شماره تماس

051-38762118-19

سردخانه خرما + شرایط نگهداری خرما در سردخانه

شرایط نگهداری خرما در سردخانه 

روش های بسیاری برای نگهداری محصولات کشاورزی و غذایی وجود دارد مانند سرد کردن،انجماد کردن و یا کنسرو کردن تا محصولات فصلی را در تمام سال و در فروشگاه های کشور در دسترس همگان قراردهد. یکی از این روش ها سردخانه است که برای نگهداری خرما در سردخانه به سردخانه خرما نیاز است. سرد کردن خرما با حداکثر سرعت یک روش مهم مورد استفاده برای حفظ کیفیت، پیش گیری از فساد و افزایش عمر خرما پس از برداشت است. حتما تا آخر این مقاله همراه با ما باشید.

برای صاحبان توزیع کننده، برای فریز کردن خرما نیاز به تونل انجماد و سردخانه میوه یا سردخانه خرما است. گروه صنایع برادران حقیقی، با بیش از 30 سال تجربه در خدمت شما عزیزان است. برای مشاوره طرح و ساخت سردخانه خرما و خرید سردخانه با همکاران ما در تماس باشید.

سردخانه خرما چیست؟

سردخانه-خرما-چیست؟

خرما جزو میوه های پرطرفدار در سطح جهان است که ایران نیز جزو تولید کنندگان و صادر کنندگان این میوه است. برای نگهداری خرما دما و شرایط مناسبی باید فراهم باشد که این شرایط در سردخانه خرما به وجود می آید. انتقال زطوبت و حرارت مساله اصلی در نگهداری خرما در انبار است. گرما باید از خرما، درحین سردکردن یا انجماد جدا بشود و بعد خرما در دمای ثابتی در سردخانه نگه داری شود. منتقل کردن رطوبت نیز(مخصوصا تبخیر از سطح خرما) تاثیر مهمی دارد.

شرایط نگهداری خرما در سردخانه 

شرایط نگهداری خرما در سردخانه 

نگهداری محصول خرما یکی از اساسی ترین تکنیک های فرآوری است، که هدف افزایش زمان ماندگاری، و حفظ کیفیت خرما است. یک تکنیک نگهداری خوب برای سردخانه خرما دارای موارد ذیل است :

  1. بهداشت مناسب
  2. زمان سرد شدن محصول به حداقل برسد.
  3. در دمای مناسبی نگهداری شود تا از فساد خرما جلوگیری شود.
  4. تازه نگهداشتن تا حد ممکن و حفظ مواد مغذی
  5. ایمن نگهداشتن تا حد ممکن
  6. حفظ کیفیت خرما (رنگ / طعم/ بافت)
  7. رطوبت دما مناسب نگهداری خرما در انبار باشد.
  8. ثابت بودن دما در کل دوره نگهداری ثابت باشد.
  9. هوای مناسبی در محل در حرکت باشد.
  10. ایمن نگهداشتن تا حد ممکن
  11. انباشتن مناسب و کنداس بخار آب روی محصول مناسب باشد.
  12. ارزان وساده بودن فرایند

بنابراین امروزه با گسترش روش های طراحی مهندسی با هزینه کم، فرایند نگهداری خرما در سردخانه خرما به درستی انجام می شود. 

دمای مناسب برای نگهداری خرما در سردخانه چیست؟

خرما محصول بسیار مقاومی است و همچنین بسیار حساس می باشد، باید دمای سردخانه خرما مناسب نگهداری خرما باشد و کنترل شود. مناسب ترین دما برای نگهداری خرما بین 5+ تا 5- درجه است. اکنون اگر دمای سردخانه خرما به کمتر از 5 درجه سانتی گراد برسد باعث آسیب فیزیکی و سرما زدگی آن می شود. و حتی اگر دما به مقدار 5 درجه سانتی گراد برسد باعث گندیدگی خرما می شود و خرما را دچار کرم زدگی و افت میکند و قطعا کیفیت خرما را تحت تاثیر قرار میدهد. اما سردخانه به صورتی طراحی شده است که چنین اتفاقی رخ ندهد.

برداشت خرما برای نگهداری در سردخانه

برداشت-خرما-برای-نگهداری-در-سردخانه

برای تامین کیفیت مطلوب مورد نیاز خرما به برداشت، رسیدگی، درجه بندی، بسته بندی و انبارداری در سردخانه خرما نیاز است. عواملی مثل تردی وتازگی، ظاهر و وضعیت، ارزش غذایی و قیمت در ارزیابی کیفیت خرما مورد توجه است. در این زمینه، تولید کنندگانی موفق هستند که محصول خود را به طریق درستی تولید و بسته بندی کنند که این متغیرها را تقویت کنند.

پس حفظ کیفیت خرما از نخلستان تا خریدار (مصرف کننده) یک پیش نیاز مهم بازاریابی موفق است. برداشت خرما باید در ساعات اولیه روز که محصول سرد است انجام شود تا هنگام برداشت از لحاظ فیزیکی و سالم ماندن، مخصوصا از نخل های بلند آسیب نبیند و تازه ترین محصول به بازار ارائه شود.

محصول خرمای تازه به تنفس پس از برداشت نیاز دارد. در زمان تنفس، محصول تجزیه می شود پس سرد کردن باعث می شود تا دمای خرما کاهش یابد و فساد آن کم شود.

انبارداری خرما

در سردخانه نگهداری خرما 3 عامل مهم است : 

  • زمان سردخانه خرما

برای رسیدن به سرمایش مناسب، باید خرما تا زمان کافی در سردخانه خرما باقی بماند. اگر این زمان از حداکثر دوره نگهداری که برای یک محصول خاص مثل رطب مضافتی مورد انتظار است، تجاوز کند به مرور از کیفیت خرما کم می شود.

  • دمای سردخانه خرما

اگر سیستم سردخانه خرما ظرفیت کافی برای سردسازی را نداشته باشد و نتواند در زمان مناسب دمای خرما را به دمای مناسب برساند و آن را ثابت نگه دارد، باعث بروز فساد و رشد تخمک ها و تغییر رنگ و طعم خرما می شود و کالا را نابود می کند.

  • تماس و چیدمان خرما

 بسته بندی ها با طراحی نامناسب و چیدمان نادرست در باکس پالت یا عدم رعایت فاصله در پالت ها، گردش هوای سرد و سرعت سرمایش را در سردخانه کم می کند.

مواردی که باید در سردخانه خرما رعایت شود

مواردی-که-باید-در-سردخانه-خرما-رعایت-شود

  1. چیدمان صحیح خرما
  2. ایجاد وسایلی برای محافظت در
  3. طراحی سیستم کنترل سردخانه
  4. تکرار استفاده از دردر سردخانه
  5. ظرفیت برودتی بالای سردخانه
  6. فن های مناسب و سرمایش هوا
  7. الگو های جریان هوا
  8. عوامل طراحی و عملیاتی مانند سطوح عایق
  9. تاسیسات مجهز جهت موارد اضطراری مثل خرابی ها

 نکات مهم سردخانه خرما

 نکات-مهم-سردخانه-خرما

خرما زمانی که رنگی بین کهربایی و قهوه ای تیره به خود می گیرد باید برای سردخانه خرما ارسال شود. بیشترین پتانسیل برای ساخت سردخانه خرما در استان های هرمزگان، کرمان و بوشهر است.

بهترین زمان ذخیره سازی در انبار سردخانه خرما [Store Dates]، وقتی است که رطوبت خرما بین 10 تا 15 درصد است. خرما 3 نوع نرم، نیمه خشک و خشک دارد که تنها نوع اول به ذخیره سازی در سردخانه خرما نیاز دارد. اگر رطوبت اولیه خرما بیشتر از 20 درصد باشد، قبل از ارسال باید عملیات رطوبت گیری خرما انجام شود. علاوه بر انبار سردخانه خرما، سالن خشک کن تونلی نیز برای کاهش رطوبت محصول مناسب است.

ساخت سردخانه خرما – خرید سردخانه خرما

سرد کردن خرما در سردخانه خرما مانع رشد مواد فاسد کننده می شود، فعالیت آنزیمی و تنفسی را در دوره نگهداری پس از برداشت محدود می کند، مانع ازدست رفتن آب می شود و تولید اتیلن و حساسیت خرما را کم می کند.

اگر شما جزو توزیع‌کنندگان خرما هستید و می‌‍ خواهید در فصول مختلف خرما را، به فروش برسانید تا سود بیشتری نیز کسب کنید، نیاز به سردخانه میوه و نگهداری خرما در انبار دارید در این خصوص با همکاران ما در صنایع برودتی برادران حقیقی تماس بگیرید. همکاران ما به صورت رایگان مشاوره جهت طرح و ساخت سردخانه خرما را می‌دهند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

ثبت سفارش و درخواست مشاوره رایگان

نوع درخواست