شماره تماس

051-38762118-19

معرفی انواع سردخانه اهواز

سردخانه اهواز

یکی از روش‌های قدیمی برای نگهداری مواد غذایی در طولانی مدت استفاده از سردخانه است. سردخانه‌ها این امکان را برای ما به وجود آورده‌اند که بتوانیم در تمام فصول سال به انواع مواد غذایی دسترسی داشته باشیم. در این مطلب قصد داریم تا شما را با انواع سردخانه اهواز بیشتر آشنا کنیم و به بررسی ویژگی‌های هر کدام از آن‌ها بپردازیم. جهت خرید و استعلام قیمت همچنین مشاوره رایگان با کارشناسان سردخانه حقیقی در ارتباط باشید.

 

آشنایی با انواع سردخانه اهواز

سردخانه اهواز مکانی است که در آن تمام تجهیزات لازم برای نگهداری محصولات مختلفی مانند سبزیجات، مواد غذایی، گوشت، انواع گل و گیاه و… وجود دارد. سردخانه‌ صنعتی و بزرگ معمولا دو مداره هستند؛ به این معنی که دو سالن مجزا در آن‌ها وجود دارد که دما در یکی از آن‌ها بالای صفر است و در سالن دیگر دمای هوا چندین درجه زیر صفر است. انواع سردخانه اهواز را می‌توان به دو دسته کلی تقسیم‌بندی کرد.

  • سردخانه‌های متحرک: این سرد خانه‌ها به شکل اتاقک‌هایی ساخته می‌شوند که تجهیزات برودتی در آن‌ها وجود دارد و می‌توان آن‌ها را به وسیله کامیون و تریلی جا به جا کرد. در سردخانه‌های متحرک از گاز فریون برای کنترل دما استفاده می‌شود. این نوع سرد خانه‌ها برای جا به جایی مواد غذایی از شهری به شهر دیگر کاربرد دارند.
  • سردخانه‌های ثابت: برخلاف سردخانه‌های متحرک این نوع سرد خانه‌ها قابلیت جا به جایی ندارند. سرد خانه‌های ثابت شامل ساختمان‌هایی هستند که در آن تجهیزات و لوازم برودتی مخصوصی برای کنترل دما و رطوبت هوا وجود دارد. همچنین نحوه کار این سرد خانه‌ها با سردخانه‌های متحرک تفاوت زیادی دارد.

انواع سردخانه‌های ثابت در اهواز

سردخانه‌های ثابت به پنج دسته تقسیم می‌شوند که در ادامه به بررسی تفاوت‌های آن‌ها می‌پردازیم.

  • سردخانه‌های تولیدی: این نوع سرد خانه‌ها برای نگهداری محصول خاصی ساخته می‌شوند. به‌ عنوان مثال برخی از سردخانه‌های تولیدی مخصوص نگهداری گوشت هستند و در برخی از آن‌ها فقط محصولات کشاورزی نگهداری می‌شود. در سرد خانه‌های تولیدی می‌توان انواع مواد غذایی را برای دو تا نه ماه نگهداری کرد.
  • سردخانه‌های ذخیره‌ای: سردخانه‌های ذخیره‌ای در نزدیکی محلی که مواد غذایی تولید می‌شوند، قرار دارند و از آن برای انبار کردن محصولات مختلف استفاده می‌شود. در این نوع سرد خانه‌ها معمولا محصولات مختلف را به صورت همزمان نگهداری نمی‌کنند.
  • سردخانه توزیعی: عمده‌فروشی‌ها برای نگهداری مواد غذایی که ممکن است در دمای معمولی فاسد شوند از سردخانه‌های توزیعی استفاده می‌کنند. این سردخانه‌ها ظرفیت محدودی دارند و هزینه ساخت آن‌ها نیز به همین دلیل پایین‌تر است.
  • سردخانه ترانزیتی: به سرد خانه‌هایی که در نزدیکی گمرک قرار دارند سردخانه‌های ترانزیتی می‌گویند. در این سردخانه‌ها محصولاتی که قرار است به خارج از کشور صادر شوند و یا محصولاتی که باید به کشور وارد شوند را برای مدت کوتاهی نگهداری می‌کنند.
  • سردخانه اختصاصی: ظرفیت سرد خانه‌های اختصاصی کمتر از بیست و پنج تن است و معمولا از آن برای نگهداری مواد غذایی مورد نیاز برای هتل‌ها، رستوران‌ها و بیمارستان‌ها استفاده می‌کنند.

برای نگهداری مواد غذایی در سردخانه اهواز باید به چه نکاتی توجه کرد؟

مواد غذایی مختلف طول عمر متفاوتی دارند و برای جلوگیری از فاسد شدن آن‌ها باید به عوامل مختلفی توجه کرد. برخی از عوامل تاثیرگذار در نگهداری مواد غذایی عبارت‌انداز:

  • دمای مناسب: برای نگهداری محصولات مختلف باید دمای سردخانه‌ها را بر اساس جداول استانداردی که دمای نگهداری انواع مواد غذایی را نشان می‌دهد تنظیم کرد تا هیچ گونه تغییر نامطلوبی در کیفیت محصولات به دلیل نگهداری در دمای نامناسب به وجود نیاید.
  • تنظیم رطوبت هوا: یکی از عوامل مهم دیگری که در حفظ شادابی و طراوت محصولات مختلف به خصوص میوه و سبزیجات نقش دارد، رطوبت نسبی هوای داخل سردخانه اهواز است. درجه رطوبت سردخانه اهواز نباید کمتر از هشتاد و پنج درجه باشد در غیر این صورت رطوبت میوه‌ها و سبزیجات از بین می‌رود و ظاهری چروکیده به خود می‌گیرند.
  • گردش هوا: نحوه چیدن بسته‌های مواد غذایی در سرد خانه‌ها نیز از اهمیت زیادی برخوردار است؛ زیرا هوا باید به طور یکسانی در اطراف مواد غذایی گردش داشته باشد تا برای مدت بیشتری سالم بمانند.
  • مدت نگهداری محصولات: محصولات غذایی مختلف را فقط برای مدت زمان معینی می‌توان در سردخانه‌ها نگهداری کرد و اگر آن‌ها بیش از اندازه در سرد خانه‌ها بمانند، فاسد می‌شوند و دیگر قابل استفاده نیستند.

چه محصولاتی را می‌توان در سردخانه اهواز نگهداری کرد؟

چه محصولاتی را می‌توان در سردخانه اهواز نگهداری کرد؟

تمام محصولاتی که فاسدشدنی هستند مانند مواد غذایی، مواد شیمیایی و داروها را می‌توان در سردخانه اهواز نگهداری کرد. با این حال اکثر سردخانه‌ها برای نگهداری محصولات غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بهتر است بدانید که مواد غذایی مختلف باید در شرایط متفاوتی نگهداری شوند. به عنوان مثال انواع گوشت، بستنی و کره را در سردخانه‌های زیر صفر که دارای تونل انجماد هستند نگهداری می‌کنند. اما برای نگهداری سبزیجات، میوه‌ها و خشکبار باید از سردخانه‌هایی با دمای بالای صفر استفاده کرد.

آشنایی با نحوه کار سردخانه‌ها

آشنایی با انواع سردخانه اهواز

در حال حاضر برای ساخت سردخانه‌های صنعتی از دستگاه‌های تراکمی استفاده می‌شود. در این دستگاه‌ها گاز مبرد با قرار گرفتن تحت‌فشار زیاد به مایع تبدیل می‌شود. مایع مبرد بر اثر کاهش فشار سرد شده و این سرما باعث کاهش دمای سردخانه‌ها می‌شود. به تدریج مایع مبرد سرمای خود را از دست می‌دهد و دوباره به گاز تبدیل می‌شود. بهتر است بدانید که مواد غذایی قبل از وارد شدن به سردخانه اهواز، به بخشی به نام پیش سردکن منتقل می‌شوند. این بخش به کم کردن دمای اولیه محصولات کمک می‌کند. برای اینکه بتوان محصولات مختلف را برای مدت زمان طولانی‌تری نگه‌داری کرد از کمپرسور آمونیاک استفاده می‌شود.

این کمپرسور برودت مورد نیاز سردخانه‌ها را فراهم می‌کند. نحوه کار کمپرسور به این صورت است که گاز آمونیاک را با فشار زیادی به کندانسور منتقل می‌کند. به تدریج با کاهش فشار گاز آمونیاک، دمای آن نیز کاهش پیدا کرده و تبدیل به یک ماده سرد می‌شود. این مایع در حین عبور از شیر انبساط با کاهش فشار روبه رو می‌شود. در این هنگام مایع مبرد وارد اوپراتور تبادل حرارتی شده  و آمونیاک را دوباره به گاز تبدیل می‌کند. این فرآیند بارها تکرار می‌شود تا دمای هوای سردخانه اهواز به حد مطلوب برسد.

ساخت سردخانه در اهواز

انواع مختلفی از سردخانه‌ها وجود دارد که هر کدام از آن‌ها برای نگهداری محصولات خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور کلی می‌توان گفت تمام محصولاتی که نگهداری آن‌ها در دمای پایین باعث افزایش طول عمر آن‌ها می‌شود را می‌توان در سردخانه‌ اهواز نگهداری کرد.

همچنین جدول‌های استانداردی وجود دارد که شرایط نگهداری مواد غذایی مختلف در آن‌ها نوشته شده است و مسئولان سردخانه‌ها ملزم به اجرای این دستورالعمل‌ها هستند. و همچنین برای اطلاع از قیمت سردخانه اهواز و ساخت سردخانه در اهواز با کارشناسان ما در صنایع برادران حقیقی تماس بگیرید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

ثبت سفارش و درخواست مشاوره رایگان

نوع درخواست