شماره تماس

051-38762118-19

طراحی و ساخت سردخانه بستنی

همان طور که از نام این تجهیزات مشخص است به مکانی که برای سرد نگه داشتن میوه و مواد غذایی از آن استفاده می‌کنیم سردخانه گفته می‌شود. در یک تعریف کلی‌تر می‌توان این وسایل سرمایشی را مجموعه‌ای از تاسیسات و لوازمی دانست که برای حفظ کیفیت و همچنین بالا بردن میزان زمان ماندگاری مواد غذایی از آن استفاده می‌شود. یکی از انواع رایج سردخانه را می‌توان سردخانه بستنی در نظر گرفت.

لازم به توضیح است که کارکرد اصلی این وسیله سرمایشی را می‌‌توان جلوگیری از فساد کالاها و همچنین ماندگاری بالای محصولات در نظر گرفت. به نوعی می‌توان گفت اگر این وسیله سرمایشی توانایی نگهداری مواد غذایی در مدت طولانی را نداشته باشد، آن سردخانه استاندارد نخواهد بود. کاربردهای این تجهیزات را می‌توان در نگهداری محصولات کشاورزی، مواد غذایی، نگهداری انواع داروها، استفاده‌های نظامی و غیره دانست. تجهیزات سرمایشی  در انواع مختلفی طراحی و تولید می‌شوند؛ یکی از رایج‌ترین انواع این تجهیزات را می‌توان یخچال‌های خانگی در نظر گرفت. با ما همراه باشید اطلاعات کاملی در رابطه با سردخانه بستنی به دست آورید.

سردخانه-بستنی

چرا نیاز به سردخانه داریم

همان طور که گفته شد این تجهیزات در انواع مختلفی طراحی و تولید می‌شوند، از یخچال‌های خانگی گرفته تا سردخانه بستی، پس می‌توان این طور برداشت کرد که تقریبا برای هر کاربرد خاصی ما نیاز به یک وسیله سرمایشی مناسب آن کار خواهیم داشت. قسمت‌های مختلفی در هر وسیله سرمایشی وجود دارد که از مهم‌ترین این قسمت‌ها می‌توان به  کمپرسور، شیر انبساط و پنل اشاره کرد. در نوع صنعتی این محصولات به جای پنل اصلی از پنل موسوم به پنل ساندویچی استفاده می‌شود. لازم به توضیح است که اهمیت این صنعت به قدری بالاست که میزان پیشرفت یک کشور از لحاظ رشد فن آوری را بر اساس تعداد واحدهای صنعتی سردخانه‌ایی آن کشور می‌سنجند. در ادامه این مقاله به بررسی انواع تجهیزات سرمایشی و به خصوص تجهیزات سرمایشی بستنی خواهیم پرداخت.

انواع تجهیزات سرمایشی

همان طور که گفته شد برای هر استفاده خاص ما یک نوع وسیله سرمایشی داریم. از تجهیزات سرمایشی صنعتی گرفته تا تجهیزات سرمایشی خانگی، این که شما به چه نوع تجهیزاتی نیاز دارید به مورد استفاده و همچنین نحوه استفاده شما مربوط خواهد شد. در ادامه به بررسی دقیق تک به تک این تجهیزات خواهیم پرداخت.

تجهیزات صنعتی

یکی از انواع تجهیزات سرمایشی، تجهیزات سرمایشی صنعتی است. این تجهیزات اصولا از مجموعه‌ تاسیساتی طراحی و تهیه می‌شوند که برای جلوگیری از فساد و همچنین افزایش ماندگاری محصول مورد استفاده قرار می‌گیرند. استفاده از این تجهیزات را می‌توان برای نگهداری مواد غذایی دانست که به صورت مصنوعی تولید می‌شود.  تجهیزات سرمایشی صنعتی خود دارای انواعی است که به توضیح هر کدام خواهیم پرداخت. این نوع تجهیزات به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند، سردخانه بالای صفر و زیر صفر، که هر کدام از این تجهیزات را می‌توان در دو حالت تک مداره و یا دو مداره طراحی و احداث کرد. برای آگاهی از نیاز شما به نوع سردخانه می‌توانید با همکاران ما در واحد پشتیبانی و فروش تماس حاصل نمایید.

کانکس-سردخانه-صنایع برودتی حقیقی

تجهیزات سرمایشی بالای صفر

اصولا برای نگهداری برخی از محصولات که تنها برای مدت کوتاهی قرار است نگهداری شوند از دمای بالاتر از صفر استفاده می‌کنیم. به این نوع از تجهیزات سرمایشی اصولا تجهیزات سرمایشی کوتاه مدت هم گفته می‌شود. این تجهیزات قابلیت نگهداری محصولات در دمای +۱ تا +۴ درجه سانتی‌گراد را دارا هستند.

 در تجهیزات نگهداری محصولات به صورت کوتاه مدت، مواد و محصولات به تدریج وارد می‌شوند و عموما پس از چند روز از محوطه خارج می‌شوند و محصولات جدید در آن جایگذاری می‌شوند. میزان حداکثری نگهداری این محصولات در این تجهیزات را می‌توان ۱۵ روز در نظر گرفت. اما در نوع تجهیزات سرمایشی بلند مدت که عموما برای انبارهای تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد، نگهداری برای مدت طولانی‌تر و همچنین در میزان دمای کمتری نگهداری می‌شوند. عموما محصولاتی که در این نوع از تجهیزات سرمایشی نگهداری می‌شوند سبزیجات، مواد لبنی، گل و گیاه و همچنین صیفی جات خواهند بود.

تجهیزات سرمایشی زیر صفر

از این نوع وسایل سرمایشی عموما با نام تجهیزات انجماد نیز یاد می‌شود. میزان دمای مورد نیاز برای این نوع از تجهیزات -۱۲ تا -۲۳ درجه سانتی گراد خواهد بود. لازم به توضیح است که میزان دمای رایج برای این قبیل وسایل سرمایشی عموما -۱۸ درجه سانتی گراد است. و در این نوع وسایل سرمایش اصولا موادی از قبیل مرغ منجمد، گوشت منجمد، ماهی منجمد صیفی جات منجمد و سبزیجات منجمد نگهداری می‌شوند.

سردخانه بستنی

همان طور که از نام این وسیله مشخص است از آن برای نگهداری بستنی استفاده می‌شود. بستنی را می‌توان یکی از مناسب‌ترین خوراکی‌های فصول گرم سال به ویژه تابستان در نظر گرفت. برای نگهداری این محصول در شکل و کیفیت اصلی نیاز به تجهیزاتی داریم که دمای مورد نیاز بستنی را بتواند تولید نماید. دمای مورد نیاز برای نگهداری بستنی -۱۸ درجه سانتی گراد است؛ این میزان دما باعث می‌شود که بستنی شکل و کیفیت اصلی خود را حفظ کند. اصولا بستنی به دلیل داشتن چربی و همچنین خامه، نیاز به دمای پایینی دارد تا بتواند شکل و آن حالت نرمی خود را حفظ نماید. اصولا از تجهیزات سرمایشی با کمپرسورهای دو مرحله‌ای برای این منظور استفاده می‌شود. در ادامه بررسی خواهیم داشت بین سردخانه بستنی در گذشته و حال، با ما همراه باشید.

در حال حاضر ما برای نگهداری بستنی به تجهیزاتی نیاز داریم که توانایی تولید دمای -۱۵  تا -۳۶ درجه سانتی‌ گراد را داشته باشند. این دما بر اساس نوع بستنی که می‌خواهیم در این تجهیزات نگهدرای کنیم متفاوت خواهد بود؛ این در صورتی است که در گذشته برای نگهداری بستنی از دمای نزدیک به صفر استفاده می‌شده است. سردخانه‌های بستنی به دو نوع سردخانه بستنی ثابت و سردخانه بستنی متحرک تقسیم بندی می‌شوند.

سردخانه‌های بستنی ثابت و متحرک

برای ساخت و تولید بستنی در کارخانه‌ها و کارگاه‌ها از سردخانه بستنی ثابت استفاده می‌شود؛ اما برای پخش بستنی از سردخانه بستنی متحرک استفاده می‌شود. این نوع از تجهیزات به راحتی قابلیت نصب روی نیسان، وانت، تریلر و کامیونت را دارند. این تجهیزات نصب شده روی ماشین‌ها وظیفه پخش محصولات از کارخانه تا محل‌های فروش را بر عهده دارند. استفاده از این تجهیزات باعث می‌شود که بستنی در همان شکل و کیفیت اصلی خود تا محل فروش حفظ نماید که باعث افزایش میزان رضایت مشتری و همچنین سود بیشتر تولید کننده خواهد شد.

آیس-بانک-صنایع برودتی حقیقی

آیس بانک صنعتی صنایع برودتی برادران حقیقی

یکی از تجهیزات مورد نیاز برای ذخیره و نگهداری انرژی سرمایی در ساعات اوج مصرف، آیس بانک‌ها هستند شما به وسیله این تجهیزات می‌توانید به راحتی در ساعت پیک مصرف ذخیره یخ مورد نیاز خود را داشته باشید. از این تجهیزات برای سیستم‌هایی مناسب خواهد بود که کمپرسور باید به صورت شیفتی کار کند. این تجهیزات با تولید و ذخیره یخ انرژی مورد نیاز را ذخیره می‌کند تا در زمان مورد نیاز بتوان از آن استفاده نمود.

طراحی و ساخت سردخانه بستنی

در حال حاضر می‌توان انواع تجهیزات نگهداری بستنی در انواع سایز و طرح‌های مختلف مشاهده نمود. شما باید با توجه به دکوراسیون محل مورد نظر و همچنین ظرفیت، قابلیت‌های مورد انتظار و غیره سفارش ساخت وسیله نگهداری بستنی خود را بدهید. لازم به توضیح است که آنچه بیشتر از همه در کیفیت نهایی وسیله سرمایشی اثر می‌گذارد، پنل و قطعات سرمایشی محصول خواهد بود. در صورت داشتن هرگونه سوال در رابطه با این قطعات و همچنین راهنمایی در رابطه با ساخت این تجهیزات می‌توانید با همکاران فنی ما تماس حاصل نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پاسخی مناسب برسید.

هزینه سردخانه بستنی

هزینه ساخت این تجهیزات به مواردی همچون قطعات مورد استفاده، دمای مورد نظر، کیفیت نهایی محصول، برند تولید کننده، سایز و ابعاد محصول و غیره بستگی دارد. به طبع هر چه کیفیت قطعات مورد استفاده در این وسیله سرمایشی بیشتر باشد باید انتظار قیمت بالاتری را نیز داشت. اگر محصول شما دارای گارانتی و نیز خدمات پس از فروش باشد باید انتظار قیمت بالاتر را نیز داشت. پیشنهاد می‌شود حتما در هنگام خرید تجهیزات سرمایشی بستنی از خدمات پس از فروش و همچنین گارانتی محصول اطمینان حاصل نمایید.

انتخاب سردخانه بستنی

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در هنگام خرید به آن توجه کرد، اندازه و ابعاد سردخانه است؛ شما قبل از خرید نیاز دارید که از اندازه و ابعاد وسیله سرمایشی مورد نظر اطلاع کامل داشته باشید. لازم به توضیح است که شما عموما قابلیت نگهداری همه گونه بستنی در این سردخانه‌های بستنی را خواهید داشت و نیازی به نگرانی در رابطه با کیفیت نگهداری بستنی وجود نخواهد داشت. گارانتی و همچنین خدمات پس از فروش یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید در هنگام خرید سردخانه بستنی باید به آن توجه داشت.

 اگر شرکت تولید کننده، گارانتی و خدمات پس از فروش مناسبی را ارائه ندهد احتمالا در آینده‌ای نه چندان دور دچار مشکل خواهید شد؛ پس قبل از خرید از گارانتی و همچنین نحوه خدمات پس از فروش سردخانه بستنی آگاهی کاملی را به دست آورید. از دیگر مواردی که باید در هنگام خرید این وسیله سرمایشی به آن توجه ویژه‌ای نشان داد، وسایل و قطعات مورد استفاده در آن است؛ هر چه این وسایل از کیفیت بالاتری برخوردار باشد می‌توان انتظار داشت که محصول نهایی کیفیت و همچنین قابلیت‌های بیشتری داشته باشد.

جمع بندی

ما در این مقاله از سری مقالات آموزشی وب سایت سردخانه سعی کردیم اطلاعات کاملی در رابطه با انواع تجهیزات سرمایشی به ویژه تجهیزات سرمایشی بستنی به شما ارائه بدهیم. از این که در این مقاله همراه ما بودید نهایت سپاسگزاری را از شما داریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

ثبت سفارش و درخواست مشاوره رایگان

نوع درخواست