شماره تماس

051-38762118-19

نگهداری موز : یکی از خوشمزه‌ترین میان وعده‌های روزانه، میوه موز است. اصولا کمتر کسی هست که طعم و مزه این میوه لذیذ را دوست نداشته باشد. موز دارای خاصیت‌های بسیاری‎‌ست، از جمله به سلامت قلب، تنظیم فشار خون و به هضم مواد دیگر کمک می‌کند. یکی از چالش‌هایی که اکثریت افراد بعد از خرید موز دچار آن هستند، طرز نگهداری موز برای جلوگیری از سیاه شدن و روش‌های نگه داری موز برای استفاده طولانی مدت است.

در این مقاله نحوه نگهداری موز، روش های مختلف آن از جمله نگهداری موز در فریزر و یخچال آشنا می‌شوید. همچنین به شما راه‌کارهای لازم جهت جلوگیری از سیاه شدن موز نیز گفته می‌شود.

طرز نگهداری موز

طرز نگهداری موز

6 ترفند آسان برای جلوگیری از رسیدن سریع موز

  • آنها را به دور از محصولات دیگر آویزان کنید.
  • ساقه ها را در پلاستیک بپیچید.
  • پس از رسیدن، آنها را در یخچال قرار دهید.
  • اگر موز پوست گرفته است، مرکبات را اضافه کنید.
  • به موز حمام سرکه بدهید.
  • موز را برای مدت طولانی تری فریز کنید.

یکی از میوه‌های گرمسیری موز است، که در آب و هوای گرم به عمل می‌آید. نکاتی که باید بعد از خریدن موز به آن دقت نمود عبارتند از:

  • برای جلوگیری از رسیدن سریع موز، از گذاشتن آن در مقابل نور مستقیم خورشید، پرهیز کنید.
  • پس از خریدن موز، بلافاصله بعد از رسیدن به منزل، آن‌ها را از داخل کیسه خارج نمایید، زیرا کیسه، خود عامل جذب رطوبت است و باعث می‌شود موزها زودتر پوسیده شوند.
  • همچنین بعد از خریدن موزها، آنها را خوب بشورید و کامل خشک کنید. این کار در جهت آن است که، تخم‌های مگس و یا هر حشره‌ی دیگری که بر روی موز وجود دارد از بین برود.
  • در صورتی‌که موزهای خریداری شده کامل نرسیده‌اند، آن‌ها را داخل یخچال نگذارید. نگهداری موز در یخچال، روند رسیده شدن موز را کند و حتی متوقف می‌کند. در واقع شما اگر موز سبز و نارسی خریداری کرده‌اید نباید آن را در یخچال بگذارید، زیرا ممکن است حتی بعد از بیرون آوردن موز از یخچال دیگر کامل نرسند.

آیا موز با پوست سیاه قابل استفاده است؟

نگهداری موز

برخی از موزهای که رسیده‌اند، پوست آن‌ها سیاه می‌شود، حال ممکن است برای‌تان این سوال پیش آید که ایا امکان نگهداری و استفاده از موز با پوست سیاه وجود دارد یا خیر.

در پاسخ به این سوال باید گفت، اگر پوست موز شما سیاه شده، ولی دچار کپک نمی‌باشد، می‌توانید از آن استفاده نمایید. دقت داشته باشید، موز دارای بوی نامطبوع و ناخوشایند نیز نباشد، اگر تعداد موزهای شما با پوست سیاه و قهوه‌ای زیاد است، آن‌ها را پوست کنده و قیمت سیاه موز را جدا نموده، و مابقی موزهای خود را فریز کنید. حتی می‌توانید از این گونه موزها برای تهیه اسموتی و یا پخت کیک نیز استفاده نمایید.

روش نگهداری موز

برای نگهداری موز(Store Banana)، روش‌های مختلفی وجود دارد. که در ادامه هر کدام را به صورت کامل توضیح می‌دهیم. توجه داشته باشید که اگر بخواهید موز را در شرایط مطلوب و داخل یخچال نگهداری کنید، حداکثر 10 روز می‌توانید آن را نگهداری نمایید. اگر تعداد موزهای شما زیاد است برای نگهداری طولانی مدت، بهتر است آنها را فریز و یا خشک نمایید. برای نگهداری موز بیرون از یخچال نیز روش‌هایی بازگو می‌شود.

روش نگهداری موز در منزل

روش نگهداری موز

بسته به آن که موز شما رسیده است یا خیر، می‌توان تصمیم گرفت موز رادر داخل یخچال نگهداری کرد یا بیرون از آن. اگر موزهای شما رنگ سبز رنگی دارند و هنوز به صورت کامل نرسیده‌اند، بهتر است آن‌ها را بیرون از یخچال بگذارید تا رسیده شوند. پس از رسیدن، موزها را از دسته خودشان جدا نمایید و در مکانی خنک، تاریک که تهویه مناسبی نیز دارد، نگهداری کنید (جهت تازه‌تر ماندن)

چرا موز را از دسته اش باید جدا نمود؟

طرز نگهداری موز

با یک چاقو تیز به صورت اریب، تک تک موزها را از دسته جدا نمایید. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چرا این کار را باید انجام دهیم؟ دلیل آن این است که، موزها از داخل ساقه خود، گاز اتیلن آزاد می‌کنند. گاز اتیلن سبب رسیدن موزها می‌شود. پس اگر موز خریداری شده رسیده باشد و بخواهید آن را به مدت طولانی‌تر استفاده نمایید، حتما آن را از ساقه جدا نمایید. حال جهت ماندگاری بیشتر موزها و جلوگیری از خروج گاز اتیلن، ساقه موز را با پلاستیک یا فایل آلومینیوم بپیچید.

چکار کنیم موز کال (نرسیده) زودتر برسد

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که موز سبز چگونه زرد میشود؟ جهت رسیدن سریع موزهای کال، آنها را در داخل کیسه کاغذی نگهداری کنید. اگر می‌خواد فعل و انفعالات موز جهت تسریع رسیدن موز سرعت بیشتری به خود بگیرد، در داخل این کیسه کاغذی سیب و گوجه فرنگی نیز قرار دهید.

با این کار از خروج گاز اتیلن جلوگیری می نمایید و روند رسیده شدنموز را سرعت می‌بخشید. بعد از گذشت نهایتا دو روز، موزها رسیده و آماده خوردن هستند.

نگهداری موز؛ در کنار سایر میوه‌ها جهت تسریع یا کاهش سرعت رسیدن آن

Store Bananas

اگر قصد آن را دارید که موز شما زودتر برسد آن رادر کنار دیگر میوه‌ها که از خود گاز اتیلن خارج می‌کنن قرار دهید. ازجمله: آووکادو، سیب، هلو، گوجه فرنگی. قرار دادن موز در کنار این‌گونه میوه‌ها باعث تسریع رسیدن آن می‌‍شود.

ولی اگر قصد دارید روند رسیدن موز را به کاهش بیاندازید، در کنار میوه‌های نارس آن را قرار دهید. قرار دادن موز در کنار میوه‌های نارس دیگر باعث می‌شود، روند رسیدن میوه‌هایب نارس همجوارش تسریع بخشیده شود و از سرعت رسیدن موز نیز جلوگیری کند.

نگهداری موز؛ در ظرف میوه یا سبد

نگهداری موز بیرون از یخچال

موزها را اگر بر روی پیشخوانی مثل روی کابینت نگهداری کنید، ممکن است به طور مستقیم بر روی عامل کبودی تاثیر گذار باشد. لذا اگر موز را می‌خواهید خارج از یخچال نگهداری نمایید آن‌را درون سبد یا ظرف میوه بگذارید. موز را به گونه‌ای در داخل ظرف میوه بگذارید که منحنی سبد میوه را دنبال کند.

نگهداری موز؛ آویز کردن دسته موزها

شرایط نگهداری موز

آویز موز یکی از روش‌های عالی برای تازه نگه داشتن موز در دمای محیط و اتاق است. یک طناب نازک را لای دسته بپبچید و موزها را به حالت قلاب مانند آویز کنید. این روش نگهداری موز در میوه فروشی‌ها زیاد دیده می‌شود.
آویز موز باعث می‌شود هوا بین هر موز به خوبی جریان داشته باشد. شما می‌توانید اگر ظرف میوه شما قابلیت آویز رادارد نیز از آن برای این کار استفاده کنید. با استفاده از این‌گونه ظرف‌ها شما می‌توانید موزها را بر روی دیگر میوه‌ها آویز کنید.

البته توجه کنید که آویز موز بر روی دیگر میوه، باعث تشویق آن‌ها به زودتر رسیدن می‌شود. پس اگر میوه‌های شما به اندازه کافی رسیده‌اند موزها را در محیط جداگانه بهتر است آویز نمایید.

بهترین روش نگهداری موز

در صورتی‌که موزهایی که خریداری نموده‌اید، رسیده‌اند و کال نیستند، بهترین روش نگهداری موز برای نهایت 5 الی 10 روز یخچال و برای نگهداری طولانی مدت موز بین 2 الی 3 ماه، گذاشتن در فریز است.

زمانی‌که موز را به مدت چند روز در یخچال بخواهید نگهداری نمایید، ممکگن است عطعم و رایحه خود را به دیگر مواد غذایی انتقال دهد. در نتیجه سعی نمایید موز را جدا از دیگر مواد غذایی در یخچال بگذارید. توجه داشته باشید، در صورتی نگهداری موز در یخچال پوست آن ممکن است تیره شود ولی خود گوشت موز له نمی‌شود و سفت و قابل خوردن باقی می‌ماند.

بهترین روش نگهداری موزهای نیمه خورده

بهترین روش نگهداری موز

اگر موز را تا نصفه میل نموده‌اید و مابقی آن را می‌خواهید بعد بخورید، باید توجه داشته باشید که موز بدون پوست در جریان تماس با هوا ظرف چند دقیقه قهوه‌ای می‌شود.
برای جلوگیری از تماس هوا با گوشت موز، در صورتی‌که پوست موز را کامل جدا نکرده‌اید، بر روی گوشت موز برگردانید. موز نیمه استفاده شده خود رادر بسته‌بندی پلاستیکی قرار دهید. اگر پوست موز هنوز به آن متصل است، قسمت انتهایی ساقه را بپوشانید.

روش نگهداری موز در بیرون از منزل

اگر شما در مسافرت یا مکانی خارج از منزل هستید و مقداری موز را خریداری نموده‌اید و می‌خواهید مقداری از آن را برای مصرف روزهای آینده خود نگهداری نمایید، بهتر است موزها را در ظروف‌ای که جریان هوا در آن‌ها جاری‌ست نگه داری نمایید. زیرا گذاشتن موز در کیسه علاوه بر آن که باعث له شدن آن‌ها ممکن است شود، ممکن است باعث کثیف شدن کیف و یا سبد پیکنیک شما گردد. موز را در یخچال بگذارید و نهایتا 2 روزه مصرف نمایید.

در صورتی‌که تعداد موزهای پوست کنده شما زیاد است برای آن‌که تغییر رنگ قهوه‌ای ندهند، بر روی موزها کمی آبلیمو یا سرکه اسپره نمایید. آبلیمو باعث جلوگیری از تغییر رنگ موز می‌شود. قبل از مصرف موز می‌توانید آن را بشورید.

نحوه نگهداری موز در فریزر

بهترین روش برای نگهداری موزهایی که زیادی رسیده‌اند، فریزر است. زیرا منجمد کردن موز کاملا روند رسیده شدن را متوقف می‌نماید. در صورتی‌که موزهای شما له شده اند می‌توانید آن‌ها را پوره نموده و در همان روز یک کیک موز خوشمزه یا اسمتوتی لذیذ درست کنید. اگر موزهای شما سیاه شده اند ولی گوشت آنها هنوز سفت و قابل خوردن است برای نگهداری طولانی مدت می‌توانید آنها رادر فریزر قرار دهید.

کندن پوست موز بعد از انجماد کار چالش انگیزی است. لذا برای نگهداری موز در فریزر بهتر است قبل از گذاشتن آن‌ها در فریزر، پوستشان را جدا نمایید. بسته به مصرف هر وعده خود موزها را در داخل کیسه پلاستیک بسته بندی نمایید و یا در طرف در بسته قرار دهید.

مدت زمان نگهداری موز در فریزر

مدت زمان نگهداری موزها در فریزر بین 2 الی 3 ماه است. بهتر است بر روی بسته بندی موزهای خود برچسب تاریخ را بزنید و نهایتا آن‌ها را بعد از 3 ماه مصرف نمایید.

نحوه یخ زدایی موز

اگر از موز برای درست کردن شیر موز یا درست کردن اسموتی می‌خواهید استفاده نمایید، نیازی به یخ زدایی وجود ندارد. ولی اگر برای مصرف و درست کردن کیک می‌خواهید از آن‌ها استفاده کنید، از شب پیش بهتر است آن را در یخچال قرار دهید، تا در دمای خنک و آرام از حالت منجمد خارج شود.

نگهداری موز در فریز؛ برای پخت

طریقه نگهداری موز در فریزر

اگر می‌خواهید از تکه‌های موز برای اسموتی‌ها یا پخت کلوچه استفاده کنید و همچنین اگر شما می‌خواهید از تکه‌های موز برای لای کیک و تزئین آ« استفاده کنید بهتر است موزهای خود را تکه و حلقه حلقه نمایید. سپس فریز کنید.

برای این کار ار یک سینی مسطح استفاده نمایید و تکه‌های موز را روی کاغذ روغنی  که بر روی سینی قرار دارند، بگذارید . سینی را به مدت 30 الی 45 دقیقه در فریزر قرار دهید، تا قطعات موز جامد شوند. بعد از آ«‌که تکه‌ها یموز منجمدشدند، آن‌ها را از داخل فریز بیرون آورید و داخل کیسه‌های فریزری به اندازه مصرف هر وعده خود قرار دهید. دقت کنید بعد از گذاشتن موزها در داخل کیسه‌های فریزری، هوای داخل آن‌ها را به خوبی بگیرید. نهایتا نیز بر روی هر کیسه تاریخ را درج نمایید.

طریقه درست کردن بستنی با موز منجمد

طریقه درست کردن بستنی موز

آیا می‌دانستید با موز یخ‌زده می‌توانید یک بستنی خوشمزه درست کنید. کافی‌ست موز منجمد را در داخل یک میکسر بریزید و هم بزنید بعد از نرم شدن آن 1 قاشق غذاخوری کره بادام زمینیو  1 قاشق چای خوری کاکائو نیز در صورت تماسل بریزید و دوباره به میزان 15 ثانیه هم بزنید. بستنی تهیه شده را بلافاصله بعد از درست کردن میل نمایید و طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید.

 برای نگهداری موز؛ به طور خلاصه

  • پس از خرید موزها را از کیسه فریزری بیرون آورید.
  • آن‌ها را دور از خورشید نگهداری نمایید.
  • در صورت رسیده نبودن موزها را بیرون از یخچال بگذارید تا رسیده شوند.
  • برای رسیدن سریع‌تر موزها آن‌ها در داخل یک کیسه کاغذی در کنار دیگر میوه‌هایی که از خود تولید گاز اتیلن می‌کنند قرار دهید. مانند سیب، گوجه فرنگی یا آووکادو
  • برای کاهش سرعت رسیدن موزها، ساقه‌های موز را با بسته بندی پلاستیکی بپوشانید.
  • بر روی موز نیمه استفاده کمی لیمو بپاشید و در ظرف پلاستیکی داخل یخچال بگذارید و نهایتا 2 روزه مصرف نمایید.
  • برای استفاده طولانی مدت از موز نیز، آن‌ها رادر داخل فریزر به مدت نهایتا 3 ماهه می‌توانید نگه داری نمایید.

امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. در صورت تمایل از تجارب خود در این خصوص برایمان در زیر کامنت بگذارید.  در جهت نگهداری مواد غذایی و میوه همچون انبه، ماهی و نان نیز مقالات مرتبطی وجود دارد که پیشنهاد می‌نماییم آن‌ها را نیز مطالعه نمایید:

 نگهداری انبه در فریزر

بهترین مکان برای نگهداری موز چیست؟

آنها را خنک نگه دارید و از نور خورشید محافظت کنید: موز باید در دمای حدود 12 درجه سانتیگراد نگهداری شود، زیرا اگر خیلی گرم باشد سریعتر می رسد.

آنها را در یخچال قرار دهید: اگر می خواهید موز را به درستی نگهداری کنید، می شود آنها را در یخچال نگهداری کرد.

همچنین کارشناسان ما در مجموعه صنایع برودتی برادران حقیقی، مشاوره رایگان در خصوص نگهداری میوه‌ها در اشل بزرگ به شما عزیزان توزیع کننده نیز می‌دهند. از جمله ساخت سردخانه میوه، تونل انجماد، راهنمایی برای خرید بهترین نوع سردخانه و دیگر موارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

ثبت سفارش و درخواست مشاوره رایگان

نوع درخواست