شماره تماس

051-38762118-19

شرایط نگهداری گل زعفران در سردخانه چگونه باید باشد؟

شرایط نگهداری گل زعفران در سردخانه

شرایط نگهداری گل زعفران در سردخانه، مسئله ای است که دانستن آن برای کشاورزان و فروشندگان زعفران واجب است. در این مقاله با این شرایط آشنا میشویم.

صنایع برادران حقیقی با بیش از 30 سال سابقه در تولید انواع چیلر، تونل انجماد و سردخانه همراه شما عزیزان است. برای اطلاع از قیمت ها و همچنین خرید تجهیزات سردخانه با مشاوران ما در سردخانه حقیقی تماس بگیرید. 

 

زعفران (saffron flower) به عنوان یک محصول با ارزش، جایگاه ویژه ای در بین محصولات کشاورزی به خود اختصاص داده است میزان تولید این محصول در سال های اخیر در کشور رو به افزایش است. بطوری که جنبه نگهداری و فرآوری آن مسئله ساز شده است. به منظور تعیین شرایط مناسب نگهداری گل زعفران و تاثیر آن بر خصوصیات شیمیایی، گلهای زعفران بصورت غنچه و نیمه باز برداشت و در چهار درجه حرارت (0 ، 4, ،8 ،21) درجه سلسیوس و در ظروف یکبار مصرف با دو ضخامت انباشتگی (10 و 15) سانتی متر به مدت 3 هفته نگه داری شدند.

نتایج شرایط نگهداری گل زعفران در سردخانه نشان داد که گل های نگهداری شده در درجه حرارت 0 درجه سانتی گراد و با ضخامت انباشتگی 10 سانتی متر پس از 7 روز نگه داری حداقل درصد افت وزنی را داشتند و پس از خشک کردن نیز از نظر ویژگیها (کیفی، قدرت رنگی،میزان سافرانال وحداقل تلخی) قابل قبول بوده و در محدوده استاندارد می باشد.

شرایط نگهداری گل زعفران در سردخانه (طریقه نگهداری گل زعفران)

طریقه-نگهداری-گل-زعفران

زعفران متعلق به خانواده زنبقیان می باشد و به عنوان گران ترین محصول کشاورزی و دارویی جهان، جایگاه ویژه ای از نظر ارزآوری، جلوگیری از مهاجرت و اشتغال زایی دارد. در سال زراعی 95-1394 سطح زیر کشت محصول زعفران در ایران بالغ بر 105269 هکتار بود که 336 تن زعفران حاصل شد. برای نگهداری گل زعفران در سردخانه شرایطی وجود دارد که در زیر به آنها می پردازیم:

1- شرایط نگهداری گل زعفران در سردخانه : مدت زمان 

زمان-گل-زعفران-در-سردخانه

یک کیلو گل زعفران برابر با 2000 تا 2500 عدد گل می باشد و از هر 70 کیلو گل یک کیلو زعفران خشک برداشت می شود. زمان گل دهی زعفران بسته به منطقه رشد طی فصل پاییز به مدت حداکثر 2 تا 3 هفته می باشد. عوامل متعددی در کاهش کیفیت زعفران موثر میباشند که از آن جمله می توان به شرایط نگهداری گل زعفران در سردخانه به صورت نامناسب پس از چیدن و قبل از زمان خشک کردن و در نتیجه آلودگی های میکروبی ثانویه اشاره نمود.

2- شرایط نگهداری گل زعفران در سردخانه : حمل و نقل

با توجه به اینکه در فصل شروع کار زعفران میزان گل زیاد می باشد و به نیروی کارگری فشار زیادی وارد می شود و عمر ماندگاری گل نیز کم می باشد، لذا میزان زیادی از گل به شهرستان های مجاور ارسال می شود، که در این حمل و نقل به علت رعایت نکردن نکات بهداشتی و انباشته نمودن گلها بر روی یکدیگر، گل ها فاسد و پس از خشک کردن کلاله های زعفران دارای آلودگی میکروبی بال می شوند که باعث کاهش کیفیت زعفران استحصالی خواهد شد.

3-شرایط نگهداری گل زعفران در سردخانه : دمای سردخانه

از دیگر شرایط نگهداری گل زعفران در سردخانه باید بدانیم دمای انبار های سرد برای نگه داری گل ها معمولا باید 4 تا 5 درجه سلسیوس باشد. دمای 5 درجه سلسیوس مناسب تر است چون با کاهش دما، شدت تنفس نیز کاهش می یابد که در نتیجه باعث افزایش هیدرات های کربن می شود.

4- شرایط نگهداری گل زعفران در سردخانه : جریان هوا

بایستی بصورت آرام و مداوم در داخل انبار سرد ادامه یابد تا تمام بخش های آن بطور یکنواخت خنک شود. گلهایی که بدون پوشش در معرض مستقیم جریان هوا قرار میگیرند خشک می شوند. به منظور جلوگیری از تولید و افزایش میزان گاز اتیلن در هوای انبار قرار می گیرند. در سردخانه باید از نگه داری میوه و سبزی در محل نگهداری گل ها خودداری کرد و همچنین گل های پژمرده شده که اتیلن تولید می کنند را از محیط سردخانه خارج و داخل سردخانه را نیز بطور متناوب شست.

5- شرایط نگهداری گل زعفران در سردخانه : درجه حرارت

شرایط-نگهداری-گل-زعفران-در-سردخانه

این جدول، مشخصات فیزیکی (وزن، قطر، طول) و درصد رطوبت در زعفران به صورت غنچه و نیمه باز را نشان می دهد. پس از تیمار بندی و وزن کردن نمونه های گل زعفران به سردخانه منتقل شده.

اغلب گل ها در حرارت 2- تا 3- درجه سلسیوس یخ می زنند. لذا به منظور جلوگیری از یخ زدگی گل ها آنها را در درجات بالا تر از نقطه یخ زدگی نگه داری می کنند. جعبه های گل در داخل انبار با فاصله معینی باید چیده بشوند تا در اثر انجام عمل تنفس در گل ها حرارت ایجاد شده باعث پژمردگی گل ها نشود. گل های بریده شده دارای مقدار قابل توجهی آب می باشند و اگر بعد از برداشت در شرایط رطوبت پائین قرار بگیرند به آسانی رطوبت خود را از دست داده و وزن تر آنها کاهش می یابد. گل هایی که وزن تر آنها به 15-10 درصد تقلیل می یابد پژمرده می شوند.

ضخامت نگهداری گل زعفران

ضخامت-نگهداری-گل-زعفران

این جدول مقایسه میانگین تأثیر تیمار ضخامت نگهداری را بر ویژگی ها ی یکفی زعفران نشان می
دهد. نتایج نشان داد، که افزایش ضخامت نگهداری باعث کاهش قدرت رنگی، میزان سافرانال و حداقل
تلخی در نمونه های زعفران شده است. ضخامت 10 سانتی متر در بالاترین مرتبه آماری از نظر قدرت رنگی
میزان سافرانال و حداقل تلخی قرار داشت.گل ها با دو ضخامت انباشتگی (10 و 15 سانتی متر) در ظروف یکبار مصرف نگه داری می شود.

درجه حرارت شرایط نگهداری گل زعفران در سردخانه

شرایط نگهداری گل زعفران در سردخانه - صنایع برودتی برادران حقیقی
  1. گل ها پس از قرار گرفتن در سبدها در درجه حرارت (0/5 ± 4) درجه سلسیوس، (0/5 ± 4) درجه سلسیوس، (0/5 ± 8)، درجه سلسیوس، (0/5 ± 21) درجه سلسیوس در سردخانه نگه داری میشوند. رطوبت نسبی در تمام درجات حرارت یکسان و 0/5 ± 95 است.
  2. نمونه ها به فواصل زمانی (2، ،4،7 ،14 و 21 روز) از سردخانه خارج شده و پس از جداسازی کلاله از خامه و خشک کردن در آون 60 درجه سلسیوس به مدت 15 دقیقه خشک گردیده و آزمون های شیمیایی بر روی آنها انجام بشود.
  3. طول و قطر کلاله، با استفاده از کولیس محاسبه، تصحیح و گزارش بشود. درصد افت وزنی، با استفاده از ترازوی دقیق با دقت 0/01 محاسبه و گزارش بشود. درصد رطوبت، نمونه ها در 105 درجه سانتی گراد انجام بشود.

 

امیدوارم مقاله شرایط نگهداری گل زعفران در سردخانه برایتان مفید بوده باشد. جهت مشاوره و راهنمای خرید سردخانه و تجهیزات سردخانه متناسب با کاربرد شما تنها کافی‌ست با شماره 09159171605 تماس بگیرید. کارشناسان خبره برادران حقیقی بهترین پیشنهاد ها را به شما خواهند داد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

ثبت سفارش و درخواست مشاوره رایگان

نوع درخواست