شماره تماس

051-38762118-19

نگهداری بادمجان در سردخانه

بادمجان بومی جنوب آسیاست و کشت آن در هندوستان به ۸۰۰ سال پیش از میلاد حضرت مسیح (ع) بر می گردد سپس این محصول به چین رسید و ۵۰۰ سال پیش از میلاد حضرت مسیح (ع) بود که نخستین کاربردهای بادمجان مورد توجه مردم چین قرار گرفت.

در قرون وسطی اسپانیا و در قرن پانزده میلادی فرانسه کشت بادمجان را آغاز کردند. در حال حاضر هم آسیا به خصوص کشورهای چین، هند و ایران تولیدکننده اصلی این سبزی هستند و ایتالیا، اسپانیا، رومانی، اوکراین و فرانسه نیز در رتبه های بعدی قرار دارند.

بهترین انتخاب

تازگی بادمجان مهم ترین نکته در کیفیت مطلوب آن است. بادمجان خوب کاملا سفت، یکدست وب دون لکه است و پوستی صاف، بنفش تیره و کاملا براق دارد.

یادتان باشد بادمجان های کوچک گوشتی نرم تر، پوستی نازک تر و دانه های کمتری دارند و چندان طعم تلخی نخواهندداشت.

سردخانه برودتی حقیقی

شرایط نگهداری

بادمجان در دمای محیط پس از ۲ روز کیفیت خود را از دست می دهد، اما در محیط سرد مانند قسمت جامیوه ای یخچال ماندگاری خوبی دارد و ۵ تا ۷ روز کاملا تازه می ماند.

البته نباید آن را در کیسه پلاستیکی نگه داشت زیرا حالت تعریق دارد. نگهداری طولانی مدت بادمجان باعث چروک شدن پوست و له شدن گوشت آن می شود و هضم مشکل تری خواهدداشت.

اگر قصد نگهداری بادمجان را در فریزر دارید می توانید آن را به دو نیم برش بزنید و به مدت ۵ دقیقه در آب جوش همراه با کمی آبلیمو بگذارید و پس از بسته بندی در کیسه های بدون منفذ، ۶ تا ۸ ماه در فریزر داشته باشید.

ایتالیایی ها روش جالبی برای نگهداری بادمجان دارند؛ بادمجان را به شکل برش های ضخیمی همراه با آبلیمو و عسل می پزند، سپس در روغن زیتون با مقداری سیر، ریحان و چاشنی هایی مانند گشنیز، چیلی و… می گذارند که ۴ تا ۶ هفته بدون فساد باقی می ماند.

گاهی نیز بادمجان را در بطری های شیشه ای حاوی روغن زیتون و سیر، ریحان و ادویه های فراوان کنسرو می کنند.


چه مکان‌هایی برای نگهداری بادمجان مناسب است؟

بادمجان را هیچگاه در کنار میوه هایی مثل خربزه، موز، سیب و دیگر میوه‌های تولید کننده اتیلن قرار ندهید. همین‌طور قرار دادن بادمجان در نور مستقیم خورشید ایده خوبی برای نگهداری دراز مدت نیست.

اگر بادمجان را از بازار خریدید احتمالا در بسته بندی پلاستیکی یا سلفون کشیده شده قرار دارد. اگر می‌خواهید بادمجان‌های شما تازه‌تر و زمان بیشتری بمانند از بسته پلاستیکی بیرون بیاورید.

هرچند به نظر می‌رسد با این کار بادمجان‌ها رطوبت خود را از دست می‌دهند اما از فساد زودهنگام و پوسیدگی جلوگیری می‌شود.

در طول فصل تابستان دمای آشپزخانه بسیار بالتر از حد انتظار می‌رود. شاید به نظر نیاید ولی دمای آشپزخانه در تابستان بالاتر از دمای بخش‌های دیگر خانه مانند اتاق خواب است. در چنین مواقعی ذخیره‌سازی بادمجان‌هایتان در کابینت و یا کمد ایده بهتری است.

کابینت همیشه محیط تاریک و خنکی است. مخصوصا کابینت‌های پایینی خنک‌تر هستند. در ذخیره‌سازی بادمجان در کابینت دقت کنید که آن‌ها را در محیط دربسته (بدون تهویه) قرار ندهید و کنار سیب‌زمینی و پیاز نگذارید.

بهترین مکان برای نگهداری بادمجان ، یخچال نیست. شاید عجیب باشد یا به نظر نرسد اما واقعیت این است. البته اگر خانه شما رطوبت و دمای بسیار بالایی دارد، مجبور هستید بادمجان‌ها را در یخچال نگهداری کنید.

بادمجان در یخچال چند روز ماندگاری دارد؟

بادمجان در دمای خنک سالم‌تر است. اگر می‌خواهید بهترین دما برای نگهداری بادمجان را بدانید، دمای ۵۰-۵۴ درجه فارنهایت بهترین دمای ذخیره سازی بادمجان است. این دما تقریبا معادل ۱۰ تا ۱۲ درجه سانتی‌گراد است.

در دمای یخچال بادمجان‌ها ۲ تا ۵ روز تازه می‌مانند. اما برای نگهداری طولانی‌تر بهتر است راه دیگری را انتخاب کنید. من یک کابینت تاریک و خنک را ترجیح می‌دهم.

چه روش‌های دیگری برای نگهداری طولانی مدت بادمجان وجود دارد؟

ترشی بادمجان و بادمجان کبابی برای فریز کردن دو روش بسیار بسیار مناسب برای نگهداری طولانی مدت بادمجان است. به نظر من در روش کباب کردن بادمجان بعد از فریز حتی کیفیت طعم آن بهتر می‌شود.

روش فریز کردن بادمجان به صورت غیر کبابی نیز ایده خوبی است.

حال شما به یک قابلمه بزرگ که برای جوشاندن آب مناسب باشد نیاز دارید. آب‌لیمو به این آب اضافه کنید – در حدود نصف فنجان آب‌لیمو برای هر چهار لیتر آب. شما همچنین به یک‌کاسه بزرگ که با آب و یخ پرشده نیاز دارید.

بعد از جوشاندن بادمجان‌ها، شما آن‌ها را در ظرف آب و یخ خواهید گذاشت.

وقتی آب شروع به جوشیدن کرد، بادمجان‌ها را داخل آن بریزید و بگذارید به مدت پنج دقیقه در آب جوش بماند.

وقتی این زمان به اتمام رسید به سرعت بادمجان‌ها را از آب جوش خارج کرده و داخل کاسه آب یخ قرار دهید تا به سرعت سرد شود. بادمجان‌ها را برای پنج دقیقه دیگر در آب یخ نگه‌دارید و سپس از آب خارج کرده و بگذارید تا خوب خشک شود.

حالا که بادمجان‌ها را جوشانده، سرد و خشک کرده‌اید، می‌توانید آن‌ها را داخل پلاستیک فریزر قرار داده و در فریزر منجمد کنید. اگر بادمجان‌ها به‌خوبی آماده شوند تا مدت شش ماه در فریزر به خوبی حفظ می‌شوند.

منابع:سایت علوم پزشکی

یکی از محصولات برجسته شرکت صنایع برودتی برادران حقیقی تونل انجماد اسپیرال می باشد.

تونل انجماد اسپیرال‬‎‬‎ صنایع برودتی برادران حقیقی

سرفصل [نمایش]
تونل انجماد اسپیرال (مارپیچی) یا اسپیرال فریزر یا دستگاه انجماد سریع مواد غذایی (اسپیرال فریزر)

تونل انجماد اسپیرال‬‎ موجب انجماد سریع محصولات غذایی و افزایش کیفیت مواد غذایی تولیدی و افزایش عمر ماندگاری آنها می شود.

این نوع تونل با ظرفیت انجماد از ۱۰۰ کیلوگرم در ساعت تا ۳۰۰۰ کیلوگرم در ساعت و بیشتر ساخته میشوند .

این نوع تونل ها عمدتا بصورت پیوسته و در خط تولید برای انجماد فوری محصولات زیر بکار میروند.

انواع طیور از جمله قطعات مرغ و جوجه، پاته و فیله مرغ، مرغ سوخاری و سایر محصولات گوشت قرمز نظیر پاته گوشت، قطعات گوشت، میت بال، همبرگر خام و محصولات مشابه

یکی از قدیمی ترین و کاربردترین روشهای نگهداری مواد غذایی انجماد است.

با پیشرفت علم و تکنولوژی و ظهور فرآیندهای انجماد ترکیبی امر نگهداری مواد غذایی به صورت طولانی مدت، آسان تر شده است و باعث افزایش مدت زمان نگهداری مواد غذایی شده است.

تونل انجماد، IQF، سردخانه زیر صفر و تمهیدات مشابه باعث شده است مواد غذایی به صورت طولانی مدت قابل نگهداری باشند. در اینجا توضیحاتی در مورد سردخانه انجماد سریع ارائه می‌گردد.

شرایط نگهداری هر محصول متفاوت است و هر محصول باید به گونه ای نگهداری شود که طراوت ،طعم، ایمنی سلامت و کیفیت ظاهری و خواص مغذی خود را از دست ندهد.

در بعضی از محصولات باید با تمهیداتی فرآیندهای شیمیایی و متابولیکی را تا حد امکان به تعویق انداخت و یا شرایط خاص مورد نظر را فراهم آورد.

در ایران تونل های انجماد ترکیبی و خط های IQF کاربردی هستند و استفاده فراوان دارند.

بارکد صنایع برودتی برادران حقیقی
بارکد صنایع برودتی برادران حقیقی


یک پاسخ

  1. سلام ممنونم از اطلاعت بسیار مفیدتون، یک سوال داشتم چرا بادمجان کلاهکش از تنه جدا میشه؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

ثبت سفارش و درخواست مشاوره رایگان

نوع درخواست