شماره تماس

051-38762118-19

شرایط یک سردخانه سبزیجات

شرایط-یک-سردخانه-سبزیجات

شرایط یک سردخانه سبزیجات : برای نگهداری اکثر میوه ها و سبزیجات از سردخانه بالای صفر استفاده می‌شود. اکثر میوه ها و سبزیجات در شرایط زیر صفری کیفیت خود را از دست داده و ظاهر نامطلوبی پیدا می‌کنند. همچنین به منظور افزایش عمر محصول بایستی مواد غذایی را در پایین‌ترین دمای ممکن نگهداری نمود تا از رشد و تکثیر میکروارگانیسم‌ها جلوگیری شود.

سردخانه سبزیجات یکی از انواع ساخت سردخانه ها است که جهت نگهداری سبزیجات در فریزر های بزرگ و صنعتی و در شرایط انجماد استفاده می گردد. جهت خرید و استعلام قیمت همچنین مشاوره رایگان با کارشناسان سردخانه حقیقی در ارتباط باشید.

 

 

سردخانه سبزیجات

نگهداری سبزیجات در سردخانه سبزیجات (vegetable cold storage) باعث برقراری ثبات در بازار عرضه و تقاضا و افزایش سودآوری برای کشاورزان و کاهش تلفات محصول می‌شود. در صورتی که شرایط زیر برقرار باشد، نگهداری برخی سبزیجات به صورت تازه در دمای بالای صفر در سردخانه تا ۶ ماه امکان‌پذیر است. این شرایط به شرح زیر است:

انجماد-صنایع برودتی برادران حقیقی
  • محصول در دمای پایین قرار گیرد تا باکتری‌ها و میکروب‌ها و سایر میکروارگانیسم‌ها قادر به فعالیت نباشند مانند کرفس که اگر در دمای بالای ۱ درجه نگهداری شود می‌گندد.
  • محصول یخ نزند. زیرا در این حالت تازگی و طراوت محصول از بین رفته و ظاهر محصول خراب می‌شود.
  • رطوبت مطلوب برای نگهداری سبزی حفظ شود تا از چروکیدگی و خشک شدن سبزی در سردخانه جلوگیری شود.
  • از شرایط یک سردخانه سبزیجات این است که تماس سبزیجات با اکسیژن کم شود تا واکنش‌های ناشی از تنفس گیاه به حداقل برسد.

تهیه محصول

یکی از موارد شرایط یک سردخانه سبزیجات این است که محصول خود را در اوج بلوغ برداشت کنید. فقط بهترین محصول را نگهداری کنید: از نگهداری هر چیزی که بیمار است، آسیب شدید حشرات دارد یا بریده، آسیب دیده یا کبود شده است خودداری کنید. مانند هر موجود زنده ای، بریدگی ها محل عفونت مانند کپک یا پوسیدگی هستند. تهیه صحیح سبزیجات قبل از نگهداری، عمر نگهداری را افزایش می دهد.

یکی از موارد شرایط یک سردخانه سبزیجات این است که دمای نگهداری سبزیجات باید به درستی انتخاب شود تا برای طولانی مدت حفظ شوند به عنوان مثال کرفس اگر در دمای بالای ۱ درجه نگهداری شود می‌گندد، پیاز در دمای بالای صفر جوانه می‌زند وسیب‌زمینی در دمای کم‌تر از ۴ درجه شیرین می‌شود. و فلفل و لوبیاسبز در دمای نزدیک صفر حفره (pit) تولید می‌کنند.

دما و رطوبت مورد نیاز و شرایط یک سردخانه سبزیجات

چگونه بهتر است سبزیجات خود را ذخیره کنید؟شرایط یک سردخانه سبزیجات چیست؟ علاوه بر دما، رطوبت نسبی نیز مهم است. رطوبت مقدار بخار آبی است که هوا بسته به دما می تواند در خود نگه دارد. رطوبت نسبی را می توان با استفاده از رطوبت سنج اندازه گیری کرد. اگر سبزیجات را به درستی نگهداری می کنید، نیازی به خرید رطوبت سنج ندارید.

 

نوع محصول

 

دمای نگه داری

 

رطوبت نسبی

 

مدت نگهداری (روز)

پیاز

صفر الی 1 درجه

92-95

10-14

 

اسفناج

صفر الی 1 درجه

90-95

7-14

خیار

7 الی 9 درجه

95

70-94

هویج بدون برگ

صفر الی 1 درجه

90-95

120-210

سیب زمینی (شیرین)

13 تا 16

85-90

120-270

ذرت (شیرین)

0

95

7

بامیه

7 تا 10

90-95

7-10

 

باقلا یا باقالی

5 تا 7

90-95

7-10

 

بادمجان

8 تا 12

90-95

7

 

سیر (خشک)

1 تا 2

65-75  

42-49

 

قارچ

0

95

34

جعفری

0 تا 1

90-95

30-60

 

روش های نگهداری از سبزیجات (شرایط یک سردخانه سبزیجات)

شرایط-سردخانه-سبزیجات

کیسه های پلاستیکی راهی برای مرطوب نگه داشتن محصولاتی مانند سبزیجات ریشه ای هستند اما نه خیلی مرطوب. کیسه های سوراخ دار سوراخ هایی دارند که اجازه می دهد رطوبت اضافی خارج شود. برای مهر و موم کردن انتهای کیسه ها از گیره یا گره های پیچشی استفاده کنید.

رطوبت بیش از حد باعث پوسیدگی محصول می شود در حالی که خیلی کم باعث پژمردگی یا چروک شدن محصول می شود. اگر متوجه پژمردگی شدید، از اسپری میستر برای افزایش رطوبت استفاده کنید. اگر لکه های نرم یا پوسیدگی وجود دارد، سبزیجات فاسد شده را بردارید.

هرگز از کیسه های زباله سیاه یا کیسه های مواد غذایی برای نگهداری سبزیجات برای مدت طولانی استفاده نکنید. این پلاستیک ها ممکن است حاوی مواد شیمیایی باشند که در صورت تماس کیسه با غذا برای شما مضر هستند.

یک انتخاب خوب پلاستیک شفافی است که برای نگهداری مواد غذایی ساخته شده است. با سوراخ کردن کیسه ها با استفاده از چاقو یا قیچی، کیسه های سوراخ دار خود را بسازید. می توانید کیسه های پلاستیکی مواد غذایی را که برای نگهداری نان یا سبزیجات استفاده شده است بازیافت کنید. قبل از استفاده با آب گرم و صابون بشویید، بشویید و در هوا خشک کنید. هرگز از کیسه های غذایی که برای نگهداری گوشت یا ماهی استفاده می شد استفاده نکنید زیرا ممکن است توسط باکتری هایی که می توانند شما را بیمار کنند آلوده شده باشند.

مشخصات فنی سردخانه سبزیجات

  1.  جنس بدنه خارجی از ساندویچ پنل است
  2. انواع : زیر صفر، بالای صفر، ویترین دار، ثابت و سیار
  3. رنج دمایی سردخانه سبزیجات از 18- تا 5+ درجه سانتی گراد
  4. کمپرسور: بهترین برندهای جهان بنا به درخواست مشتری
  5. سایز: بنا به درخواست مشتری
  6. مناسب جهت رستوران ها، انبارهای میوه، مواد پروتئینی، کشتارگاه ها 
  7. کندانسور: بهترین برندهای جهان بنا به درخواست مشتری
  8. بدون برفک
  9. دارای عایق بندی داخلی مناسبی برای جلوگیری از نوسانات دما

اصول استفاده از سردخانه بالای صفر برای نگهداری سبزیجات

معمولا آسیب‌هایی که در شرایط یک سردخانه سبزیجات به سبزیجات وارد می‌شود ناشی از موارد زیر است:

سبزیجات تازه تا زمانی‌که به دست مصرف کننده برسند ممکن است در یکی از مراحل برداشت، حمل، نگهداری و خرده فروشی آسیب ببینند یا در موقع نگهداری و حمل و نقل شرایط دمایی آن‌ها رعایت نشده و باعث کاهش کیفیت و از دست رفتن ویتامین‌های مفید سبزیجات شود.

یکی از موارد شرایط یک سردخانه سبزیجات نگه نداشتن سبزیجات در دمای بالای صفر و کاهش دمای بیش از حد آن منجر به از دست رفتن رطوبت و چروکیدگی آن می‌شود.

با بسته بندی مناسب و استفاده از سیستم‌های تبرید در نگهداری و حمل و نقل می‌توان سبزیجات با کیفیت و تازه به دست مصرف کننده رساند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

ثبت سفارش و درخواست مشاوره رایگان

نوع درخواست