شماره تماس

051-38762118-19

نگهداری انار در سردخانه

طبق تعریف آمده در استاندارد ایران: انار گیاهی‌ است‌ از خانواده‌ پونیکاسه‌که‌ میوه‌ آن‌ به‌ مصرف‌ خوراک ‌انسان‌ می‌رسد. انار درختچه‌ای‌ قدیمی‌ است‌ که‌ از زمان‌های‌ دور از ایران‌ به‌ سوی‌ شرق‌ تا چین‌، هند واز غرب‌ توسط‌ اسکندر مقدونی‌ به‌ یونان‌ و سایر کشورهای‌ پیرامون‌ دریای‌ مدیترانه‌ رفته‌ و از آنجا به‌اسپانیا رسیده‌ است‌، سپس‌ همراه‌ مبلغان‌ مذهبی‌ به‌ مکزیک‌ وسایر جاهای‌ دنیا برده‌ شده‌ است‌.

انار درختچه‌ای‌ است‌ که‌ افزون‌ بر میوه‌، گل‌، پوست‌ میوه‌، پوست‌ ریشه‌، پوست‌ ساقه‌ وحبه‌ و دانه‌ آن‌از دیر باز در پزشکی‌ بعنوان‌ دارو و در صنعت‌ برای‌ دباغی‌ ورنگرزی‌ بکار می‌رود.

این‌ گیاه‌ به‌ خاطرداشتن‌ گلهای‌ زیبا و بزرگ‌ در برخی‌ از جا‌ها به‌ عنوان‌ یک‌ گیاه‌ زینتی‌ کشت‌ می‌شود وگاه‌ نیز به‌ خاطرشاخه‌های‌ کم‌ و بیش‌ خاردارش‌ بعنوان‌ یک‌ گیاه‌ دفاعی‌ یاپرچین‌ در پیرامون‌ باغ‌ها و کشت‌ زارهاکاشته‌ می‌شود.

میوه‌ انار را می‌توان‌ ماه‌ها در سردخانه‌ نگهداری‌ نمود و افزون‌ برتازه‌ خوری‌ بگونه‌های‌ دیگر مانند:

ناردان‌

کنسانتره‌

آب‌ میوه‌

رب‌

شربت‌

سرکه‌

از آن‌ بهره‌گیری‌ کرد، حبه‌های‌ آن‌ را روی‌ ژله‌، سالاد وشیرینی‌ گذاشته‌ و به‌ این‌ گونه‌ به‌ بازار می‌دهند.

هم‌ اکنون‌ کشورهای‌ مهم‌ تولید کننده‌ انارایران‌، ازبکستان‌ و اسپانیا می‌باشند.

به‌ دلیل‌ بهره‌گیری‌ اندک‌ از این‌ گیاه‌ در کشورهای‌ اروپایی‌ وآمریکایی‌، پژوهش‌ چندانی‌ روی‌ آن‌ انجام‌ نگرفته‌ است‌.

ارقام مختلف انار

انار از دید مزه‌ (شیرین‌، ترش‌ و ملس‌) نازکی‌ و کلفتی‌ پوست‌ میوه‌، درشتی‌ و ریزی‌ میوه‌، رنگ‌ حبه‌، زودرس‌ یا دیررس‌ بودن‌ دارای‌ رقم‌های‌ گوناگون‌ می‌باشد و در جاهای‌ مختلف‌ کشور نام‌های‌ متفاوتی‌دارند.

انارهای‌ ملس‌، پوست‌ کلفت‌، سیاه‌ دانه‌ و دیررس‌ برای‌ نگهداری‌ در سردخانه‌ مناسب‌می‌باشد. از آنجا که‌ بهره‌گیری‌ از سرما برای‌ نگهداری‌ خوراکی‌ها رو به‌ گسترش‌ می‌باشد به‌ نگارش‌این‌ استاندارد پرداخته‌ شد.

طبق این تعریف می­توان متوجه شد که نوع نگهداری انارها بسته به میزان بریکس و اسیدیته قابل تیتر و نوع پوست متفاوت است.

ولی از لحاظ تولید اتیلن و وتنفس انواع مختلف انار در سطح نسبتا یکسانی هستند که این مقدار برای تولید اتیلن ۲/۰ پی بی بی در ۲۰ درجه سانتی گراد ومیزان تولید دی اکسید کربن کیلوگرم ساعت۸/۰میلیمتر می­باشد.

درحال حاضر بزرگترین مشکل درانبار و سردخانه‌های نگهداری، پوسیدگی انار است که بازار پسندی داخلی و خارجی را کم می­کند.

شاکری و همکاران انواع گونه‌های قارچی آسپرژیلوس، پنی سیلیوم، آلترناریا، رایزوپوس، فوزاریوم و… را طی انبارمانی در انارمشاهده­کردند.طی تحقیقات تقریبا همه گونه‌های پوسیده شده حاوی قارچ آسپرژیلوس بوده اند.

پوسیدگی عمدتا از باغ شروع می­شود و کرم گلوگاه نقش بسیار مهمی در شروع آلودگی دارد. عــلاوه بــر کــرم گلــوگاه، ترکهــای ریــز موجــود در پوســت، آفتاب ســوختگی، محلهای تغذیه حشــرات مکنده، آسیبهای مکانیکی و بالاخره لهیدگی ایجاد شــده در حین برداشــت یــا در مراحل مختلف حمل و نقل نیز از جمله عواملی هســتند که می­توانند پوســیدگی میوه انار را بدنبال داشــته باشــند. اما وجود این عوامل برای ایجاد پوسیدگی و ترشــیدگی الزامی نیست.

برای کنترل پوسیدگی از تیابندازول، اشعه گاما، کلسیم کلراید در سطح ۴ درصد و وایتکس تجاری ۱۰ درصد مناسب است.

دمای مناسب نگهداری انار:

بهینه دمای نگهداری با توجه به ارقام مختلف انار متفاوت است.

مقاوم ترین گونه نسبت به آفات انباری و دمای پایین، دانه سیاه‌های شهرضا و بعد از آن انار‌های یزد و تفت می­باشد.

بررسی‌های متفاوت از سردخانه‌های کشور متد دمایی برای نگهداری انار بین ۱ درجه سانتی گراد تا ۱۰ درجه سانتی گراد بود و اظهارات مسئولین مربوطه سردخانه‌ها حاکی از رضایت آنها و خوب بودن محصول آنها در دمای مربوطه است.

واقعیت امر این است که انار به دمای پایین بسیار حساس است و آسیب سرمایی می­بیند ولی نگهداری کمتر از یک ماه در دمای حتی ۱ درجه بالای صفر هم تاثیرمنفی چندانی نمی­گذارد.

بنابراین بهترین دمای نگهداری بسته به مدت زمان مربوطه برای نگهداری می­باشد.

البته باید دانست که نگهداری در دمای ۱ درجه بالای صفر طی نگهداری بالای ۴۰ روز به دلیل تخریب بافت سطحی بشدت به نشت الکترولیت‌ها کمک کرده و افت وزن زیادی پیدا خواهد شد.

پیشنهاد می­گردد اگر زمان نگهداری میوه کمتر از ۸هفته است در دمای ۵ درجه سانتی گراد نگهداری شود زیرا بعد از ۸ هفته در دمای ۵ درجه سانتی گراد آسیب سرمایی شروع می­شود(Mirdehghan et al. 2007).

برای نگهداری طولانی‌تر پیشنهاد می­گردد دما بالاتر باشد.

البته نباید نادیده گرفت که دمای بالاتر کاهش وزن بیشتری برای انار دارد ولی حسن کار این است که از آسیب سرمایی و به دنبال آن حمله قارچی کاهش می­یابد.

پیشنهاد می­گردد انار در معرض مستقیم باد اواپراتور نباشد و لایه کاغذی روی سبد میوه باشد.

قرار دادن میوه در معرض مستقیم سرما باعث افت وزنی و آسیب سرمایی می­گردد.

پوست انار شرسار از مواد فنلی است و تراوایی غشا و نشت مواد فنلی باعث قهوه ای شدن پوست می­گردد(Vela et al.,2003).

رطوبت:

رطوبت پیشنهادی درصورت استاندارد بودن کلیه شرایط(سبد سالم و تمیز،کاغذ مناسب، سالن مناسب،رفت وآمد کم به سالن و….) ۸۵% ودر صورت استاندارد نبودن شرایط و مشکوک بودن به آلودگی قارچی شرایط ۷۵ تا ۸۰%نگهداری گردد.

این کمی رطوبت باعث افت وزن ۱تا ۲ درصدی بالاتر از حد نرمال می­گردد ولی کیفیت بار از لحاظ سلامت وبدون قارچ بودن مطمئن­تر است.

به دلیل تنوع انار در سراسر کشور به طور دقیق نمی­توان عمر ماندگاری بار را تعیین کرد ولی چیزی که مشخص است این است که انار­های با پوست نازک بین۴۰ تا۶۰ روز پایان عمر ماندگاریشان می­باشد مانند انار شهرضا، یزد و…. و انار‌های پوست کلفت نیریز، جنوب خراسان و…عمر ماندگاری بیشتری تا ۹۰روز دارند.

باید در نظر داشت بدلیل بالا بودن دمای نگهداری جهت جلوگیری از آسیب سرمایی، هر اتفاقی مانند کاهش وزن و فساد قارچی امکان پذیر می‌باشد که باید کنترل گردد.

طبق تحقیقی که سال ۲۰۱۶ انجام شده تعیین گردیده قارچ‌ها عمدتا از باغ بوده، به میوه انتقال پیدا کرده ورشد خود را شروع کرده وبعد به سرد خانه آمده که عمدتا گونه آلترناریا،کلادوسپوریوم هرباروم،آسپرژیلوس نیجر و پنی سیلیوم می­باشد.

وگونه‌هایی که در باغ کمتر یافت می­شود ولی درصورت هجوم به میوه در سردخانه به شدت گسترش می‌یابد عمدتا بوتریتیس سینرا است( Bardas et al. 2009). دربعضی گونه ها، شروع رشد قارچ در باغ است و در شرایط سردخانه هم بیشتر می­شود مانند گونه پنیسیلیوم.

منبع:سایت صنایع غذایی

یکی از محصولات برجسته شرکت صنایع برودتی برادران حقیقی سردخانه زیرصفر می باشد.

تعریف سردخانه زیر صفر

سردخانه های زیر صفر ( below zero refrigerators ) یکی از انواع سردخانه هاست که جهت انواع محصولاتی که نیازمند نگهداری در شرایط انجماد هستند استفاده میگردد.

محصولات پروتئینی و فاسد شدنی و حتی برخی از میوه جات. درجه ی حرارت اینگونه سردخانه ها گاهی به ۳۲ درجه زیر صفر نیز می رسد.

این گونه سردخانه ها در ظرفیت های مختلفی بین ۱٫۵ تا ۷۰ اسب بخار به طور معمول مورد استفاده قرار میگیرند.

قیمت سردخانه زیر صفر با توجه به ابعاد و اسب بخار مورد نیاز و دمای مورد نیاز متغیر است.

سیستم تبرید سردخانه های زیر صفر کوچکتر معمولی فریونی بوده، و برای سردخانه های بزرگتر از آمونیاک جهت این امر استفاده می شود.

کاربردهای فراوان سردخانه های زیر صفر از فروشگاه های بزرگ گرفته تا مرغداری ها و گاو داری ها.

موارد استفاده سردخانه های صنعتی زیر صفر

محصولاتی که نیاز به نگهداری در شرایط انجام دارند مانند انواع بستنی، کره، همبرگرهای آماده، پنیر پیتزا و غیره از این قبیلند.

همچنین مواد پروتویینی شامل گوشت قرمز، مرغ و ماهی از دیگر محصولاتی هستند که لازم است در سردخانه زیر صفر نگهداری شوند.

برخی میوه ها مانند خرما نیز در این گونه سردخانه ها نگهداری می گردند. به طور کل بسیاری از مواد فاسد شدنی قابلیت انبار کردن در سردخانه های زیر صفر را دارند.

همانطور که بیشتر گفته شد به طور معمول ظرفیت های مورد استفاده در سردخانه های زیر صفر یا sub zero refrigerators بین ۱٫۵ تا ۷۰ اسب بخار می باشد.

با توجه به تناژهای معمول مورد استفاده بازه های قیمتی زیر جهت انواع سردخانه ی زیر صفری مورد استفاده قرار می گیرد.

جهت ظرفیت هایی بین ۱٫۵ تا ۲ اسب بخار، قیمتی بین ۴ تا ۹ میلیون تومان، و برای ظرفیت ۳ و ۴ اسب بخار، قیمتی مابین ۷ تا ۱۱ میلیون تومان مرسوم است.

برای ظرفیتهای ۵٫۵ تا ۱۰ اسب بخار نیز قیمتی بین ۱۱ تا ۲۲ میلیون تومان متصور است.

همچنین برای ظرفیت های بین ۱۳ تا ۳۰ اسب بخار، رنج قیمتی ما بین ۱۸ تا ۴۵ میلیون تومان موجود است.

بین ظرفیت های ۳۵ تا ۷۰ اسب بخاری، سردخانه های زیر صفر قیمتی ما بین ۴۰ تا ۸۰ میلیون تومان قیمت گذاری می گردند.

تجهیزات مورد نیاز در سردخانه زیر صفر

تجهیزات بکار رفته در سردخانه زیر صفر شامل کمپرسور مورد استفاده با برندهای بیتزر یا کوپلند، شیرآلات و لوازم کنترلی دانفوس، همچنین کندانسور، اتصالات و تابلو برق با کیفیتی مثل هیوندای و غیره می باشد.

کاربرد سردخانه های زیر صفر

فروشگاه های کوچک، بستنی سازها و … همواره از سردخانه های زیر صفر جهت نگهداری اقلام منجمد خود مانند کره و … استفاده می کنند.

فروشگاه های بزرگ و مال ها، نیاز به انبار کردن فراورده های منجمد خود در این گونه سردخانه ها دارند.

کشتارگاه های مرغ، گاو، شتر و … نیز از دیگر صنایعیست که نیاز به سردخانه صنعتی زیر صفر دارند.

همچنین صنایع شیلات شامل ماهیگیران جهت نگهداری آبزیان دریایی نیز از سردخانه های زیر صفر استفاده می کنند.

کارخانجاتی که محصولات منجمد آماده مانند پیتزاهای منجمد، انواع برگرها و ناگت ها و … را که تولید میکنند نیز، محصولات را با این گونه سردخانه ها منجمد می نمایند.

کارخانه های بستنی سازی نیز از بزرگترین استفاده کننده از سردخانه های صنعتی آمونیاکی زیر صفر هستند.

انواع سردخانه زیر صفر

از منظر ابعادی می توان سردخانه های زیر صفر را اینگونه تقسیم نمود:

  • سردخانه های زیرصفر متحرک
  • سردخانه های زیر صفر کانکسی که به آنها Walk-In Coolers نیز گفته می شود.
  • سوله های سردخانه دار زیر صفر یا Refrigeration Warehouse

صنایع برودتی برادران حقیقی با بیش از ۳۵ سال تجربه در احداث انواع سردخانه زیر صفر بهترین راه حل را برای انواع نیازهای شما پیشنهاد خواهد داد.

با طراحی بهینه و استفاده از بهترین برندها جهت تجهیزات سردخانه ای بهینه ترین سردخانه ها را با صرفه جویی انرژی بسیار مناسب احداث می کند.

انجام تمام امور تاسیساتی مکانیکی و الکتریکی سوله های سردخانه دار، انواع نورپردازی ها، تامین وسایل حمل و نقل داخل سردخانه ها از قبیل پالت ها و غیره در سریع ترین زمان ممکن و با حداقل هزینه از دیگر خدمات ما است.

همچنین طراحی های ساده و قابل دمونتاژ کردن محصولات سردخانه ای ما، امکان جابجایی محل سردخانه های شما را تسهیل می سازد.

جهت هر گونه مشاوره، استعلام قیمت و هزینه و خرید سردخانه زیر صفر با ما تماس بگیرید.

بارکد صنایع برودتی برادران حقیقی
بارکد صنایع برودتی برادران حقیقی


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

ثبت سفارش و درخواست مشاوره رایگان

نوع درخواست