شماره تماس

051-38762118-19

کمپرسور یخچال چگونه کار می کند؟ (انواع موتور یخچال)

کمپرسور یخچال (Refrigerator Compressor) را باید قلب یخچال به حساب آورد؛ زیرا به کمک این بخش است که گاز مبرد به داخل اواپراتور هدایت شده و سپس دوباره بازگردانی می شود. در ادامۀ این مقاله از سردخانه، کمپرسور یخچالی (موتور یخچال) چیست قصد داریم شما را با نحوۀ عملکرد موتور یخچال و انواع آن آشنا کنیم.

جهت خرید انواع کمپرسور و مشاوره رایگان و آگاهی از قیمت‌ها کافی‌ست با کارشناسان ما در صنایع برادران حقیقی در ارتباط باشید.

 

کمپرسور یخچال چیست؟

در گذشته کمپرسور یخچال بیشتر از نوع کمپرسورهای پیستونی بود. امروزه و به خصوص در یخچال فریزرهای دوقلو و ساید بای ‌ساید، از کمپرسورهای اینورتر استفاده می شود که مصرف کم تری داشته و عملکرد بهینه تری نیز دارد.

آشنایی با عملکرد سیکل یخچال

برای تولید سرما در فضای یخچال ها از یک سیکل ترمودینامیکی ساده استفاده می شود که اجزای اصلی این سیکل عبارتند از: 

  • کندانسور  (condenser)  شبکه لوله ای پشت یخچال
  • اواپراتور (evaporator)  فضای سردخانۀ یخچال
  • کمپرسور (compressor)  موتور یخچال
  • لوله های اتصال و شیرهای اطمینان

سیکل یخچال

تولید سرما در یخچال با استفاده از یک گاز مبرد (فریون) و بهره بردن از قوانین ترمودینامیکی میعان و تبخیر انجام می شود. گاز فریون در داخل کمپرسور فشرده شده و تحت فشار زیاد به وسیلۀ لولۀ ورودی، به سمت اواپراتور پمپ می شود.

 این گاز در مسیر حرکت خود از بین شبکه لوله ای پشت یخچال عبور کرده، گرمای خود را از دست می دهد و به مایع تبدیل می شود. فریون مایع شده، پس از عبور از فیلتر گاز وارد اواپراتور می گردد. در اینجا، عنصر مبرد که گرمای خود را از دست داده و تمایل بالایی برای تبدیل شدن به گاز دارد، گرمای درون یخچال را جذب کرده و مجدداً به حالت بخار درمی‌آید. در نهایت فریون به وسیلۀ یک لوله برگشت به موتور یخچال یا همان کمپرسور یخچال برگردانده می شود. تکرار مکرر این سیکل باعث خنک شدن فضای درونی یخچال و پایین آمدن دمای آن می شود.

آشنایی با عملکرد کمپرسور یخچال

عملکرد-کمپرسور-یخچال

در یخچال های معمولی، کمپرسور یخچال معمولاً از نوع کمپرسور های پیستونی یا رفت و برگشتی هستند. در ساختمان این کمپرسورها از یک میل لنگ، سوپاپ و پیستون استفاده شده است. میل لنگ به کمک یک موتور آسنکرون به حرکت در آمده و سبب حرکت پیستون در داخل سوپاپ می شود.

عمل فشرده سازی گاز مبرد و همچنین مکش آن، به واسطۀ همین حرکت پیستون انجام می گیرد. در واقع، شکل عملکرد کمپرسورهای رفت و برگشتی شبیه به موتور اتومبیل هاست. با این تفاوت که در اینجا دیگر خبری از جرقه و انفجار نیست. گاز فریون در داخل کمپرسور فشرده شده و دمای آن بالا می رود.

سپس به واسطۀ همین فشار مسیر شبکه ای لوله ها را طی کرده و گرمای خود را از دست می دهد. برگشت فریون از بخش اواپراتور نیز به واسطۀ حرکت برگشتی پیستون است که داخل سوپاپ ایجاد خلأ کرده و باعث مکش گاز می شود. با ادامه مقاله کمپرسور یخچال چیست همراه ما باشید.

اجزای تشکیل دهنده کمپرسور یخچال مثل کمپرسور پیستونی هرمتیک شامل : میل لنگ، سیم پیچ، شاتون، روغن مخصوص، واشر، رینگ وغیره تشکیل شده است، هاهنگی و کارکرد این قطعات در کنار هم در نهایت باعث تولید سرما می شود. 

انواع کمپرسور های یخچال

  • پیستونی
  • دورانی
  • توربو کمپرسور
  • گوشواره ای 
  • محوری
  • مارپیچی

کمپرسور پیستونی

کمپرسور-پیستونی

همین طور که گفتیم در اغلب یخچال های قدیمی از کمپرسورهای پیستونی استفاده می شده است. عیب بزرگ کمپرسورهای پیستونی سر و صدای بالا و همچنین بازده عملکردی پایین آن است.

 امروزه در کنار کمپرسور های رفت و برگشتی استفاده از انواع دیگر کمپرسورها نیز متداول شده است. در ادامه مقاله کمپرسور یخچال چیست به معرفی کمپرسور های اینورتر پرداخته ایم.

کمپرسور های اینورتر (Inverter)

کمپرسور-های-اینورتر

نوع جدیدی از کمپرسور یخچال، کمپرسورهای اینورتر است. از این نوع کمپرسور در ساخت یخچال های مدرن امروزی مثل سایدبای‌سایدها استفاده می شود. مهم ترین دلیل استفاده از کمپرسورهای اینورتر در یخچال های امروزی، کاهش میزان مصرف انرژی است.

ضمن اینکه در این نوع از کمپرسورها دیگر خبری از سروصداهای اضافه نیست. در حقیقت مهم ترین بخشی که در یخچال های قدیمی تولید سروصدا می کرد، بخش میل لنگ و موتور آسنکرون بود که در اینجا حذف شده است.

نحوۀ عملکرد کمپرسورهای اینورتر مشابه موتورهای شتاب دهنده است. این کمپرسورها با استفاده از دوران بالا فشار مورد نیاز برای فشرده سازی گاز فریون را تولید کرده و آن را به سمت اواپراتور هدایت می کنند.

مزایای کمپرسورهای اینورتر نسبت به پیستونی

در کمپرسورهای معمولی عمل فشرده سازی گاز مبرد و مکش مجدد آن به صورت رفت و برگشتی صورت گرفته و قابل مدیریت نیست. ولی در کمپرسورهای اینورتر یخچال، به واسطۀ اینکه میزان قدرت موتور و میزان چرخش آن قابل کنترل است، با توجه به میزان نیاز ما کمپرسور شروع به کار کرده و گاز مبرد را فشرده می کند.

این اتفاق سبب می شود که در مواقعی که محیط اطراف یخچال خنک تر است، برای مثال در فصل های سرد سال، میزان مصرف انرژی در کمپرسورهای اینورتر کاهش یابد. نکتۀ دیگر اینکه در کمپرسورهای اینورتر، موتور یخچال هیچ وقت خاموش نمی شود. در واقع فقط سرعت دور کمپرسور است که تغییر می کند.

 در نتیجه دمای یخچال نیز حالت پایدارتری خواهد داشت. دربارۀ سروصدای کمتر کمپرسورهای اینورتر نیز توضیح دادیم. به خاطر حذف موتور آسنکرون از میزان صداهای اضافی یخچال نیز کاسته شده و دیگر خبری از یک مزاحم همیشگی نیست.

انواع برند کمپرسور یا موتور یخچال

  1. موتور یخچال دورین: کمپانی دورین بیش از 80 سال در عرصه تهویه فعالیت دارد. این کمپانی بر این باور است که محصولات ما می بایست همیشه کامل باشد و همواره با به کارگیری بهترین شیوه های علمی
  2. موتور یخچال دانفوس: دانفوس یک کمپانی لهستانی است و به جرات می توان گفت یکی از معروف ترین و بهترین برند کمپرسور یخچال و سیستم برودت می باشد. با صرفه جویی هر چه بیشتر در مصرف انرژی و بهره وری زیاد از رقبای این بازار برای کمپانی های همکار می باشد.
  3. موتور یخچال بیتز: گروه بیتزر از کمپانی های با سابقه در عرصه برودت و تهویه مطبوع است، 80 سال در این عرصه مشغول به ارائه محصولات و خدمات است.
  4. کمپرسور یخچال پانسونیک: شرکت پاناسونیک از قوی ترین ارائه کنندگان کمپرسور فن های با سرعت متغییر برای تامین کردن نیاز تولید کنندگان یخچال و فریزر است.

کمپرسور یخچال چینتامانی، ال جی، سامسونگ، هیمالیا، سکاپ، آرمان و کمپرسور یخچال ایرانی و تایلندی

قیمت کمپرسور یخچال

برای انتخاب و اطلاع از قیمت کمپرسور یخچال و یا انواع دیگر آن و ظرفیت متناسب با کاربرد مورد نظرتان، با شرکت صنایع برودتی برادران حقیقی تماس بگیرید.

 

خرید کمپرسور یخچال

جهت مشاوره و راهنمای خرید کمپرسور یخچال (خرید موتور یخچال) شما تنها کافی‌ست با شماره 09159171605 تماس بگیرید. کارشناسان خبره برادران حقیقی بهترین پیشنهاد ها را به شما خواهند داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

ثبت سفارش و درخواست مشاوره رایگان

نوع درخواست