شماره تماس

051-38762118-19

قوانین سرما در نگهداری مواد غذایی

هیچ نوع ماده خام گوشتی (گوشت قرمز و سفید ) را خارج از یخچال یا فریزر نگهداری ننمایید.

مواد غذایی فاسد شدنی را ظرف مدت دو ساعت مصرف کنید و در غیر این صورت مهلت نگهداری طولانی تر حتما در یخچال نگهداری کنید .

دمای یخچالها و فریزر ها را به طور منظم و با دقت کامل کنترل نموده و دماهای هر رکورد را ثبت کنید (ترجیحا از ثبات درجه حرارت استفاده نمایید )

غذایهای خام فساد پذیر مانند گوشت قرمز ،‌مرغ و ماهی را به روش مطمئن و سالم و با حفظ کیفیت دیفراست نمایید . به نحوی که حداقل خونابه در اثر آب شدن یخ آن ایجاد شود و از نشتی خونابه های این فرآورده ها به سایر مواد غذایی اجتناب نمایید .

به منظور حفظ کیفیت انواع گوشت در زمان انجماد آنها ، آنها را در بسته بندی اولیه تا زمان مصرف نگهداری نمایید و جهت استفاده از حالت انجماد به روش اصولی دیفراست کنید.

مواد غذایی دریایی مانند ماهی و میگو را سردترین دمای سردخانه نگهداری کنید .

به طور کلی فرآورده های کنسرو شده با اسیدیته مانند رب گوجه فرنگی ئ انئاع کمپئت را به مدت ۱۲ تا۱۸ ماه نگهداری کنید و کنسروهای گوشتی کم اسید را به مدت ۲ تا ۵ سال قابل نگهداری هستند . در زمان استفاده از هر فراورده کنسروی شکل ظاهری طبیعی و عدم باد کردگی و تاریخ مصرف صحیح آن را کنترل نمایید .

کلیه کنسروهای بمبه شده ، له شده و ضربه دیده و احتمالا دارای زنگ زدگی را دور بریزید .

قوانین سرما

۱-غذا را بسرعت سرد کنید زیر دمای سرد از تکثیر بسیاری از باکتری های خطرناک موجود جلوگیری می نماید (اغلب مردم فکر می کنند گذاشتن غذای داغ در یخچال به آن صدمه میزند در صورتی که صحیح نیست)(مواد غذایی داغ به یخچال صدمه نمی زنند).

مهمترین نکته این است که سرد کردن درست موتد غذایی شما و خودتان را سالم نگه می دارد .

۲- دمای یخچال را بیشتر از ۴ درجه سانتیگراد و فریزر ۱۸- درجه سانتیگراد تنظیم نکنید .

۳- غذاهای فاسد شدنی وغذاهای آماده و غذاهای مانده را در ظرف مدت دو ساعت سرد کرده یا منجمد کنید .

۴- مقدار زیاد مواد غذایی مانده را در ظروف کم عمق برایسریع سرد شدن قرار داده و در یخچالقرار دهید .

۵- یخچال را خیلی پر نکنید (هوا سرد می بایست بتواند حرکت کند تا غذا را سالم نگه دارد)

تاثیر-سردخانه-صنایع برودتی برادران حقیقی

۶- MARINATE مواد غذایی را در یخچال نگهداری کنید.

۷- در پیک نیک خانوادگی یا باربی کیو برای سرد نگه داشتن مواد غذایی فساد پذیر غذا را با کولر سرد کنید یا از یخ یا بسته های سرد استفاده کرده و غذا را سرد کنید .

  • هرگز مواد غذایی یخ زده را برای آب کردن یخ در دمای اطاق قرار ندهید در یخچال می توانید با اطمینان از سلامت ماده غذایی عمل آب کردن یخ را انجام دهید .

۴-۵ پوند ماده غذایی طی مدت ۲۴ ساعت در یخچال آب می شود .

  • در خارج یخچال می توانیم با غوطه ور سازی در آب سرد انجام دهید (آب را هر نیم ساعت برای حفظ سرمای آب تعویض کنید)
  • شما می توانید مواد غذایی را در میکرویو یخ زدایی کنید اما باید فوراً آن را پخت کنید .

سلامت تخم مرغ:

برای جلوگیری از بروز بیماری های با منشاء غذایی از تخم مرغ تازه را بدقت جابه جا شود ، حتی تخم مرغهای تمیز و ترک نخورده ممکن است آلوده به سانحولا بوده و باعث بروز عفونت های روده ای شود .

اهمیت دما :

سالیانه ملیونها نفر در اثر باکتری های خطرناک مواد غذایی بیمار می شوند .

خیلی از مردم بیماری خود رابه باکتری با منشاء غذایی مرتبط نمیدانند و آنرا می دانند شما می توانید ظرف مدت ۲۰ دقیقه تا ۶ هفته پس از خوردن غذا به انواع باکتری های خطرناک آلوده شده وبیمار شوید.

در اطفال ، زنان حامله و افراد مسن و کهنسال بیشترین خطر بروز بیماری ها با منشاء غذایی وجود دارد و همچنین افرادی که سیستم ایمنی بدنشان در اثر بیماری مانند AIDS ایدز ، مرض قند و بیماری های کلیوی و پیوند اعضاء هم در معرض خطر هستند .

تنها راه اطمینان از تخریب و از بین رفتن باکتریهایی با منشاء غذایی فقط کنترل دمای پخت مواد غذایی بخصوص مواد گوشتی مانند گوشت قرمز ، مرغ ، ماهی ، همبرگر و غیره اکتفا کردن به رنگ آن در اثر پخت می تواند گمراه کننده باشد و مطمئن ترین راه کنترل دما می باشد . به منظور منترل مانومتر را به اندازه ۲ اینچ در گوشت فرو برده و بعد از مدت ۳۰ ثانیه دما را ثبت و کنترل می کنیم .

توجه کنید : رنگ ناشی از پختن گمراه کننده و گول زننده است .

CHILL سرد کردن: زمانیکه در مورد نگهداری بصورت سرد شک دارید آن ماده غذایی را دور بریزید .

خطر : هرگز مواد غذایی را که بو و رنگ غیر عادی دارند مزه نکنید و اگر هنوز استفاده نکرده اید دور بیاندازید.

کپک زدگی:

کپکی که بر روی هر نوع ماده غذایی می بینید مانند نک کوه یخ بوده و خطرواقعی آن پنهان می باشد . سمومی که کپک ها ایجاد مینمایند درزیر سطح پوست یافت شده و کندن تکه کپک زده بر روی مواد غذایی را انجام دهید اما! در عین حال اکثر غذاهای کپک زده را باید دور بیاندازید.

دمای مناسب یخچال:

دمای یخچال باید ۵ درجه سانتیگراد باشد .

دمای ۵ درجه سانتیگراد یا کمتر به این خاطر اهمیت دارد که رشدباکتری ها را کاهش می دهد .

این دما باکتری ها را نمیکشد اما ازتکثیر و افزایش آنها جلوگیری کرده و تعداد آنها در حد کم است که احتمال بیمار شدن در اثر مصرف آنها خیلی کم است . ( فریز کردن در دمای ۱۸- درجه سانتیگراد رشدباکتری ها را متوقف کرده ولی باکتری هایی که قبلاً رشد کرده اند را نمی کشد )

دیفراست (خارج کردن گوشت از انجماد )

به سه روش زیر عمل دیفراست (خروج گوشت از حالت انجماد ) قابل انجام است .

۱- یخچال : با قرار دادن انواع گوشت منجمد در یخچال (دمای صفر تا پنج درجه سانتیگراد ) دیقراست آرام و سالم و مطمئن انجام میشود .

اطمینان حاصل کنید که در طی عمل ذوب یخ گوشت هیچگونه شیرابه مواد گوشتی وارد سای مواد غذایی نشود و حد اقل مقدار خون آبه ایجاد شود .

۲- آب سرد: برای ذوب یخ سریعتر مواد غذایی (انواع گوشت )را در داخل بسته پلاستیکی ضد آب و کاملا نفوذ ناپذیر قرار دهید و بسته ها را در حوضچه آب سرد و از هرگونه افزایش دمای آب با تعویض آب سرد هر ۳۰دقیقه یکبار اجتناب که یا از آب سرد در جریان استفاده کنیم .

مواد غذایی که بدین روش یخزدایی مینماییم بلافاصله پس از یخ زدایی فورا طبخ نمایید و دوباره نمیتوانیم آنرا منجمد کنید و فقط پس از طبخ کامل میتوانید آنرا منجمد نمایید .

۳- میکرویو: روش میکرویو در سریعترین و تند ترین روش یخ زدایی فراورده های گوشتی در حجم کم و در کوتاه هترین زمان ممکن است . پس از یخ زدایی میبایست گوشت را فورا پخت نمایید .

منابع:سایت صنایع غذایی

یکی از محصولات برجسته شرکت صنایع برودتی برادران حقیقی سردخانه بالاصفر می باشد.

سردخانه بالا صفر صنایع برودتی برادران حقیقی

سرفصل [نمایش]

این سردخانه های معمولا در صنعت و کشاورزی و جهت نگهداری ، میوه جات ، صیفی جات ، سبزیجات ، پیش سردکن های کشتارگاه ها و هرگونه محصولاتی که به این دما نیاز دارند استفاده می شود.

به عبارت دیگر محیطی جهت نگهداری محصولات متفاوت که دمای صفر درجه به بالا نیاز دارند برای مدت زمان های مختلف را سردخانه بالا صفر می گویند.

انواع سردخانه بالا صفر

  1. سردخانه ای که با گاز فریون کار می کند.
  2. سردخانه ای که یا گاز آمونیاک NH3 کار می کند.

سردخانه بالا صفر آمونیاکی (NH3) :

برای سرخانه هایی که با متراژ و فضایی بالا جهت نگهداری و انبار کردن محصولات با تناژهایی بالای ۲۵۰۰ تن به بالا احداث می گردد و گاز آمونیاک (NH3) برای موجود زنده یا انسان مضر بوده و احتمال خفگی را دارد.

به همین منظور با احتیاط کامل و نیروهای کارآمد و تخصصی راهبری و اپراتوری می گردد و اجرا و محاسبات مخصوص به خود را دارد که این شرکت توانایی کامل محاسبه، طراحی و اجرا را دارد.

مزایای سردخانه آمونیاکی:

  • از مزایای سردخانه آمونیاکی داشتن موتورخانه مرکزی بوده برای کل سالن ها و راهبردی در یک مجموعه اداره می گردد.
  • یکی دیگر از محاسن آن، عمر طولانی و اصطحکاک کم بوده است.

سردخانه بالا صفر فریون:

برای تمامی محصولات می توان از سیستم فریون استفاده نموده و راهبری ساده و راحتی دارد و در زمان خرابی به راحتی رفع عیب می گردد.

((صنایع برودتی برادران حقیقی کلیه محاسبات و طراحی را برای سیستم های فریون و آمونیاک مشاوره رایگان انجام میدهد))

بارکد صنایع برودتی برادران حقیقی
بارکد صنایع برودتی برادران حقیقی


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

ثبت سفارش و درخواست مشاوره رایگان

نوع درخواست