شماره تماس

051-38762118-19

نگهداری لبنیات در فریزر چگونه است + 8 روش پیشنهادی

نگهداری-لبنیات-در-فریزر

لبنیات از جمله مواد غذایی است که هر روز باید در سبد غذایی شما وجود داشته باشد. زیرا حاوی موادی است که برای هر سن و سالی ضروری و مفید است. به همین منظور روش نگهداری لبنیات در فریزر بسیار مهم است. در این مقاله با نگهداری و فریز کردن لبنیات مانند: شیر گاو، شیر شتر، کره پاستوریزه، ماست، خامه، دوغ، سرشیر آشنا می شویم، با ما همراه باشید.

صاحبان توزیع کننده، برای طریقه نگهداری لبنیات در فریزر نیاز به تونل انجماد و سردخانه لبنیات دارند. گروه صنایع برادران حقیقی، با بیش از 30 سال تجربه در خدمت شما عزیزان است. برای مشاوره و خرید سردخانه با همکاران ما در تماس باشید. 

روش و مدت زمان نگهداری لبنیات در فریزر و سردخانه – روش انجماد لبنیات

روش-و-مدت-زمان-نگهداری-لبنیات-در-فریزر-و-سردخانه

می‌دانیم لبنیات بسیار مغذی، مفید و در عین حال حساس به ورود میکروبها و باکتری‌ها است. بنابراین باید شرایط برای نگهداری لبنیات در فریزر (Store Dairy Products) به گونه‌ای باشد که کمترین امکان رشد و تکثیر آلودگی‌ها در آن فراهم شود. پس روش‌های مختلفی برای نگهداری لبنیات بوجود آمده است. محصولات لبنیاتی مایع و پنیر باید بین دمای 2 تا 6 درجه سانتی گراد و محصولات بستنی و کره در شرایط انجماد حداقل 18- درجه سانتیگراد نگهداری بشوند.

سردخانه ها به منظور حفظ و نگهداری از مواد غذایی به کار می رود و با توجه به افزایش جمعیت و متقاضی تعداد سردخانه ها رو به افزایش است. چنان چه مواد غذایی با حجم زیاد در سرد خانه نگهداری شود از سردخانه صنعتی استفاده می شود. دو روش برای نگهداری لبنیات در سردخانه ها وجود دارد:

  • نگهداری لبنیات به صورت سرد (بالاتر از صفر درجه سانتیگراد)
  • نگهداری لبنیات به صورت یخ زده (زیر صفر درجه سانتیگراد)

در ادامه به انواع روش فریز کردن لبنیات می پردازیم:

 روش و مدت زمان نگهداری شیر گاو در فریزر

مدت-زمان-نگهداری-شیر-گاو-در-فریزر

چون شیر پایه اصلی همه ی لبنیات محسوب می شود پس مراقبت و نگهداری لبنیات در فریزر اهمیت بسیاری دارد. نکته ایی که در مورد شیر وجود دارد این است که میزان فساد و خراب شدن شیر بسیار بالا است. 

وقتی شیر یخ زده را گرم می کنید ناصاف می شود پس اگر می خواهید آن را مستقیما بنوشید فریز کردن آن ایده خوبی نیست. اگر شیر پرچرب را منجمد می‌کنید، پس از فریز کردن هنگام مصرف آن را خوب تکان بدهید تا چربی‌های ته نشین شده کاملا حل شوند.

درصورتی که بخواهید از شیر در آشپزی استفاده کنید شیر ذوب شده مفید است. مطمئن شوید که وقتی آن را یخ زدایی می کنید بگذارید برای چند ساعت در یخچال بماند. شیر پاستوریزه را حتماً در داخل یخچال بین 0 تا 4 درجه سانی گراد نگهداری کنید. شیرهای پاستوریزه، استرلیزه و هموژنیزه شده مدت 3 تا 6 ماه در فریزر قابل نگهداری می‌باشند.

طرز نگهداری سرشیر در فریزر

 در نگهداری لبنیات در فریزر، سر شیر نیز مانند شیر و خامه بیشترین ماندگاری را در یک نقطه خنک در یخچال دارند.با یک درب مناسب می توانید سرشیر را  برای طولانی تر نگهداری کنید. 

نگهداری شیر شتر در فریزر

نگهداری-شیر-شتر-در-فریزر

می توان برای نگهداری لبنیات در فریزر مانند شیر شتر فرآیند نشده، آن را در 7 درجه سانتی گراد به مدت 5 روز نگهداری کرد. از روز ششم باکتری ها شروع به زیاد شدن می کنند. شیر شتر با حرارت 65 درجه سانتیگراد به مدت 20 دقیقه پاستوریزه می شود و در 7 درجه سانتیگراد دست کم به مدت 22 روز نگهداری می شود. شیر خام در یخچال برای مدت 5 روز قابل نگهداری است و شیر پاستوریزه را می توان به مدت 3 هفته نگهداری کرد.

روش نگهداری ماست در فریزر

روش-نگهداری-ماست-در-فریزر

در نگهداری لبنیات در فریزر، نکته مهم این است که نگهداری ماست در فریزر باعث خرابی آن نمی شود و برای سلامتی مضر نیست، اما پس از انجماد زدایی بافت ماست دون دون و آبکی می‌شود. اگر می خواهید از آن برای آشپزی استفاده کنید، خوب است اما در غیر این صورت برای خوردن تنها نامناسب است.

سرد کردن ماست برای کم شدن اسیدی شدن و پایداری ماست ضروری است، این کار پس از بسته بندی در سردخانه در دمای کم و با تندی زیاد گردش هوا انجام می‌شود و کمینه 3 هفته در دمای 5 درجه سلسیوس آن را می‌توان نگه داشت.

روش نگهداری پنیر در فریزر

روش-نگهداری-پنیر-در-فریزر

امروزه پنیرهایی با ماندگاری طولانی وجود دارند که نیازی به گذاشتن پنیر در فریزر نیست. چنانچه شما یک پنیر سفت را در فریزر بگذارید ترد و خرد می شود. اما اگر یک پنیر نرم را در فریزر بگذارید رطوبت، سبک پنیر را کریستالی می کند. بنابراین کیفیت پنیر مصرفی را در فریزر خراب نکنید.

برای نگهداری لبنیات در فریزر، مانند پنیرهای نرم و تازه‌ مثل: کاتیج و پنیر خامه‌ای که آب زیادی دارند، می توان آنها را در دمای بیشینه 5 درجه سلسیوس به مدت 3 هفته نگه داشت. برای پنیرهای دیگر مانند پنیرهای رسیده، سرد کردن معمولا در طول نمک زنی و رسیدن آن انجام می‌شود که بسته به گونه پنیر از 8 تا 25 درجه سلسیوس دگرگون می‌باشد.

پنیرهای پیتزا و پنیرهای سفت خارجی بین 6 تا 8 ماه در فریزر قابل نگهداری هستند. پس پنیرهای نسبتا خشک در فریزر خیلی بهتر از پنیرهای نرم و آبدار باقی می‌مانند. البته بعضی از پنیرها را باید در فریزر نگهداری کرد که روی بسته این پنیرها به این موضوع اشاره شده است.

نگهداری کره پاستوریزه در فریزر

نگهداری-کره-پاستوریزه-در-فریزر

در نگهداری لبنیات در فریزر، کره‌ های بسته‌بندی شده دوباره باید در ورقه های آلومینیومی پوشانده شوند و سپس در فریزر قرار داده شود، مدت سالم ماندن و حفظ کیفیت کره در فریزر بین 4 تا 6 ماه است.

نگهداری لبنیات در فریزر ؛ خامه

نگهداری-لبنیات-در-فریزر-؛-خامه

خامه به‌ صورت نمک زده یا شکر زده به مدت 3 ماه در فریزر می تواند نگهداری شود. بافت خامه پس از انجماد زدایی و فریز کردن آن دون دون و آبکی می شود. پس از باز شدن خامه به آرامی آن را هم زده تا بافت نرم تری پیدا کند.

خامه ترش: فریز کردن این نوع خامه باعث تکه تکه شدن آن می شود. بنابراین شما می توانید آن را هم بزنید و از آن در آشپزی استفاده کنید ولی بعد از فریز کردن و انجماد، آن را به تنهایی نخورید.

خامه پاستوریزه: این خامه را باید در گستره دمایی 8 تا 12 درجه سلسیوس سرد کرده، سپس برای برای کره گیری، کمینه 24 ساعت در دمای 6 درجه سلسیوس می‌گذارند بماند و خامه پاستوریزه بسته بندی شده را می‌توان در دمای 5 درجه سلسیوس به مدت 7 روز نگه داشت.

نگهداری لبنیات در فریزر ؛ بستنی

نگهداری-لبنیات-در-فریزر-؛-بستنی

بستنی را در بسته‌بندی‌های مخصوص یا در ظروف نگهداری بستنی که در آنها خوب بسته شده باشد، به مدت 3 ماه می توان نگهداری کرد. اما بهتر است بسته‌بندی و یا ظروف بستنی را دوباره در کیسه‌های پلی‌اتیلنی قرار داده سپس، فریز کنید. دمای نگهداری بستنی باید زیر 18- درجه سانتیگراد باشد.

مسمومیت با لبنیات فاسد به خاطر عدم نگهداری لبنیات در فریزر

مسمومیت ناشی از مصرف لبنیات فاسد باعث بهم ریختن وضعیت گوارش افراد می شود. علائم آن تهوع، دل‌درد، دل‌پیچه و اسهال است و حتی ممکن است تا مراحل واکنشهای عصبی نیز برود.

تخریب بافت محصول، وجود بوی نامطبوع در آن، تغییر رنگ محصول، تورم بسته بندی، مخصوصاً در فرآورده های لبنی و همچنین تغییر طعم فرآورده از علائم فساد لبنیات است که نتیجه عدم نگهداری لبنیات در فریزر است.

نگهداری لبنیات در سردخانه لبنیات 

در انتها امیدوارم این مقاله ی نحوه منجمد کردن لبنیات و نگهداری و فریز کردن لبنیات برایتان مفید و کاربردی بوده باشد. لطفا در صورت تجربه متفاوت آن را برایمان در زیر کامنت نمایید و مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

اگر شما جزو توزیع‌کنندگان لبنیات هستید که می‌‍ خواهید لبنیات را به فروش برسانید و سود بیشتری کسب نمایید و نیاز به نگهداری لبنیات در فریزر دارید به سردخانه لبنیات نیز نیاز پیدا می کنید. در این خصوص با همکاران ما در صنایع برودتی برادران حقیقی تماس بگیرید. همکاران ما به صورت رایگان مشاوره جهت خرید بهترین نوع مدل سردخانه یا تونل انجماد را می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

ثبت سفارش و درخواست مشاوره رایگان

نوع درخواست