شماره تماس

051-38762118-19

تونل انجماد و کاربردهای آن

تونل انجماد یک سالن با قدرت سرمازایی بالا و در حدود منفی ۳۰ تا ۶۰ درجه سانتی‌گراد است. از این تونل‌ها می‌توان برای منجمد کردن محصولات گوناگونی از جمه مواد غذایی و میوه‌جات استفاده کرد. سبزیجات، گوشت، آبمیوه و محصولات دریایی در این تونل‌ها بدون افت کیفیت منجمد شده و بافت و کیفیت اولیه خود را حفظ می‌کنند. برای منجمد کردن مواد غذایی روش‌های متعددی وجود دارد که تونل‌های انجماد یکی از این روش‌ها محسوب می‌شوند. این روش انجماد سریع مزایایی نسبت به روش‌های آهسته انجماد دارد که در طول مقاله با آن‌ها آشنا می‌شوید.

تونل انجماد

انجماد و تاثیر آن بر کیفیت مواد غذایی

انجماد مواد غذایی همواره یکی از دغدغه‌های بشر بوده است.  با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، فرایندها و روش‌های متفاوتی برای نگهداری از مواد غذایی در اختیار قرار گرفته است. عوامل زیادی از جمله سرما، گرما، رطوبت، خشکی و باکتری‌ها و قارچ‌ها همگی در فساد مواد غذایی نقش بسزایی دارند. از همین‌رو استفاده از تکنیک انجماد یکی از آسان‌ترین و منطقی‌ترین راه‌های نگهداری مواد غذایی برای یک مدت مشخص به شمار می‌رود. در واقع انجماد موادغذایی، کیفیت و زمان نگهداری محصولات متفاوت را بالا برده و از این طریق دیگر مجبور به تحمل ضرر و زیان فاسد شدن مواد غذایی نخواهیم بود.

در واقع بر خلاف تصور عموم انجماد سبب کشته شدن میکروب‌های مواد غذایی نمی‌شود؛ بلکه با کند کردن عمل میکروارگانیسم‌ها بر کیفیت مواد غذایی تاثیر گذاشته و از خراب شدن آن‌ها جلوگیری می‌کند. روش‌های متعددی برای انجماد وجود دارد؛ مواد غذایی را می‌توان به روش‌های آهسته و یا سریع منجمد کرد. در روش آهسته، مواد غذایی را در فضایی با دمای پایین قرار می‌دهند تا آرام منجمد شود اما در انجماد سریع روش‌های متفاوتی برای این عمل وجود دارد که یکی از آن‌ها با عنوان تونل‌های انجماد شناخته می‌شود.

تونل انجماد؛ روشی برای انجماد سریع

همان‌طور که کمی پیش‌تر گفتیم، در انجماد سریع روش‌های متفاوتی وجود دارد؛ به عنوان مثال محصول را به صورت مستقیم با ماده منجمد کننده تماس می‌دهند و یا از طریق تماس غیر مستقیم محصول مورد نظر با ماده انجماد کننده این اقدام را انجام می‌شود. یکی‌دیگر از روش‌های انجماد سریع، عبور جریان هوای بسیار سرد است؛ از آنجایی که عبور این جریان بسیار شدید هوای سرد درون یک تونل مخصوص انجام می‌گیرد، به آن تونل انجماد گفته می‌شود. این روش انجماد سریع به صورت اختصاری با نام iqf  نیز شناخته می‌شود.

تونل انجماد

تونل iqf چه مزایایی دارد؟

یکی از مشکلاتی که ممکن است انجماد برای مواد غذایی به وجود بیاورد، تشکیل کریستال‌های بزرگ یخی بر روی محصولات است. یکی از مزایای انجماد به روش تونل، کم بودن زمان مورد نیاز است. انجماد سریع و عبور جریان سرد از مواد غذایی، مانع از تشکیل این کریستال‌های یخی بر روی محصولات می‌شود. از طرفی گاهی ممکن است انجماد باعث افت کیفیت محصولات متفاوت شود؛

اما در روش‌های انجماد سریع کیفیت، طعم و بوی مواد غذایی تا حدود زیادی حفظ می‌شود. یکی‌دیگر از مشکلاتی که انجماد مواد غذایی ممکن است برای مصرف کننده به وجود بیاورد، انجماد بخش بزرگی از یک محصول است که ممکن است مشتری به این اندازه به این محصول نیاز نداشته باشد. در روش iqf این امکان فراهم شده است تا با جداسازی تک تک محصولات از یک‌دیگر نه تنها استفاده مشتری از آن راحت‌تر شود بلکه کیفیت و ماندگاری محصول منجمد شده بالاتر رود.

انواع تونل انجماد را بیشتر بشناسید

 همان‌طور که در ابتدای مقاله ذکر کردیم، انجاد به دو روش آهسته و سریع قابل انجام است که انجماد سریع خود به چند روش متفاوت صورت می‌گیرد. یکی از روش‌های انجماد به روش سریع تونل انجماد است که این نیز به دو شکل قابل انجماد است؛ تونل‌های انجماد خطی و تونل‌های انجماد مارپیچی. در تونل خطی برای انجماد مواد غذایی آن‌ها را در هوای سرد غوطه‌ور می‌کنند که برای انجماد انواع سبزیجات مانند نخود فرنگی، لوبیا سبز، قارچ و … مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما تونل‌های انجماد مارپیچی، برای انجماد مواد غذایی در خطوط تولید مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ چرا که این تونل‌ها چیزی حدود ۲۰۰ تا ۱۲۰۰۰ کیلوگرم در ساعت ظرفیت دارند.

در روش iqf، عبور جربان هوای سرد از محصولات در زمانی کوتاه باعث انجماد مواد غذایی می‌شود؛ این یک نوع روش مکانیکی به شمار می‌رود. در واقع در این روش جریان هوای سرد شدیدی از طریق فن از اطراف محصولات عبور می‌کند و این اقدام منجر به منجمد شدن محصولات می‌شود. اما یکی‌دیگر از روش‌هایی که با کمک آن محصولات را درون تونل‌های انجماد منجمد می‌کنند،

غرق‌سازی محصولات درون مایع نیتروژن با دمای بسیار پایین است. با توجه به انواع تونل انجماد، تونل‌های انجماد خطی تا ۱۲ تن و تونل‌های انجماد مارپیچی تا ۳ تن در ساعت ظرفیت دارند. تجهیزات ساخت این تونل‌ها تا حدود زیادی به کاربرد آن‌ها بستگی دارد مثلا بعضی از تونل‌ها را به تسمه نقاله مجهز می‌کنند. اما در حالت کلی می‌توان گفت بیشتر تجهیزات ساخت تونل مشابه با سردخانه است؛ کمپرسور، اواپراتور، تابلو برق و کندانسور جزو تجهیزات ساخت یک تونل به شمار می‎‌رود.

تونل های انجمادی

انواع تونل‌های انجماد بر اساس عملکرد آن‌ها

تونل‌های انجماد بر اساس عملکری که دارند نیز به چند دسته تقسیم می‌شوند. وزشی، تماسی، حاوی نوار نقاله و … انواعی از تونل‌های انجماد به شمار می‌روند که هرکدام بسته به ویژگی‌هایی که دارند برای منجمد کردن محصولات متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. نحوه عملکرد تونل وزشی به این صورت است که هوای سرد به کمک فن‌ها از روی محصولات عبور کرده و باعث منجمد شدن آن‌ها می‌شود. اما در روشی مانند تماسی مواد در بین جداره‌ها قرار می‌گیرند و گاهی نیز مواد را به صورت مستقیم با نیتروژن تماس می‌دهند.

تونل انجماد چه تفاوت‌هایی با سردخانه دارد؟

یکی از مشخص‌ترین تفاوت‌هایی که بین تونل‌های انجماد و سردخانه وجود دارد، سرعت انجماد بالا است. در تونل‌های انجماد محصولات با سرعت بسیار بیشتری نسبت به سردخانه منجمد می‌شوند و این امر می‌تواند ماندگاری محصول را بالاتر برده و کیفیت آن را تا حدودی بیشتری حفظ کند. همچنین نوع اواپراتور نیز در این دو متفاوت است؛ اواپراتور در تونل‌های انجماد معمولا به صورت ایستاده قرار می‌گیرد. در طریقه ساخت درهای تونل و سردخانه نیز تفاوت‌هایی وجود دارد؛ طریقه باز شدن و طراحی درب تونل‌های انجماد بسیار متفاوت است و جنس ساخت آن‌ها از نوع پی وی سی و یا پلی استر است.

اصول طراحی تونل‌های انجماد

برای ساخت و طراحی تونل‌های انجماد یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که باید به آن توجه شود، ظرفیت تونل است. زمانی که به ساخت یک تونل انجماد برای منجمد کردن محصولات متفاوت فکر می‌کنند، محاسبات طراحی بر اساس نوع ماده‌ای که قرار است در این تونل منجمد شود، دما و زمان لازم برای انجماد آن صورت می‌گیرد. بر این اساس می‌توان گفت ظرفیت تونل در حقیقت مقدار موادی است که در زمان مشخصی سرد شده و به دمای مورد نظر می‌رسد. برای طراحی و راه‌اندازی یک تونل به تجهیزاتی از قبیل: شیرهای انبساط، تابلو برق و عایق، کندانسور و اواپراتور نیاز است. زمانی یک تونل طراحی می‌شود باید در ساخت و طراحی آن دقت شود که تا حد ممکن زمان انجماد محصولات کاهش یاید؛ چرا که با این اقدام، بافت و کیفیت مواد غذایی حفظ می‌شود.

شاید از خود بپرسید چرا زمان کم برای انجماد مواد غذایی ضروری است؟ افزایش زمان انجماد باعث می‌شود تا سطح مواد منجمد شده و یخ مانند یک عایق عمل کرده و از کاهش دما و انجماد درون مواد غذایی جلوگیری کند. همچنین در طراحی در برای تونل، از پیچ‌های مخصوصی استفاده می‌شود که تحمل فشار بالا را داشته باشند.

درب های تونل انجماد 

دربهای تونل انجماد کنترل دار ، با استفاده از پیچهای مخصوص در فشارهای با ادارای سیستم بسته شدن خاصی می باشد.دربها دارای انواع رنگ شده سفید ، پی وی سی ، ضد زنگ و یا پلی استر قابل انتخاب برای مشتری می باشد.

درب از پی وی سی داخلی ،آلومینیوم آنادایز شده عایق کاری حرارتی از محیط زیست ، گسگت های مخصوص که دارای طراحی بخصوصی جهت حفظ دما می باشند تشکیل می گردد و به صورت انتخابی می تواند دارای یک محل برا ی شیشه کنترل باشد.

تونل انجماد iqf
تونل انجماد iqf

کیفیت مواد غدایی حین انجماد؛ مهم‌ترین مسئله‌ای که باید به آن توجه داشت

برخی از مواد غذایی حین انجماد کیفیت اولیه خود را از دست می‌دهند به همین‌خاطر باید برای انجماد انواع سبزیجات و مواد غذایی از چگونگی فرایند انجماد آن‌ها به طور کامل اطلاع داشته باشید. برای اینکه فرایند انجماد محصولات به درستی انجام شود باید علاوه بر زمان و دمای انجماد به مسائل دیگری نظیر دمای مناسب برای میکروب کشی نیز توجه کرد. به‌طور مثال بسیاری از میوه‌ها حین چیده شدن و انتقال به تونل‌ها برای انجماد آلوده به انواع سم‌ها و شهدها هستند. بنابراین باید برای حفظ کیفیت و سلامت مواد غذایی و میوه‌جات قبل از انتقال آن‌ها به تونل انجماد، محصولات آلوده جهت شستشو درون آب صد درجه سانتی‌گراد قرار بگیرند.

آنزیم‌هایی که برای انجماد برخی از میوه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد جز آنزیم‌هایی به شمار می‌رود که قابلیت اکسیداسیون را در طول فرایند انجماد افزایش می‌دهند و از فاسد شدن آن‌ها جلوگیری می‌کنند. اما برای انجماد فراورده‎‌های گوشتی هیچ دستوراعملی در طول فرایند انجماد نیاز نسیت. عوامل متعددی در کیفیت مواد  منجمد شده تاثیرگذار است که برخی از آن‌ها عبارتنداز:

  • شرایط نگهداری محصول مورد نظر
  • انتخاب روش مناسب برای انجماد
  • دارا بودن دقت کافی در انتخاب محصول و آماده‌سازی آن برای انجماد

مزایای انجماد به روش تونل انجماد

این سیستم یکی از بهترین روش‌های موجود برای منجمد کردن محصولات مورد نظر اعم از مواد غذایی، محصولا گوشتی، میوه‌جات و … می‌باشد. برخی از مزایای استفاده از این روش را می‌توان به صورت خلاصه به صورت زیر بیان کرد:

  • مواد در مدت زمان کوتاهی منجمد می‌شوند
  • امکان رشد باکتری به حداقل می‌رسد
  • انجماد با سرعت بیشتری انجام شده و در زمان صرفه جویی می‌شود
  • به دلیل اتوماتیک بودن بخش‌های مختلف آن نیاز به نیروی انسانی کمتر می‌شود

 

تونل انجماد سنتی‬‎ صنایع برودتی برادران حقیقی

تونل انجماد سنتی ( Traditional freezing tunnel )

تونل انجماد سنتی معمولا جهت انجماد گوشت ، مرغ ، ماهی ، بستنی میوه جات ، صیفی جات ، سبزیجات ، پیش سردکن های کشتارگاه ها و هرگونه محصولاتی که به این دما نیاز دارند استفاده می شود .

تونل انجماد سنتی در یک شیفت کاری ۸ ساعته دمای هرگونه محصول را به ۴۰- درجه سانتیگراد تغییر می دهد .

سردخانه فریون و تونل انجماد با قیمت دستگاه انجماد سریع مناسب به همراه گارانتی و خدمات پس از فروش به شما عزیزان ارائه می گردد.

صنایع برودتی برادران حقیقی آمادگی ساخت و اجرا هرگونه تونل انجماد سنتی از تناژ یک تن الی به بیشتر را با تجهیزات فریونی و تجهیزات آمونیاکی را در هر نقطه از کشور و خارج از کشور را دارد و جهت اطلاع از اطلاعات فنی و روش ساخت با ما تماس بگیرید .

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

ثبت سفارش و درخواست مشاوره رایگان

نوع درخواست