شماره تماس

051-38762118-19

سردخانه با رونق کشاورزی چه می‌کند؟ احداث سردخانه محصولات کشاورزی

سردخانه محصولات باغی و زراعی زمینه‌ساز رونق اقتصادی مناطقی از کشور است که جمعیت قابل توجهی از ساکنین آن کشاورز یا باغدار هستند.

بنا بر اعلام مقامات وزارت جهاد کشاورزی به دلیل نبود سردخانه و صنایع فرآوری کافی محصولات کشاورزی در کشور ما، سالانه ۲۹ میلیون تن محصولات باغی و زراعی که حاصل دسترنج کشاورزان و باغداران این مرز و بوم است از بین رفته و با پدیده دورریزی مواجه هستند. ما در این مقاله به این موضوع که سردخانه با رونق کشاورزی چه می‌کند؟ می پردازیم

شهرستان ساوه نیز با دارا بودن ۱۳۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی که ۲۰ هزار هکتار آن محصولات باغی و ۶۷ هزار هکتار محصولات زراعی است به عنوان قطب کشاورزی با تولید محصولات شاخصی همچون انار، طالبی، زیتون، پسته و … به دلیل فقدان سردخانه سهم قابل ملاحظه‌ای از دورریز تولیدات زراعی و باغی را به خود اختصاص داده است.

نظر به اهمیت این مقوله باید بتوان با اتخاذ تدابیری سهم دور ریز تولیدات کشاورزی در این منطقه از کشور را کاهش داد.

احداث سردخانه‌ محصولات کشاورزی ارتباط مستقیمی با رونق کشاورزی دارد

یک مدرس دانشگاه در این رابطه گفت: نبود سردخانه منجر به فروش زودهنگام محصولات کشاورزی با قیمت اندک به دلیل فقدان شرایط نگهداری لازم میوه‌ها می‌شود و چه بسا فروش تولیدات کشاورزی در خارج از فصل و نگهداری آن در سردخانه‌ها، سود خوبی را عاید باغدار یا کشاورز کند.

وی خواستار اعطای تسهیلات از سوی متولیان امر به منظور احداث سردخانه‌ها در حمایت از تولیدات کشاورزی شد و اظهار کرد: به تناسب میزان تولید محصولات باغی و زراعی، احداث سردخانه‌ها ضروری به نظر می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: شهرستان ساوه به عنوان قطب کشاورزی منطقه از ظرفیت‌های لازم برای احداث سردخانه‌های گوناگون برخوردار است.

انار، طالبی، زیتون، پسته و غیره بخش زیادی از تولید محصول باغی و زراعی ساوه را به خود اختصاص می‌دهد با این وجود این محصولات اغلب بدون فرآوری و بسته‌بندی به بازار عرضه می‌شوند.

به گفته‌ی این مدرس دانشگاه هم‌اکنون به دلیل نبود سردخانه و صنایع تبدیلی در شهرستان بسیاری از محصولات تولیدی این منطقه با بسته‌بندی و نشان تجاری سایر نقاط کشور به بازار عرضه می‌شود در حالی که می‌توان با احداث چنین مراکزی از خدشه‌دار کردن برند این شهرستان جلوگیری و محصولات تولیدی این منطقه را با نشان تجاری ساوه به داخل و خارج از کشور صادر کرد.

سردخانه دست دلالان را کوتاه می‌کند

یک باغدار منطقه نیز از احداث سردخانه برای محصولات باغی به عنوان راهکاری جهت رونق صادرات و کوتاه شدن دست واسطه‌ها یاد کرد و افزود: باغداران مجبورند محصولات تولیدی خود را بدلیل نبود سردخانه، صنایع تبدیلی و بسته‌بندی مناسب با قیمت پایین به افراد سودجو و دلالان بفروشند.

وی اظهار کرد: مسئولان در راستای حمایت از تولیدات باغی با احداث سردخانه، امکانات نگهداری میوه را در روستاها و مراکز تولیدی فراهم کنند تا باغداران، تولیدات خود را با قیمت‌های ناچیز به دلالان نفروخته و در هزینه‌های خود متضرر نشوند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: دست‌اندرکاران امر باید طوری مدیریت و برنامه‌ریزی کنند تا حاصل دسترنج کشاورزان و باغداران که تنها از این راه امرار معاش می‌کنند توسط افراد سودجو و فرصت‌طلب از بین نرود و کشاورز مجبور نشود برای اینکه از عهده پرداخت هزینه‌های برداشت محصول، آبیاری و … برنمی‌آید، مبادرت به برداشت محصول نکرده و میوه‌ها بر روی درخت بمانند.

سردخانه‌ها در کاهش ضایعات محصولات کشاورزی نقش کلیدی دارند

یک سرمایه‌گذار نیز که نسبت به احداث سردخانه ۱۰ هزار تنی محصولات کشاورزی در ساوه اقدام کرده است با بیان اینکه سالانه در ساوه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی از قبیل انار و میوه‌های سردرختی تولید می‌شود.

وی اظهار کرد: سردخانه‌ها دارای قابلیت حفظ و نگهداری از محصولات زراعی و باغی، مواد غذایی، پروتئینی، صیفی، گل و گیاه هستند و این امر نشانگر اهمیت احداث سردخانه‌ها در راستای ایجاد صرفه اقتصادی بیشتر برای تولیدکنندگان محصولات کشاورزی و باغی است.

سردخانه‌ها در کاهش ضایعات محصولات کشاورزی نقش کلیدی دارند و به عنوان حلقه واسط تولید و بازار می‌توانند در حفظ کیفیت محصول، نقش اساسی ایفا کنند.

بدون وجود و توسعه سردخانه در مناطق مختلف استان مرکزی امکان تولید پایدار ممکن نبوده و در هر فصل تولید، بخشی از محصول به ضایعات تبدیل خواهد شد و این سردخانه‌ها به عنوان مراکز ذخیره‌سازی نقش مهمی در تنظیم بازار مصرف داخل و رونق صادرات دارند.

با ذخیره‌سازی میوه‌ها به خصوص انار در شرایط مناسب، امکان ایجاد تعادل عرضه و تقاضا در هر زمانی از سال فراهم می شود و همچنین بکارگیری تجهیزات مدرن در سردخانه‌ها، کاهش قیمت نگهداری میوه علاوه بر کاهش ضایعات آن برای کشاورزان به میزان ۱۰ تا ۱۵ درصد امکان خواهد یافت.

وی با بیان اینکه احداث یک سردخانه ۱۰۰ هزار تنی در ساوه ضرورت دارد، گفت: در حال حاضر مهمترین مشکل سردخانه ۱۰ هزار تنی که اخیرا به بهره‌برداری رسیده است، جاده سردخانه است.

سردخانه‌سازی ظرفیت بالایی برای جذب سرمایه‌گذار دارد

معاون فنی و اجرایی مدیریت جهاد کشاورزی ساوه نیز گفت: سردخانه محل نگهداری محصولات کشاورزی جهت عرضه طولانی مدت به بازار است.

محمودرضا خلیلی افزود: با احداث سردخانه توان مدیریت کشاورز و تولیدکننده بر محصولاتش بیشتر می‌شود و قطعا انگیزه تولید‌کننده در این حوزه را افزایش می‌دهد.

وی اضافه کرد: سردخانه علاوه بر تأمین نیاز مصرف‌کننده در فصول مختلف درآمد بیشتری را برای کشاورز به همراه خواهد داشت.

وی بیان کرد: جلوگیری از فساد محصول، افزایش درآمد و بهره‌برداری بهتر از سرمایه از دیگر مزایای توسعه سردخانه‌ای در این شهرستان است.

به گفته‌ی این مقام مسئول در جهاد کشاورزی ساوه، کاهش ضایعات محصول، کم شدن هزینه‌های حمل و نقل، تنظیم بازار، کاهش مصرف سوخت، ایجاد اشتغال پایدار و افزایش سرمایه‌گذاری و رونق اقتصادی از دیگر مزایای ساخت سردخانه در کنار مراکز تولید و باغداری شهرستان است.

وی با بیان اینکه این بخش ظرفیت بالایی برای جذب سرمایه‌گذار دارد، خاطرنشان کرد: مجموعه جهاد کشاورزی از سرمایه‌گذارانی که برای احداث چنین مراکزی تمایل داشته باشند استقبال کرده و قطعا از طریق ارائه تسهیلات و تسهیل در بروکراسی‌های اداری زمینه تسریع در بهره‌برداری را فراهم خواهد کرد.

خلیلی ابراز امیدواری کرد: با توسعه سردخانه‌ها در این شهرستان ضمن نگهداری مناسب محصولات کشاورزی تولیدی با هزینه کمتر، زمینه ارائه خدمات به سایر استان‌های همجوار فراهم شود.

منبع: سایت صنایع غذایی

یکی از محصولات برجسته شرکت صنایع برودتی برادران حقیقی سردخانه زیرصفر می باشد.

تعریف سردخانه زیر صفر

سردخانه های زیر صفر ( below zero refrigerators ) یکی از انواع سردخانه هاست که جهت انواع محصولاتی که نیازمند نگهداری در شرایط انجماد هستند استفاده میگردد.

محصولات پروتئینی و فاسد شدنی و حتی برخی از میوه جات. درجه ی حرارت اینگونه سردخانه ها گاهی به ۳۲ درجه زیر صفر نیز می رسد.

این گونه سردخانه ها در ظرفیت های مختلفی بین ۱٫۵ تا ۷۰ اسب بخار به طور معمول مورد استفاده قرار میگیرند.

قیمت سردخانه زیر صفر با توجه به ابعاد و اسب بخار مورد نیاز و دمای مورد نیاز متغیر است.

سیستم تبرید سردخانه های زیر صفر کوچکتر معمولی فریونی بوده، و برای سردخانه های بزرگتر از آمونیاک جهت این امر استفاده می شود.

کاربردهای فراوان سردخانه های زیر صفر از فروشگاه های بزرگ گرفته تا مرغداری ها و گاو داری ها.

موارد استفاده سردخانه های صنعتی زیر صفر

محصولاتی که نیاز به نگهداری در شرایط انجام دارند مانند انواع بستنی، کره، همبرگرهای آماده، پنیر پیتزا و غیره از این قبیلند.

همچنین مواد پروتویینی شامل گوشت قرمز، مرغ و ماهی از دیگر محصولاتی هستند که لازم است در سردخانه زیر صفر نگهداری شوند.

برخی میوه ها مانند خرما نیز در این گونه سردخانه ها نگهداری می گردند. به طور کل بسیاری از مواد فاسد شدنی قابلیت انبار کردن در سردخانه های زیر صفر را دارند.

همانطور که بیشتر گفته شد به طور معمول ظرفیت های مورد استفاده در سردخانه های زیر صفر یا sub zero refrigerators بین ۱٫۵ تا ۷۰ اسب بخار می باشد.

با توجه به تناژهای معمول مورد استفاده بازه های قیمتی زیر جهت انواع سردخانه ی زیر صفری مورد استفاده قرار می گیرد.

جهت ظرفیت هایی بین ۱٫۵ تا ۲ اسب بخار، قیمتی بین ۴ تا ۹ میلیون تومان، و برای ظرفیت ۳ و ۴ اسب بخار، قیمتی مابین ۷ تا ۱۱ میلیون تومان مرسوم است.

برای ظرفیتهای ۵٫۵ تا ۱۰ اسب بخار نیز قیمتی بین ۱۱ تا ۲۲ میلیون تومان متصور است.

همچنین برای ظرفیت های بین ۱۳ تا ۳۰ اسب بخار، رنج قیمتی ما بین ۱۸ تا ۴۵ میلیون تومان موجود است.

بین ظرفیت های ۳۵ تا ۷۰ اسب بخاری، سردخانه های زیر صفر قیمتی ما بین ۴۰ تا ۸۰ میلیون تومان قیمت گذاری می گردند.

تجهیزات مورد نیاز در سردخانه زیر صفر

تجهیزات بکار رفته در سردخانه زیر صفر شامل کمپرسور مورد استفاده با برندهای بیتزر یا کوپلند، شیرآلات و لوازم کنترلی دانفوس، همچنین کندانسور، اتصالات و تابلو برق با کیفیتی مثل هیوندای و غیره می باشد.

کاربرد سردخانه های زیر صفر

فروشگاه های کوچک، بستنی سازها و … همواره از سردخانه های زیر صفر جهت نگهداری اقلام منجمد خود مانند کره و … استفاده می کنند.

فروشگاه های بزرگ و مال ها، نیاز به انبار کردن فراورده های منجمد خود در این گونه سردخانه ها دارند.

کشتارگاه های مرغ، گاو، شتر و … نیز از دیگر صنایعیست که نیاز به سردخانه صنعتی زیر صفر دارند.

همچنین صنایع شیلات شامل ماهیگیران جهت نگهداری آبزیان دریایی نیز از سردخانه های زیر صفر استفاده می کنند.

کارخانجاتی که محصولات منجمد آماده مانند پیتزاهای منجمد، انواع برگرها و ناگت ها و … را که تولید میکنند نیز، محصولات را با این گونه سردخانه ها منجمد می نمایند.

کارخانه های بستنی سازی نیز از بزرگترین استفاده کننده از سردخانه های صنعتی آمونیاکی زیر صفر هستند.

انواع سردخانه زیر صفر

از منظر ابعادی می توان سردخانه های زیر صفر را اینگونه تقسیم نمود:

  • سردخانه های زیرصفر متحرک
  • سردخانه های زیر صفر کانکسی که به آنها Walk-In Coolers نیز گفته می شود.
  • سوله های سردخانه دار زیر صفر یا Refrigeration Warehouse

صنایع برودتی برادران حقیقی با بیش از ۳۵ سال تجربه در احداث انواع سردخانه زیر صفر بهترین راه حل را برای انواع نیازهای شما پیشنهاد خواهد داد.

با طراحی بهینه و استفاده از بهترین برندها جهت تجهیزات سردخانه ای بهینه ترین سردخانه ها را با صرفه جویی انرژی بسیار مناسب احداث می کند.

انجام تمام امور تاسیساتی مکانیکی و الکتریکی سوله های سردخانه دار، انواع نورپردازی ها، تامین وسایل حمل و نقل داخل سردخانه ها از قبیل پالت ها و غیره در سریع ترین زمان ممکن و با حداقل هزینه از دیگر خدمات ما است.

همچنین طراحی های ساده و قابل دمونتاژ کردن محصولات سردخانه ای ما، امکان جابجایی محل سردخانه های شما را تسهیل می سازد.

جهت هر گونه مشاوره، استعلام قیمت و هزینه و خرید سردخانه زیر صفر با ما تماس بگیرید.

بارکد صنایع برودتی برادران حقیقی
بارکد صنایع برودتی برادران حقیقی

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

ثبت سفارش و درخواست مشاوره رایگان

نوع درخواست