته می توان به جلوگیری از ورود مخرب حشرات، جلوگیری از قرار دادن بسته ها در محیطی با رطوبت بالا، حذف یا کاهش اکسیژن بسته ها توسط بسته بندی وکیوم و تزریق گاز اشاره کرد که واکنش رنسید شدن را به تعویق می اندازند.

 

نتیجه گیری: پسته دقیقاً ارزان ترین آجیل موجود در بازار نیست، بنابراین اگر یک کیسه بزرگ خریداری می کنید، مطمئن باشید که می توانید از آخرین دانه آن قبل از خراب شدن لذت ببرید. در انتها امیدوارم این مقاله برایتان مفید بوده باشد. آیا راه کارهای دیگری برای روش نگهداری پسته در نظر دارید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

همچنین اگر شما جزو توزیع‌ کنندگان پسته هستید و می‌‍ خواهید از نگه داری پسته سود بیشتری کسب کنید، نیاز به سردخانه میوه دارید. در این خصوص با همکاران ما در صنایع برودتی برادران حقیقی تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

ثبت سفارش و درخواست مشاوره رایگان

نوع درخواست