شماره تماس

051-38762118-19

تفاوت چیلر جذبی و تراکمی (مقایسه چیلر جذبی و تراکمی)

تفاوت بین چیلر جذبی و تراکمی

تفاوت چیلر جذبی و تراکمی چیست؟ مزایا و معایب چیلر جذبی و تراکمی چیست؟ تفاوت قیمتی ما بین چیلرهای جذبی و تراکمی چه مقدار می‌باشد؟
اساسا این‌گونه سوالات در هنگام خرید چیلر، از سوی مشتریان صنایع برادران حقیقی به وفور پرسیده می‌شود. از آن‌ رو در این مقاله می‌خواهیم تمامی سوالات مربوط به تفاوت چیلر های جذبی و تراکمی را خدمتتان پاسخ‌گو باشیم تا بتوانید بسته به شرایط محیطی و کاربرد خود بهترین نوع چیلر را برای خود برگزینید.

جهت مشاوره رایگان برای انتخاب و خرید چیلر هم چنین ساخت سردخانه تماس بگیرید.

 

 

همانطور که در مقاله چیلر چیست گفت شد، چیلرها به منظور سرد کردن محیط یا سرد کردن سیستم های صنعتی مورد استفاده هستند. در واقع با تولید آب سرد و انتقال آن به فن کویل یا هواساز باعث سرمایش محیط ساختمانی، اداری، تجاری، ورزشی، پاساژها می‌شوند.

بر اساس سیکل تبرید، نوع چیلرها به دو دسته چیلر تراکمی و چیلر جذبی تقسیم می‌شوند. که در ادامه به تفاوت چیلر جذبی و تراکمی خواهیم پرداخت.

چیلر جذبی چیست؟

چیلر جذبی طی یک سیکل همیشگی به عنوان سیکل جذبی کار می کند. و با استفاده از منابع گرمایی مانند بخار داغ یا شعله مستقیم گاز ، آب را سرد می کند، و به واحدهای ساختمانی مانند فن کویل یا هواساز یا واحدهای صنعتی ، جهت خنک کاری ارسال می کند.

تفاوت چیلر جذبی تک اثره و دو اثره در چیست؟

چیلر جذبی تک اثره، گرما را از آب چیلد ساختمان جذب می کند که شامل 4 سطح حرارتی اواپراتور، ابزوربر، کندانسور و ژنراتور است. در چیلر های جذبی تک اثره مبرد آب مقطر است که به وسیله تبخیر و سپس تقطیر گرما را جذب می کند. چیلر جذبی تک اثره دارای دو قسمت با کنترل وکیوم بالا و پایین است.

از موارد تفاوت چیلر جذبی و تراکمی این است که در چیلر جذبی دو اثره، احیای محلول با استفاده از 2 ژنراتور جدا و در 2 فشار و سطح انرژی مختلفی انجام می شود. در ژنراتور اول، محلول تا درجه حرارت بالای 165 گرم شده و به غلظت مناسب می رسد. سپس به جای ارسال مستقیم بخار به کندانسور ابتدا از آن به طور غیر مستقیم در ژنراتور سطح دوم استفاده می شود و به جهت احیای محلول از گرمای آن در دمای پایین تر استفاده می کنند.

جدول مقایسه چیلرهای جذبی و تراکمی

مشخصات چبلر تراکمی چیلر جذبی
روش کار بخار مبرد فشرده شده مبرد جذب و گرم می‌شود.
نوع انرژی که عرضه می‌شود منبع تغذیه مکانیکی کمپرسور با استفاده ار تامین انرژی گرم به ژنراتور
کا ورودی مورد نیاز و لازم فشرده سازی در ابتدای کار بیشتر ملزوم است انرژی مکانیکی مورد نیاز برای اجرای پمپ کمتر لازم است
ضریب عملکرد زیاد – تقریبا 3 کم – تقریبا 0.6
ظرفیت برای تک کمپرسور حداکثر 1000 تن ممکن است بالای 1000 تن برسد
سر و صدا زیادتر از جذبی نسبت به چیلر تراکمی آرام
نشت به دلیل فشار زیاد، نشت بیشتری دارد تقریبا نشتی ندارد
هزینه های عملیاتی بیشتر (به دلیل کار کمپرسور)  کمتر
مبرد مناسب  R-12 آمونیاک

تفاوت چیلر جذبی و تراکمی (فرق چیلر جذبی و تراکمی)

به صورت موردی می‌خواهیم تفاوت چیلر جذبی و تراکمی (The difference between absorption and compression chillers) را برایتان در زیر مطرح نماییم تا در انتها بتوانید انتخاب مناسبی داشته باشید. قبل از آن با توجه به تصویر زیر به راحتی و به صورت خلاصه شده می توانید تفاوت این دو چیلر را متوجه شوید.

 

  1. مقایسه مصرف برق چیلر جذبی و تراکمی

    چیلرهای تراکمی، منبع تغذیه انرژی آن‌ها برق می‌باشد ولی چیلرهای جذبی عمدتا گاز است. در واقع به دلیل وجود کمپرسور در چیلرهای تراکمی، مصرف برق آن‌ها زیاد است. زیرا کمپرسورها فقط با برق کار می‌کنند.
    لذا مصرف برق چیلر تراکمی نسبت به جذبی بسیار بالا می‌باشد.

  2. مقایسه چیلر جذبی و تراکمی؛ اشغال فضا

    مقایسه چیلر تراکمی و جذبی
    یکی از تفاوت‌ های بارز، چیلر های جذبی و تراکمی، میزان فضای اشغالی آن‌هاست. برای چیلر های جذبی نسبت به تراکمی با توان یکسان، فضای بیشتری را باید در نظر گرفت. زیرا چیلرهای جذبی مساحت و ارتفاع بیشتری در توان یکسان نسبت به تراکمی اشغال می‌کنند.
    در واقع از نظر مساحتی حدودا 40 تا 60 درصد و از لحاظ ارتفاعی، حددا 2 تا 3 متر بلند می‌باشند. در نتیجه قبل از تصمیم برای خرید به فضای موتورخانه و اندازه و مساحتی که می‌توانید برای گذاشتن چیلر در نظر بگیرید، توجه نمایید.

  3. تفاوت چیلر جذبی و تراکمی؛ هزینه‌های تمام شده ساختمان

    همانطور که گفته شد ابتدا باید به میزان فضایی که در موتورخانه می‌توانید برای چیلر در نظر بگیرید توجه کنید. یکی از موارد تفاوت چیلر جذبی و تراکمی این است که چنانچه چیلر انتخابی شما از مساحت موتورخانه بزرگتر باشد، مجبور خواهید شد از فضای پارکینگ مسکونی یا تجاری، اداری را برای این امر اشغال نمایید که منجر به افزایش هزینه های تمام شده شما برای ساختمان خواهد شد.
    در نظر بگیرید که با انتخاب چیلر تراکمی هوا خنک فضای موتورخانه شما دیگر اشغال نخواهد شد، زیرا این‌گونه چیلرها باید در فضای باز همچون پشت بام نصب شوند.
    حتی چیلرهای تراکمی آب خنک، به مراتب نصبت به چیلرهای جذبی، ابعادشان کوچک‌تر است و میزان فضایی که در موتورخانه برای خود اختصاص می‌دهند کمتر است.

  4. تفاوت چیلر های جذبی و تراکمی؛ تولید صدا

    چهارمین تفاوت چیلر جذبی و تراکمی، در میزان صدای تولیدی تجهیزات آن‌هاست. از آن‌جا که میزان قطعات مکانیکی چیلر های جذبی نسبت به تراکمی کمتر است، ارتعاش و صدای کمتری را تولید می‌کنند.
    البته نکته قابل ذکر این است که چیلرهای تراکمی از آنجا که در فضای باز یا موتورخانه قرار می‌گیرند، میزان صدای تولیدی آن‌ها به داخل ساختمان راه پیدا نمی‌کند.

  5. تفاوت چیلر تراکمی با جذبی؛ وزن

    در توان برابر، چیلرهای جذبی از آنجا که ابعاد بزرگتری نسبت به چیلرهای تراکمی دارند؛ در نتیجه وزن بالاتری را نیز به خود اختصاص می‌دهند. از این رو باید توجه داشته باشید که اگر انتخاب شما چیلرهای حذبی می‌باشد، زیر ساخت‌هایی مکانی که در آن قرار می‌گیرد محکم باشد.

  6. تفاوت چیلر جذبی و تراکمی؛ ضریب عملکرد (COP)

    چیلر جذبی و تراکمی cop متفاوتی را دارند. یکی از مهترین عوامل در مقیاس بین چیلرهای جذبی و تراکمی، ضریب بازدهی آن‌ها می‌باشد. ضریب عملکرد به انگلیسی(Coefficient OPerforjmance) در واقع میزان راندمان مصرف انرژی را به شما نشان می‌دهد. چیلرهای تراکمی نسبت به جذبی بین 3 الی 6 برابر ضریب عملکرد بیشتری را دارا هستند.

  7. از آنجا که ضریب عملکرد چیلرهای جذبی 3/1 چیلرهای تراکمی می‌باشد، مقدار انرژی مصرفی مورد نیاز آن‌ها نیز برای تولید سرمایش به همین میزان پایین‌تر است و این یکی از تفاوت های اصلی چیلر جذبی نسبت به تراکمی می‌باشد.
    امروزه برای کاهش مصرف انرژی چیلرهای تراکمی، از آیس بانک و سیستم های کنترل هوشمند استفاده می‌شود. این سیستم‌ها به‌شدت بر روی مصرف انرژِ چیلرهای تراکمی تاثیر گذارند.
  8. مقایسه قیمت چیلر جذبی و تراکمی

    مقایسه چیلر جذبی و تراکمی
    در توان و ظرفیت یکسان، هزینه خرید چیلرهای جذبی نسبت به تراکمی بسیار زیاد است. به طوری‌که می‌توان گفت که برای چیلرهای جذبی غیر شعله مستقیم برابر با 50 درصد و مستقیم برابر با 100 درصد نسبت به چیلرهای آبی خنک می‌باشد.
    البته اگر قصد خرید چیلرهای جذبی را دارید باید بدانید که این مدل چیلر نسبت به تراکمی یک سری هزینه‌های سربار دیگر را به همراه دارد که عبارت است از:
    – هزینه حمل و نقل بیشتر
    – هزینه نصب و راه اندازی سنگین‌تر
    – نیاز به داشتن فضای متورخانه بزرگ‌تر
    – زیر ساخت‌های محکم و ساخت فوندانسیون و شاسی

  9. تفاوت چیلر جذبی و تراکمی؛ مصرف آب

    چیلرهایی که نیاز به برج خنک کننده دارند، اساس کارشان بر مبنای تبخیر است. لذا نیاز به مصرف آب دارند.
    در ظرفیت یکسان به ترتیب مصرف آب این چیلرها بالاتر است: چیلر جذبی تک اثره، دو اثره و سپس چیلر تراکمی آب خنک

  10. تفاوت چیلر جذبی و تراکمی؛ ماده مبرد

    از تفاوت چیلر جذبی و تراکمی می توان به ماده مبرد ان‌ها اشاره کرد. همانطور که می‌دانید فریون های چیلرهای تراکمی، کلرو فلوور کربن می‌باشد. متاسفانه این فریون ها تاثیر منفی بر روی محیط زیست و لایه ازون را دارند. این در حالی‌است که، چیلرهای جذبی، ماده مبرد آن‌ها آب است و ضرری برای محیط زیست به همراه ندارند.

  11. البته نکته قابل ذکر در این‌جا این است که، چیلرهای جذبی جهت تامین انرژی از گرما استفاده می‌کنند. و خود این آن باعث افزایش گرمایش جهانی می‌شود. در این‌خصوص حتما باید با استفاده از کارشناس خبره، این سیستم ها نگهداری و تنظیم شوند، زیرا با تنظیم غیر اصولی این گرمایش بیشتر از قبل مصرف می‌گردد.
    توجه داشته باشید، چیلرهای جذبی از آمونیاک برای مبرد خود استفاده می‌کنند. این گاز در صورت نشر بسیار سمی و خطرناک و حتی مرگ آفرین است.
  12. مقایسه چیلرهای جذبی و تراکمی؛ تعمیرات و نگه‌داری

    تفاوت چیلر جذبی و تراکمی
    یکی ازمهم ترین تفاوت چیلر جذبی و تراکمی، آن است که چیلرهای تراکمی از کمپرسور استفاده می‌کنند. از آنجا که کمپرسور یک قطعه حیاتی‌ست و گران قیمت و خرابی آن اثر مستقیم بر دیگر اجزا دارد، نیاز به نگهداری و تعمیرات به‌صورت دوره‌ای دارد.

  13. تفاوت چیلر جذبی و تراکمی؛ توان مصرفی

    در چیلرهای تراکمی اگر بخواهید ظرفیت تبرید را افزایش دهید، توان کمپرسور نیز افزایش می‌یابد در صورتی‌که در سیستم‌ها تبرید جذبی زما‌نی‌که ظرفیت تبرید افزایش یابد، در پمپ تغییر خاصی نیاز نیست.

  14. تفاوت چیلر جذبی و تراکمی؛ تجهیزات

    اصلی ترین تفاوت چیلر جذبی و تراکمی وجود کمپرسور در چیلرهای تراکمی است.

  15. تفاوت چیلر تراکمی با جذبی؛ اقلیم هوایی

    چیلرهای تراکمی قابلیت نصب در همه نقاط کشور را دارند ولی چیلرهای جذبی برای مناطق مرطوب مثل شمال و جنوب ایران مناسب نیستند. مواردی از تفاوت چیلر جذبی و تراکمی را در این مقاله توضیح دادیم.

مزایا و معایب چیلر جذبی و تراکمی چیست؟

نهایتا برای آن‌که بدانید چیلر جذبی بهتر است یا تراکمی، باید متناسب با شرایط موقعیت مکانی و شرایط آب و هوایی، فضا و میزان بودجه تصمیم بگیرید چیلر تراکمی برایتان مناسب تر است یا جذبی. شایان ذکر است برای مصارف خانگی چیلرهای تراکمی و برای مصارف صنعتی بزرگ چیلرهای جذبی مناسب تر اند.

بسته به موارد مطرح شده در مقاله تفاوت چیلر جذبی و تراکمی کارشناسان ما بهترین مشاوره در جهت خرید چیلر به شما عزیزان خواهند داد. کافی‌ست جهت مشاوره رایگان با کارشناسان صنایع برودتی برادران حقیقی تماس بگیرید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

ثبت سفارش و درخواست مشاوره رایگان

نوع درخواست