شماره تماس

051-38762118-19

کندانسور هوایی عمودی چیست؟

قبل از این که به طور کامل به کندانسور هوایی عمودی بپردازیم لازم است تا به‌طورکلی با سازوکار کندانسورها آشنا شوید. ما در صنایع با فرایندی به نام سیکل تبرید سروکار داریم. سیکل تبرید به فرایند سردکردن گفته می‌شود که یک سیال مانند گاز توسط یک سیال دیگر سرد می‌شود تا در موارد متعددی به کار رود.

مشخصاً از این فرایند برای خنک‌کردن قطعات صنعتی یا ساختمان‌ها استفاده می‌شود. به‌طورکلی فرایند سیکل تبرید به دو نوع کلی تقسیم می‌شود که یک نوع آن سیکل تراکمی است. سیکل تراکمی از چهار عنصر مختلف تشکیل شده که یکی از ساختارهای آن کندانسور است. در ادامه بیشتر با کندانسور و به‌ویژه یکی از انواع آن به نام کندانسور هوایی آشنا می‌شوید. برای خرید کندانسور هوایی عمودی از صنایع برادران حقیقی با ما تماس بگیرید.

طراحی کندانسور هوایی عمودی

در صنایع مختلف یک دستگاه مکانیکی به نام کمپرسور وجود دارد. در فرایند سیکل تراکمی مبرد ابتدا کمپرسور توسط یک محرک مانند موتور احتراق به گردش درمی‌آید. در این فرایند کندانسور، گاز متراکم شده در کمپرسور را خنک می‌کند و گرمای ایجاد شده توسط گاز را به محیط اطراف منتقل می‌کند. در نهایت گاز متراکم شده را به حالت مایع تبدیل می‌کند.

به‌طورکلی کندانسورها به دودسته تقسیم می‌شوند. کندانسورهای هوا خنک که داخل دستگاه را توسط فن و هوا خنک می‌کند. کندانسورهای آب خنک نیز وجود دارد که به‌وسیله آب فرایند خنک‌کردن را انجام می‌دهند. ما در این مقاله به کندانسورهای هوا خنک یا همان کندانسور هوایی می‌پردازیم.

جالب است بدانید که کندانسورهای هوایی نیز به سه دسته تقسیم می‌شوند. کندانسورهای v شکل، کندانسور تخت و کندانسور هوایی عمودی از انواع کندانسورهای هوایی محسوب می‌شوند که از نظر ساختار با یکدیگر تفاوت دارند. کندانسورهای عمودی اصولاً در موارد گوناگونی به کار می‌روند که به آن‌ها خواهیم پرداخت.

معمولاً پیش از طراحی کندانسورهای عمودی نکته‌ای که بسیار به آن توجه می‌شود، مدارهای گوناگون کندانسور است. زیرا این مدارها تأثیر به سزایی در تعیین میزان خنکی کندانسورها دارند. از همین رو تعداد مدارها، متراژ موردنیاز و نوع مدارهای تیوب کندانسور در طراحی آن‌ها اهمیت دارد.

 مشخصات فنی کندانسور هوایی عمودی

کندانسور هوایی عمودی

به‌طورکلی کندانسورهای هوایی در مدل‌های مختلفی ساخته می‌شوند. در ساختار کندانسورهای هوایی وسیله‌ای به نام کلکتور وجود دارد. کلکتور وسیله‌ای لوله‌ای شکل است که دارای چند خروجی است. آب در هرکدام از این خروجی‌ها می‌تواند به‌صورت یکسان جریان پیدا کند که در نهایت موجب خنک شدن می‌شود. به طور خلاصه می‌توان گفت که گاز متراکم داغ از کلکتور پایینی کندانسور وارد می‌شود.

در نهایت این گاز به‌صورت مایع و خنک از کلکتور بالایی خارج می‌شود. بدین ترتیب شاهد خنک شدن فضا هستیم. این خلاصه‌ای از فرایند کاری کندانسورهای هوایی عمودی است. از دیگر قطعات موجود در کندانسورهای عمودی می‌توان به تیوب‌ها اشاره کرد. با استفاده از تیوب‌های موجود در کندانسور، آب در مدت‌زمان بیشتری داخل آن باقی می‌ماند. در نتیجه حجم هوای خنک بیشتری می‌تواند از داخل کویل‌ها عبور می‌کند.

کویل‌ وسیله‌ای است که در کندانسورها وظیفه تبدیل حرارت را برعهده دارد. کویل ها دارای حجم و ظرفیت‌های مختلفی هستند. در نهایت همین امر باعث می شود علاوه بر خنک شدن گاز های متراکم، موجب باقی ماندن سرما در مدت زمان بیشتری  شود. از دیگر مشخصات موجود در کندانسورها می‌توان به فن‌های آکسیال اشاره کرد. این فن‌ها از جمله هواکش‌هایی هستند که هم در صنعت و هم در منازل امکان استفاده از آن‌ها وجود دارد. از این فن نیز در سیستم تهویه کندانسورهای عمودی به جهت کاهش دما استفاده می‌شود. بدنه کندانسورها نیز معمولاً از ورق گالوانیزه است.

اصولاً کندانسور هوایی عمودی به ترموستات مجهز هستند. همچنین از پلیمرهای رایج در دنیا به نام پلی‌پروپیلن استفاده می‌شود که قابل شستشو نیز هستند. در نهایت نیز باید بگوییم که معمولاً در ساختار آن‌ها از محافظ اضافه‌بار یا اورلود استفاده می‌شود. اورلود قطعه‌ای به جهت محافظت کندانسور از خطرات جانبی و سوختن است.

  کاربرد کندانسور هوایی عمودی

کاربرد-کندانسور-هوایی-عمودی

کندانسور هوایی عمودی در مقایسه با دیگر کندانسورهای هوایی در فضاهای کوچک و کم عملکرد بسیار بهتری دارند. به همین دلیل  از این نوع کندانسور در سردخانه‌ها استفاده می‌شود. همچنین از آن می‌تواند در جهت تهویه مطبوع در صنایع استفاده کرد. در واقع با استفاده از آن می‌توان هوای مکان‌های صنعتی را از هرگونه آلودگی پاک و هوای پاکیزه را جایگزین آن کرد.

از کندانسور در چیلرها نیز استفاده می‌شود. چیلر یا سردکن دستگاهی است که در جهت خنک‌کردن دستگاه‌های صنعتی دیگر به کار می‌رود. از چیلر در جهت خنک‌کردن هوای ساختمان و کارخانه‌های صنعتی نیز استفاده می‌شود. کولرهای گازی نیز از دیگر دستگاه‌هایی هستند که از سیستم کندانسور عمودی استفاده می‌کنند. از دیگر مواردی که کندانسور هوایی در آن به کار می‌رود می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:

  • داکت اسپلیت
  • آب‌سردکن
  • یخچال‌ها
  • پتروشیمی‌ها
  • خطوط تولید اسیدسولفوریک

کندانسور هوایی عمودی (Vertical air condenser) دارای مزایای گوناگونی هستند. می‌توان کندانسورهای عمودی را در ارتفاعات مختلف و در سطوح دشوار به‌راحتی نصب کرد. آن‌ها می‌توانند به‌سرعت فرایند سردکردن را انجام دهند. شایان‌ذکر است که دوام مناسب و تعمیر راحت نیز از دیگر مزایای کندانسورهای عمودی است.

قیمت کندانسور هوایی عمودی

کندانسورهای هوایی به سه دسته مختلف تقسیم می‌شوند که یکی از انواع آن‌ها کندانسور هوایی عمودی است. کندانسورهای عمودی معمولاً برای استفاده در فضاهای کوچک مناسب است. نکته حائز اهمیت در طراحی آن‌ها توجه به مدارهای گوناگون است. در ساختار کندانسورهای عمودی از قطعات مختلفی مانند کویل، کلکتور، فن آکسیال و… استفاده شده است. کندانسورهای عمودی را در موارد گوناگونی مانند سردخانه‌ها، چیلر، کولرهای گازی و … به کار می‌برند.

برای اطلاع از قیمت کندانسور هوایی عمودی با کارشناسان ما در تماس باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

ثبت سفارش و درخواست مشاوره رایگان

نوع درخواست